Φωτο: Shuuterstock

Οι μεγάλες αλλαγές στο εμπόριο και η... εξαφάνιση των μετρητών

Βαθύ αποτύπωμα αφήνει στο λιανικό εμπόριο η πανδημία και αλλάζει τις στρατηγικές των επιχειρήσεων, ενώ προκαλεί μια χωρίς προηγούμενο αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Τα συμπεράσματα συνεδρίου του ΣΕΛΠΕ.

Τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες για το λιανεμπόριο, στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται στην σκιά της πανδημίας, επιχείρησαν να σκιαγραφήσουν εκπρόσωποι της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας με την συμμετοχή του λόρδου Mark Price, από το Λονδίνο. Το συνέδριο A Leaders’ Executive Meeting διοργανώθηκε χθες από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ), σε συνεργασία με την Boussias Communications, με θέμα “The Future of Retail”.

Ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου, ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, κ. Αντώνης Μακρής, σημείωσε τον βίαιο μετασχηματισμό που έλαβε χώρα στο ελληνικό εμπόριο από το ξέσπασμα της πανδημίας, υπογραμμίζοντας ότι ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα εκτινάχθηκε σε 25% το πρώτο μισό του 2020, από μόλις 4%-6% που ήταν στην αρχή του έτους, ενώ εκτίμησε ότι το τελικό ποσοστό θα κυμανθεί μεταξύ 14% και 15% για φέτος. Στο περιβάλλον αυτό, ο ίδιος υπογράμμισε την σημασία της συνδρομής της Πολιτείας προς την κατεύθυνση της άρσης των αγκυλώσεων, ενώ απέρριψε την αποτελεσματικότητα της επιδοματικής πολιτικής, σημειώνοντας ότι ο τζίρος στην αγορά κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους έχει βυθιστεί σε ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 27,5% και 35% συγκριτικά με πέρσι.

Αντλώντας από την μακρόχρονη εμπειρία του στις βρετανικές αλυσίδες Waitrose και John Lewis κι έχοντας διατελέσει το 2016 υπουργός Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου, ο λόρδος Mark Price συνόψισε τις προκλήσεις του μέλλοντος για το λιανεμπόριο σε τρεις: τα διαρκώς αυξανόμενα κόστη για τις επιχειρήσεις, τα οποία με την σειρά τους οδηγούν σε συμπίεση των περιθωρίων κερδοφορίας, καθώς και την επίδραση της τεχνολογίας σε κάθε πτυχή της επιχειρηματικότητας.

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι στο νέο τοπίο, το οποίο αναδιατάχθηκε ταχύτερα από το αναμενόμενο εξαιτίας της πανδημίας, ο πελάτης έχει μεγαλύτερη ισχύ από ποτέ και οι εμπορικές επιχειρήσεις καλούνται να επανασχεδιάσουν την εμπειρία του πελάτη τόσο διαδικτυακά όσο και μέσα στο φυσικό κατάστημα. Στο πλαίσιο αυτό, ο εμπορικός κόσμος καλείται να επιλέξει σαφώς εάν θα ενισχύει την παρουσία του online και, αν το κάνει, θα πρέπει να επενδύσει σημαντικά ποσά τόσο σε υποδομές όσο και στο ανθρώπινο δυναμικό, επιταχύνοντας την διαδικασία λήψης αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα. 

Στην σημαντική εξέλιξη του χώρου του λιανεμπορίου γενικά αλλά και των εμπορικών κέντρων ειδικότερα αναφέρθηκε από την πλευρά της η κα Μελίνα Παϊζη, Chief New Malls & Ventures Officer, της Lamda Development. Η ίδια εντόπισε την επιρροή της πανδημίας στο conversion rate, δηλαδή στην αναλογία επισκεπτών/πελατών στα εμπορικά κέντρα, σημειώνοντας ότι, αν και λιγότεροι οι επισκέπτες, κάνουν περισσότερες αγορές, καθώς είναι πιο αποφασισμένοι πριν επισκεφθούν τα καταστήματα.

Στο νέο τοπίο, ο εμπλουτισμός της εμπειρίας πελάτη μέσα στα εμπορικά κέντρα με δραστηριότητες πολιτισμού αλλά και αθλητισμού συνιστά ακόμη μία τάση η οποία θα έχει διάρκεια, καθώς απαιτούνται στοιχεία κουλτούρας ώστε τα εμπορικά κέντρα να καινοτομήσουν και να κερδίσουν τον επισκέπτη στο νέο περιβάλλον. Η κα Παΐζη σημείωσε ότι το φυσικό κατάστημα έχει μέλλον αλλά θα πρέπει να εξελιχθεί, αγκαλιάζοντας την omnichannel εμπειρία κι ενσωματώνοντας έξυπνες τεχνολογίες, ενώ σημείωσε ότι, ειδικά για το ακανθώδες θέμα των ενοικίων, ο όμιλος Lamda ακούει και μοιράζεται τις ανησυχίες των συνεργατών του, στοχεύοντας σε μακροχρόνιες συμφωνίες. 

Ο brand president της ΑΒ Βασιλόπουλος, κ. Βασίλης Σταύρου, σημείωσε ότι η πρόοδος που επετεύχθη φέτος σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές πωλήσεις για τα σούπερ μάρκετ είναι χωρίς προηγούμενο, καθώς από το 0,5% που ήταν συνολικά για τον κλάδο στις αρχές του χρόνου, έφτασε λίγο πάνω από το 5% στην κορύφωση του lockdown, για να σταθεροποιηθεί σήμερα περί του 2%, ποσοστό που αναμένετο μέσα στην επόμενη τριετία. Παρά την πίεση, ο κλάδος ανταποκρίθηκε, διαβλέποντας μάλιστα συσχέτιση στην αύξηση των οnline παραγγελιών με την αύξηση των κρουσμάτων όπως ανακοινώνονταν καθημερινά από τον ΕΟΔΔΥ. Είδη πρώτης ανάγκης, προϊόντα καθαρισμού καθώς και προϊόντα αυξημένης διατροφικής αξίας και με σαφή τοπική προέλευση κυριάρχησαν στις επιλογές του ελληνικού καταναλωτικού κοινού τις πρώτες ημέρες της καραντίνας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την έλλειψη μαγιάς που καταγράφηκε πανευρωπαϊκά τον Μάρτιο.

Από την πλευρά του ο κ Γιάννης Γαβριηλίδης, Chief Marketing & Strategy Officer, Olympia Group (αλυσίδα Pubilc), υπογράμμισε τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, εντοπίζοντας τα είδη με την μεγαλύτερη ζήτηση, κυρίως τα είδη για εργασία από το σπίτι, είδη ψυχαγωγίας και όργανα γυμναστικής. Μέσα στις έξι εβδομάδες της καραντίνας, η αλυσίδα Public δέχτηκε περι τις 650.000 παραγγελίες αυτών των ειδών, αναγκάζοντας την εταιρεία να ενδυναμώσει τις συνεργασίες της με εταιρείες ταχυδιανομών και να επενδύσει σε πλάνο data analytics προκειμένου να εξυπηρετήσει στο μέλλον καλύτερα τους πελάτες της. Ο κλάδος των ηλεκτρονικών έχει τα σκήπτρα σε ό,τι αφορά τις αγορές online, με το ποσοστό τους να αγγίζει σήμερα το 21%, τάση που θα ενδυναμωθεί τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τον κ. Γαβριηλίδη.

Επιστροφή στην τοπική αγορά εις βάρος των κεντρικών σημείων και συντομότερη παραμονή μέσα στο κατάστημα, διαπίστωσε από την πλευρά της η διευθύνουσα σύμβουλος της Κλουκίνας - Λάππας (Mothercare, ELC), κα Βιολέτα Λάππα, στον απόηχο της πανδημίας. Η ίδια επεσήμανε ότι, λόγω του lockdown αναπτύχθηκε μία πιο απλή και στοχευμένη προσέγγιση στα είδη που οι Έλληνες καταναλωτές επέλεξαν, μία τάση που εκτιμά ότι θα έχει διάρκεια συνολικά για τον κλάδο της ένδυσης. Πάντως, το ηλεκτρονικό κατάστημα της εταιρείας -ηλικίας μόλις ενός έτους- συνεισφέρει ήδη το 10% του τζίρου της, εξασφαλίζοντας μία απρόσκοπτη εμπειρία πελάτη. 

Για τον κ. Κων. Κωνσταντινόπουλο, CEO της αλυσίδας Coffee Island, η τεχνολογία προσφέρει πολύτιμα εργαλεία για τις επιχειρήσεις, ωστόσο δεν πρόκειται να αντικαταστήσει την προσωπική επαφή που όλοι μας αναζητούμε αβίαστα. Οι πελάτες της αλυσίδας αντέδρασαν αρχικά με υπερβολή, κάνοντας υπέρμετρες αγορές, για να τις εξορθολογίσουν στην συνέχεια, 

Στην πρόοδο που κατέγραψε συνολικά ο τραπεζικός κλάδος αναφέρθηκε από την πλευρά του ο κ. Βασίλης Κουτεντάκης, Ανώτερος Γενικός Διευθυντής Retail Banking & Distribution Networks, της Τράπεζας Πειραιώς, σημειώνοντας ειδικότερα την μαζική απομάκρυνση των Ελλήνων από τα μετρητά. Ο ίδιος υπογράμμισε ότι μόνο τον Ιούλιο, χωρίς ξένους επισκέπτες, καταγράφηκε στην χώρα μας αριθμός ρεκόρ σε συναλλαγές με κάρτες, (περί τις 30 εκατομμύρια συναλλαγές), συνολικού ύψους άνω των 800 εκατ ευρώ, μόνο στην Τράπεζα Πειραιώς, υπερκαλύπτοντας την συνεισφορά των -απόντων φέτος- τουριστών. Κατά τον ίδιο, δύσκολα ο Έλληνας καταναλωτής θα επιστρέψει στα μετρητά, κυρίως για λόγους ευκολίας αλλά και υγιεινής, μία μεταβολή δύσκολα προβλέψιμη πριν έναν χρόνο. 

Για την ανάδυση της τεχνητής νοημοσύνης μέσα στην επόμενη πενταετία μίλησε ο κ Ισ. Σιδερίδης, CEO της Pobuca, σημειώνοντας ότι αυτή θα έχει δύο εκφάνσεις: αφενός με την μορφή συστημάτων θα παράσχει πληροφορίες στον εργαζόμενο ώστε να εξυπηρετήσει καλύτερα τον πελάτη, αφετέρου με την μορφή chat bots θα αντικαταστήσει έως έναν βαθμό τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών. Προβλέψεις δύνανται να γίνουν μόνο βραχυπρόθεσμα, επεσήμανε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας την ταχύτητα των εξελίξεων στον χώρο της τεχνολογίας. Όλοι οι ομιλητές αναφέρθηκαν τέλος στην ανάγκη ενσωμάτωσης πρακτικών αειφορίας και βιωσιμότητας, από κοινού με έξυπνες εφαρμογές τεχνολογίας, που θα οδηγήσουν σε ένα καλύτερο αύριο με επίκεντρο τον άνθρωπο. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βύθιση» στο εμπόριο προκαλεί η πανδημία, πτώση 50% στον τζίρο του λιανεμπορίου

Απογοητευτική η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα κατά τη φετινή εκπτωτική περίοδο. Κάμψη τζίρου 50%, στο -75% η πτώση πωλήσεων την παραδοσιακή αγορά της Πλάκας και του Μοναστηρακίου.