ΓΔ: 1377.33 0.87% Τζίρος: 10.79 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:21:42 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Εμπόριο, ψώνια, μαγαζια, καταναλωτες
Φωτο: Shuttetostock

Εύθραυστη ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης μετά από 5 μήνες πτώσης

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος ενισχύθηκε οριακά τον Δεκέμβριο, σημαντική βελτίωση προσδοκιών στη Βιομηχανία. Προβληματισμός για τον Ιανουάριο καθώς δεν επιβεβαιώθηκαν οι εκτιμήσεις άρσης του lockdown.

Λίγο πιο αισιόδοξα είδαν το μέλλον τα νοικοκυριά τον περασμένο Δεκέμβριο μετά από 5μήνες απαισιοδοξίας και συρρίκνωσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παρουσίασε μικρή ανάκαμψη τον Δεκέμβριο και διαμορφώθηκε στις –44,7 (από –48,3) μονάδες τον προηγούμενο μήνα, επίπεδο που παραμένει ωστόσο πολύ χαμηλότερο εκείνου πριν ένα χρόνο (-6,2 μονάδες).

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ η βελτίωση των επιδημιολογικών δεδομένων στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο, σε συνδυασμό με την επαναλειτουργία φυσικών καταστημάτων σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και την εφαρμογή του click-away στο λιανικό εμπόριο για την εορταστική περίοδο, καθώς και οι προσδοκίες άρσης σε κάποιο βαθμό του lockdown από τις αρχές Ιανουαρίου, θεωρούνται οι βασικές αιτίες της κάμψης της απαισιοδοξίας των νοικοκυριών.

Από την άλλη πλευρά, το γεγονός ότι τελικά η αναστολή λειτουργίας παρατάθηκε στην αρχή του νέου έτους, αναμένεται να επιδράσει αρνητικά στις προσδοκίες τους τον Ιανουάριο.

 

Πάντως παρά τη μικρή άνοδο του δείκτη, η υποχώρησή του επί πεντάμηνο, διατηρεί τους Έλληνες καταναλωτές στην πρώτη θέση στην κατάταξη ως προς τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην ΕΕ, με διαφορά από εκείνους στις χώρες που έπονται. Την Ελλάδα ακολουθούν η Κύπρος και η Βουλγαρία, με -32,9 και -32,5 μονάδες αντίστοιχα. Στην τέταρτη θέση βρίσκονται οι καταναλωτές της Σλοβενίας, με -31,9 μονάδες, ενώ την πεντάδα κλείνει η Πορτογαλία με -27,0 από –30,8 μονάδες τον προηγούμενο μήνα. Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης βρέθηκαν η Δανία (+3,1) και η Σουηδία (+1,4), με τις θετικές τιμές των δεικτών τους να συνεπάγονται μικρή αισιοδοξία από τους καταναλωτές. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -15,3 μονάδες στην ΕΕ και στις -13,9 μονάδες στην Ευρωζώνη αντίστοιχα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ τον περασμένο μήνα καταγράφηκε μικρή βελτίωση των εκτιμήσεων των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες, μικρή ενίσχυση προβλέψεων και για την οικονομική κατάσταση της χώρας, βελτίωση πρόθεσης για μείζονες αγορές, ενίσχυση της πρόθεσης για αποταμίευση, βελτίωση στις προβλέψεις για την ανεργία και μικρή υποχώρηση του ποσοστού που «αντλεί από τις αποταμιεύσεις του».

Αισιοδοξία στην βιομηχανία

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος ενισχύθηκε οριακά τον Δεκέμβριο και διαμορφώθηκε στις 91,5 μονάδες, έναντι 91,0 μονάδων τον Νοέμβριο. Η συγκράτηση του δείκτη είναι αποτέλεσμα κυρίως της βελτίωσης προσδοκιών στη Βιομηχανία, τομέας που αφενός δεν αναγκάστηκε να αναστείλει τη λειτουργία του, αφετέρου συνδέεται περισσότερο με το διεθνές οικονομικό περιβάλλον, το οποίο ήταν λιγότερο δυσμενές στο τέλος του 2020 από ό,τι εγχωρίως.

Αναλυτικότερα:

  • στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση μεταβλήθηκε οριακά, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα μεταβλήθηκαν ήπια και οι προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες ενισχύθηκαν σημαντικά.
  • στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για την παραγωγή ενισχύθηκαν έντονα, σε αντίθεση με τις αρνητικές προβλέψεις για την απασχόληση οι οποίες μεταβλήθηκαν ηπιότερα.
  • στο Λιανικό Εμπόριο, οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις ενισχύονται, σημαντικά όπως και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ το ύψος των αποθεμάτων αποκλιμακώνεται.
  • στις Υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων να ενισχύθηκαν ελαφρά, όπως και οι αντίστοιχες για τη ζήτηση όμως οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της κινήθηκαν ήπια ανοδικά.

 

Βελτίωση του κλίματος στην Ευρωζώνη

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος ενισχύθηκε σημαντικά τόσο στην Ευρωζώνη όσο και στην ΕΕ, με τον δείκτη να διαμορφώνεται στις 90,4 μονάδες στην Ευρωζώνη και στις 89,5 μονάδες στην ΕΕ.

Η ενίσχυση των προσδοκιών σε Βιομηχανία και Κατασκευές και η ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις περισσότερες χώρες ακόμα και με μερική ή ολική παύση λειτουργίας βασικών κλάδων της οικονομίας και περιορισμό μετακινήσεων, ήταν επαρκής για να αναιρέσει τις οριακές μειώσεις σε Υπηρεσίες και Λιανικό εμπόριο.

Στη Βιομηχανία (+2,9) και στην καταναλωτική εμπιστοσύνη (+3,7) η αύξηση ήταν εντονότερη, στις Κατασκευές (+1,4) ηπιότερη, ενώ αντίθετα στις Υπηρεσίες και στο Λιανικό εμπόριο παρουσιάστηκε οριακή μείωση, -0,3 και -0,4 μονάδες αντίστοιχα. Όσον αφορά στις μεγαλύτερες οικονομίες, ο δείκτης ενισχύθηκε σημαντικά στην Ιταλία (+6,8) και στην Ισπανία (+3,3), κινήθηκε ηπιότερα ανοδικά στην Ολλανδία (+2,5) και στην Γαλλία (+2,1), ενώ στην Γερμανία παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητος (+0,1).

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πτώση για τον δείκτη οικονομικού κλίματος, «βαρίδι» οι καταναλωτές

Στις 108 μονάδες διαμορφώθηκε ο δείκτης για τον Σεπτέμβριο από 111,1 που ήταν τον Ιούλιο, με αρνητική πορεία, πέραν της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, για βιομηχανία, κατασκευές και υπηρεσίες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε υψηλό 12 μηνών το οικονομικό κλίμα, ώθηση από υπηρεσίες - λιανική

Στις 108,8 μονάδες ενισχύθηκε ο δείκτης οικονομικού κλίματος του ΙΟΒΕ για τον Απρίλιο, παραμένοντας σε επίπεδα υψηλότερα από την ευρωζώνη. Νέα επιδείνωση για καταναλωτική εμπιστοσύνη.
Oikonomia, Economy, Ellada, Greece
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιδείνωση του οικονομικού κλίματος, «βαρίδι» η καταναλωτική εμπιστοσύνη

Ο δείκτης που καταρτίζει το ΙΟΒΕ υποχώρησε στις 104,3 μονάδες, παραμένοντας, όμως, υψηλότερα από τους αντίστοιχους ευρωζώνης και ΕΕ. Αρνητικές προοπτικές για βιομηχανία και κατανάλωση, θετική η εικόνα στις κατασκευές.