ΓΔ: 900.2 0.30% Τζίρος: 1.34 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:32:35 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Το πρώτο καράβι που ναυλώθηκε έναντι 350.000 δολ. την ημέρα

Η εκτίναξη σε πρωτοφανή ύψη των ναύλων για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) προσφέρει ευκαιρίες και σε Έλληνες εφοπλιστές, όπως ο Πίτερ Λιβανός.

Ένα ιστορικό ρεκόρ σημειώθηκε τις προηγούμενες ημέρες στην ποντοπόρο ναυτιλία: το πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) LNG Abalamabie, ναυλώθηκε από την BP αντί ποσού 350.000 δολαρίων ημερησίως. Πρόκειται για τον υψηλότερο ναύλο στα χρονικά της ποντοπόρου ναυτιλίας, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ των 300.000 δολαρίων/ημερησίως, που είχε καταγραφεί στην αγορά των υπερδεξαμενόπλοιων τύπου VLCC (Very Large Crude Carriers).

Παρά το εξωφρενικό κόστος του ναύλου, θεωρείται βέβαιο ότι η BP θα αποκομίσει σημαντικό κέρδος από την μεταφορά του παραπάνω φορτίου, καθώς το κόστος του LNG στην Ασία είναι τόσο υψηλότερο από το αντίστοιχο στις ΗΠΑ, ώστε οι εταιρείες μπορούν να εξασφαλίσουν σημαντικό οικονομικό όφελος, ακόμα κι εν μέσω ναύλων-ρεκόρ για την μεταφορά φορτίων από τον Ατλαντικό στον Ειρηνικό. Αυτό σημαίνει ότι τα κέρδη για τους πλοιοκτήτες που έχουν παρουσία στην αγορά του LNG αναμένεται να είναι περισσότερο διατηρήσιμα, συγκριτικά με ανάλογες περιστάσεις (πολύ υψηλών ναύλων) σε άλλες αγορές, όπως τα VLCC ή τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Για παράδειγμα, στα VLCC, όταν σημειώθηκαν ναύλοι - ρεκόρ, τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων εξανεμίστηκαν, με αποτέλεσμα να υποχωρήσει άμεσα το μεταφορικό κόστος.

Αντίστοιχα, σήμερα, που οι ναύλοι για την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων επίσης έχουν βρεθεί στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών, ένεκα των ζητημάτων που έχουν δημιουργηθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα, εκτιμάται ότι θα υπάρξει άμεση διόρθωση της αγοράς. Αιτία είναι ασφαλώς το γεγονός ότι τα περιθώρια κέρδους των εισαγωγέων έχουν αρχίσει να εκμηδενίζονται. Μάλιστα, ορισμένοι εισαγωγείς ενδέχεται να έχουν πληρώσει για την μεταφορά προϊόντων, τα οποία τελικά θα υποχρεωθούν να πωλήσουν με ζημία, καθώς η εναλλακτική είναι να αναστείλουν τις εισαγωγές και να χάσουν μερίδιο αγοράς.

Στον αντίποδα, στην ναυτιλιακή αγορά του LNG, υπάρχει ακόμα σημαντικό περιθώριο ανόδου των ναύλων, χωρίς να απειληθεί σοβαρά η κερδοφορία των εμπλεκομένων. Το πρόβλημα έγκειται στο ότι δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα πλοία μεταφοράς LNG, ώστε να καλυφθεί η ζήτηση.

Σύμφωνα με την Clarkson Platou Securities, τμήμα του ομώνυμου ναυλομεσιτικού οίκου, στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, η τιμή του LNG στην Ασία ξεπέρασε τα 21 δολάρια ανά εκατ. θερμικές μονάδες. Την ίδια στιγμή, το αντίστοιχο κόστος στις ΗΠΑ (US Henry Hub) ήταν χαμηλότερο των δύο δολαρίων. Αυτό έχει πυροδοτήσει την ζήτηση πλοίων μεταφοράς LNG στην σποτ αγορά. Μάλιστα, ακόμα και με τους ναύλους να εκτοξεύονται σε επίπεδα πολύ πάνω από τα 300.000 δολάρια/ημέρα, η επιπλέον επιβάρυνση (κόστος ναύλου + αξία φορτίου) δεν ξεπερνά τα 5,5 δολάρια/εκατ. θερμική μονάδα LNG. Έτσι, προκύπτει περιθώριο κέρδους τουλάχιστον 15 δολαρίων για κάθε τόνο που μεταφέρεται από τις ΗΠΑ προς την Ασία.

Παρόλα αυτά, δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα πλοία, ακόμα και όταν προσφέρονται ναύλοι ρεκόρ. Ήδη, όσες εταιρείες έχουν την σχετική δυνατότητα σπεύδουν να μεταφέρουν στην σποτ αγορά μέρος του στόλου τους, ώστε να επωφεληθούν της παρούσας συγκυρίας. Για παράδειγμα, η GasLog, του κ. Πίτερ Λιβανού, ανέφερε προ διμήνου ότι το 50% του στόλου της βρίσκεται διαθέσιμο στην σποτ αγορά ή για ναυλώσεις μικρής διάρκειας. Βέβαια, ακόμα κι έτσι, θα πρέπει να σημειωθεί ότι χρειάζεται και τύχη για να διαθέτει κανείς ελεύθερο πλοίο την κατάλληλη στιγμή.

Άλλωστε, το ταξίδι από τις ΗΠΑ προς την Ασία και πίσω στις ΗΠΑ απαιτεί περίπου 2-3 μήνες. Έτσι, είναι πολύ μικρός ο αριθμός των πλοίων LNG που είναι ελεύθερα αυτή τη στιγμή και στην κατάλληλη τοποθεσία, προκειμένου να επωφεληθούν από τους ναύλους ρεκόρ. Αυτό το μήνα πάντως η Gaslog θα παραλάβει το νεότευκτο πλοίο GasLog Galveston, το οποίο ναυπηγήθηκε από την Samsung Heavy Industries στη Ν. Κορέα. Πρόκειται για το πέμπτο από τα συνολικά επτά πλοία που ναυπηγεί η εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης εταιρεία.

Πάντως, η παρούσα συγκυρία δεν αναμένεται ότι θα επεκταθεί πέραν του πρώτου τριμήνου. Σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου SSY, από το δεύτερο τρίμηνο και μετά αναμένεται ένα κύμα νεότευκτων πλοίων, τα οποία θα αρχίσουν να παραδίδονται από τα ναυπηγεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αναλογία των υπό ναυπήγηση πλοίων σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο πλοίων LNG διαμορφώνεται στο 26,1%.

Δηλαδή, τα επόμενα χρόνια, το μέγεθος του στόλου αναμένεται να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 26%, όταν κατ’ αντιστοιχία, στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται σε 10,4%. Παράλληλα, εκτιμάται ότι από τον Μάρτιο και μετά θα αρχίσουν να επιστρέφουν στην σποτ αγορά αρκετά πλοία, τα οποία σήμερα δεσμεύονται με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα, συνεισφέροντας και αυτά στην κάλυψη της αυξημένης ζήτησης. Επιπλέον, οι τιμές του LNG αναμένεται να αποκλιμακωθούν, καθώς θα έρθει η άνοιξη και οι ανάγκες που υπάρχουν σήμερα (π.χ. για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ή για θέρμανση) θα υποχωρήσουν.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές κερδίζουν στις νέες συνθήκες της αγοράς

Ο τομέας της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων ευνοείται από τη μεγάλη κούρσα που βρίσκεται σε εξελίξη για την αναπλήρωση αποθεμάτων προϊόντων και πρώτων υλών από εμπορικούς και βιομηχανικούς ομίλους.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί έκοψαν τις παραγγελίες πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές

Αρνητικό ρεκόρ το 5μηνο Ιούνιου - Οκτωβρίου με μόλις 31 παραγγελίες νέων πλοίων από τις εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. Πιο αποδοτική η χρήση υφιστάμενου στόλου ή η απόκτηση μεταχειρισμένων καραβιών.