ΓΔ: 888.26 0.63% Τζίρος: 66.20 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
eshop, emporio, internet, elstat
Φώτο: Shutterstock

Άλλαξε το DNΑ του εμπορίου η πανδημία: Στροφή στο πολυκαναλικό μοντέλο

Υποχρεωτική η ανάπτυξη των ψηφιακών καναλιών εμπορίου, παράλληλα με τα φυσικά καταστήματα. «Άλμα» 30% στις πωλήσεις μέσω διαδικτύου που εκτιμάται ότι ανήλθαν σε 12 δισ. ευρώ το 2020.

Επιχειρήσεις και καταναλωτές έκαναν το 2020, λόγω της πανδημίας, ένα μεγάλο ψηφιακό «άλμα» οδηγώντας σε πρωτοφανή ανάπτυξη το ηλεκτρονικό εμπόριο. Όμως, τα φυσικά καταστήματα δεν χάνουν τον κεντρικό ρόλο τους στο εμπόριο και το τελικό αποτέλεσμα των αλλαγών που συντελούνται είναι μια μεγάλη δομική αλλαγή στο εμπόριο, καθώς οι επιχειρήσεις καλούνται να αναπτύξουν το πολυκαναλικό μοντέλο διάθεσης των προϊόντων τους, αξιοποιώντας ταυτόχρονα τα φυσικά καταστήματα και τα ψηφιακά κανάλια.

Το ηλεκτρονικό κανάλι που αποτελούσε για χρόνια συμπληρωματικό μέρος μιας επιχείρησης αναδεικνύεται πλέον σε βασικό πυλώνα, όπου σε συνδυασμό με το φυσικό κατάστημα μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τον τζίρο και βοηθήσει στην ανάπτυξη του brand. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γ. Καρανίκας στη διαδικτυακή ημερίδα «Future of Retail», μετά το πρώτο lockdown οι επιχειρήσεις που διέθεταν e-shop, παρουσίασαν οριακή αύξηση πωλήσεων αποδεικνύοντας ότι υπάρχουν δυνατότητες πέραν των φυσικών καταστημάτων. Ωστόσο υπογράμμισε πως στο μέλλον θα ξεχωρίσουν οι επιχειρήσεις που έχουν αξιοποιήσει έναν συνδυασμό των παραπάνω στο πλαίσιο μιας omnichannel στρατηγικής πωλήσεων.

Οι καταναλωτές, «εκπαιδεύτηκαν» στο online εμπόριο. Ξοδεύουν πλέον περισσότερο χρόνο κάνοντας έρευνα για ένα προϊόν και την τιμή του και ενισχύθηκε η χρήση του πλαστικού χρήματος. Ωστόσο, η αυξανόμενη ζήτηση και «εκπαίδευση» έφερε και περισσότερες απαιτήσεις από τους καταναλωτές που πλέον αναζητούν περισσότερα από την τιμή του προϊόντος, που παραμένει πάντως βασικός παράγοντας.

Άλμα 30% στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου

Σύμφωνα με έρευνα του ELTRUN, ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου εκτιμάται πως θα φτάσει στα 12 δισ. ευρώ το 2020, σημειώνοντας ανάπτυξη 30% καθώς τα lockdown που επιβλήθηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας άλλαξαν έστρεψαν τους καταναλωτές στα ηλεκτρονικά κανάλια για τις αγορές τους. Αυτή η καταναλωτική συμπεριφορά έχει έρθει για να μείνει, με το 50% των καταναλωτών να δηλώνουν πως θα συνεχίσουν να ψωνίζουν ηλεκτρονικά και μετά την πανδημία, αποδεικνύοντας πως η ελληνική αγορά μετά από σχεδόν ένα χρόνο πανδημίας έχει ωριμάσει ψηφιακά, πλησιάζονταςστα επίπεδα των ευρωπαϊκών.

Ωστόσο, μέχρι τώρα μόλις το 17% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων διαθέτουν ηλεκτρονική πλατφόρμα αγορών, παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία του υπ. Ανάπτυξης αναφέρουν ότι οι μικροί που λειτούργησαν με click away και ηλεκτρονικές συναλλαγές ήταν οι… μεγάλοι κερδισμένοι του εμπορίου.

«Οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου καταγράφουν αργή αλλά σταθερή πορεία προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό» ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, σημειώνοντας πως «σύμφωνα με τα στοιχεία, περισσότερες από 7 στις 10 επιχειρήσεις διαθέτουν σύνδεση στο διαδίκτυο, 36% ενεργή ιστοσελίδα και το 55% ενεργή συμμετοχή στα social media».

Όπως επισήμανε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, οι επιχειρήσεις που έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα παρουσίασαν οριακή αύξηση πωλήσεων μετά την πανδημία, ενώ έχουν ενισχυθεί οι εναλλακτικοί τρόποι πώλησης όπως το click away για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας εποχής.

Οι δυνατότητες που δίνουν τα social media στις επιχειρήσεις

Επίσης τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν μια νέα πηγή εσόδων για τους εμπόρους, καθώς το 40% των επιχειρήσεων ανέφεραν πως πραγματοποίησαν πωλήσεις μέσω των social media. Κατά την διάρκεια της πανδημίας το 43% των επιχειρήσεων έχουν προβεί σε διαφημιστικές καμπάνιες στο Facebook και άλλα κοινωνικά δίκτυα με στόχο να διευρύνουν την πελατειακή τους βάση και να ενισχύσουν την ψηφιακή παρουσία τους.

Ο Ηλίας Σούσης, υπεύθυνος της Google για τις αγορές Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, σημείωσε πως οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν παρουσία σε όλες τις πλατφόρμες για να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό στο ψηφιακό τους κατάστημα. Τόνισε πως η ψηφιακή μετάβαση των επιχειρήσεων ζητήθηκε με απότομο τρόπο και υπογράμμισε πως πρέπει να υπάρξει εκπαίδευση των εμπόρων ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που επιβάλλει η νέα εποχή. 

Οι καταναλωτές ξοδεύουν όλο και περισσότερο χρόνο μπροστά στον υπολογιστή τους, με το ενδιαφέρον τους να κινείται και μέσα από τις σελίδες κοινωνικών δικτύων δημιουργώντας ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, ενώ οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων έχουν κάνει τις πωλήσεις ακόμα πιο εύκολες για τις επιχειρήσεις.

Όπως ανέφερε ο Δημήτρης Κορνιώτης, του τμήματος Global Marketing Solutions της Facebook μιλώντας στην ημερίδα της ΕΣΕΕ, έχουν δημιουργηθεί νέες τάσεις στην κουλτούρα των καταναλωτών που μπορούν να συνδεθούν με τα ηλεκτρονικά κανάλια των επιχειρήσεων, επισημαίνοντας ότι η ψηφιακή παρουσία και το φυσικό κατάστημα συνυπάρχουν σε ένα υβριδικό μοντέλο.

Σημείωσε ότι πλέον οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν παραγγελίες απευθείας από αναρτήσεις και εικόνες μέσα από τα social media, αποκτώντας έτσι προϊόντα μέσω του κινητού τους και χωρίς να μπλέκονται σε δύσκολες διαδικασίες επιβεβαίωσης παραγγελίας και πληρωμών.

«Η πανδημία έχει προκαλέσει μια σημαντική ανατροπή και αναθεώρηση του εμπορίου. Κυρίως όσον αφορά τον τρόπο λήψης αποφάσεων του καταναλωτή», ανέφερε, τονίζοντας πως η τιμή αποτελεί βασικό παράγοντα σε ποσοστό 72%, για να πάρει την απόφαση ο καταναλωτής να επισκεφθεί ένα φυσικό κατάστημα. Ωστόσο για την επιλογή ηλεκτρονικού καταστήματος η ασφάλεια και η αξιοπιστία, με ποσοστά 67% και 65% αντίστοιχα, αποτελούν νέους παράγοντες στη λήψη αποφάσεων των καταναλωτών.

Παράλληλα υπογράμμισε ότι «οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις πρέπει να εκμεταλλευτούν την ψηφιακή τους παρουσία στις πλατφόρμες των κοινωνικών δικτύων και με απλό τρόπο όλες οι επιχειρήσεις μπορούν να φτιάξουν το ηλεκτρονικό τους κατάστημα μέσω του Facebook και του Instagram».

Θα παραμείνουν αναγκαία τα φυσικά καταστήματα

Παρά το γεγονός ότι οι μισοί Έλληνες καταναλωτές θα συνεχίσουν τις ηλεκτρονικές αγορές και μετά το πέρας της πανδημίας, τα φυσικά καταστήματα παραμένουν αναγκαία, όπως φάνηκε και τις πρώτες μέρες επανεκκίνησης του εμπορίου.

Η καταναλωτική κουλτούρα περιλαμβάνει πολλά περισσότερα από την απλή αγορά ενός προϊόντος σε ένα κατάστημα, και μέχρι να υπάρξουν σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις στην Τεχνητή Πραγματικότητα δύσκολα θα μπορέσει αντικατασταθεί αυτό το χαρακτηριστικό από τα ηλεκτρονικά κανάλια.

Το omnichannel θα γίνει το όπλο των επιχειρήσεων για την αύξηση των κερδών τους, προσφέροντας υβριδικές λύσεις που θα συνδυάζουν τα φυσικά καταστήματα με ισχυρή παρουσία στα ηλεκτρονικά κανάλια, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη πρόταση στον πελάτη.

Χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις λιανεμπορίου που δεν διαθέτουν e-shop, αλλά έχουν πρόσβαση σε φθηνές και απλές ψηφιακές λύσεις μπορούν να ενισχύσουν τον τζίρο τους. Μαζί όμως με την ψηφιακή παρουσία έρχεται και η υποχρέωση να αναβαθμίζεται συνεχώς το ηλεκτρονικό κατάστημα με στόχο την ισχυροποίηση του brand της επιχείρησης και την προσέλκυση περισσότερων πελατών.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η Ευτυχία Μισαηλίδου, Account Planning Director της The Jones, είναι απαραίτητο να καταλάβουμε ότι η ψηφιακή μετάβαση δεν σταματά στην δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. Σημείωσε πως η δυνατότητα να βρίσκει ένας έμπορος νέες και ενδιαφέρουσες ιδέες είναι βασικός παράγοντας που μπορεί να οδηγήσει σε δημιουργία νέων εμπειριών για τους καταναλωτές. Η γνώση και αξιολόγηση του brand και των υπηρεσιών, των καναλιών διανομής, των προϊόντων και της συμπεριφοράς των καταναλωτών παίζουν άκρως σημαντικό ρόλο στο χτίσιμο μίας επιχείρησης, ώστε αυτή να διαθέτει μία ολοκληρωμένη στρατηγική σύνδεσης του brand activity με την άμεση δυνατότητα αγοράς στο διαδίκτυο.

Από πλευράς του, ο κ. Καρανίκας επεσήμανε πως «ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν πρέπει να διευρύνει τις ανισότητες στην αγορά», καλώντας τις επιχειρήσεις να αποβάλουν τον ψηφιακό τους «φόβο» και μαζί με την Πολιτεία να κάνουν το επόμενο βήμα, σημειώνοντας πως «πρέπει να εργαστούμε για την νέα μορφή που θα έχουν τα εμπορικά καταστήματα και οι εμπορικές πιάτσες στο μέλλον».

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

emporio-katastimata-magazia-xristougenna
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χριστούγεννα χωρίς ψώνια: Μόνο 128 ευρώ θα ξοδέψουν οι Έλληνες

Περιορισμένες θα είναι οι φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές, με τους καταναλωτές να φοβούνται πως η οικονομική κρίση θα συνεχιστεί και μετά το 2021. Ελάχιστη απόδοση στις επιχειρήσεις από το click away.
eshop, e-commerce, online agores, ilektroniko emporio
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«E-λιανικό»: Άνοιξε η πλατφόρμα για τον β' κύκλο της δράσης για e-shop

Μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου και διατηρούν φυσικό κατάστημα θα μπορούν να λάβουν μέχρι και 5.000 ευρώ. Ποιοι είναι οι περιορισμοί.