ΓΔ: 860.06 1.04% Τζίρος: 80.46 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Έκλεισαν τα μισά περίπτερα σε μια δεκαετία, ένα στα τρία γράφει ζημιές

Παρήλθε ανεπιστρεπτί η εποχή του σίγουρου εισοδήματος για τα περίπτερα, ενώ κερδίζουν έδαφος τα μίνι μάρκετ και convenience stores. Σχεδόν 5.000 λουκέτα από το 2010, ενώ δύο στα τρία περίπτερα είχαν ζημιές το 2020.

Δυσοίωνες εμφανίζονται οι προοπτικές για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη μικρή λιανική και πιο συγκεκριμένα για τα περίπτερα. Μπορεί στο παρελθόν το άνοιγμα ενός περιπτέρου να αποτελούσε μια επαγγελματική διέξοδο, η οποία διασφάλιζε στο χειρότερο σενάριο ένα αξιοπρεπές εισόδημα για τον ιδιοκτήτη του, με αποτέλεσμα να «ξεφυτρώνουν» σαν τα μανιτάρια στους κεντρικούς και όχι μόνο δρόμους των πόλεων ανά την Ελλάδα, ωστόσο τα τελευταία χρόνια ο συγκεκριμένος κλάδος έχει περιέλθει σε μαρασμό.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που εκπόνησε η ICAP και παρουσίασε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, η εγχώρια αγορά των περιπτέρων τα τελευταία δέκα χρόνια ακολουθεί διαρκώς μια φθίνουσα πορεία, την ίδια στιγμή που τα μίνι μάρκετ και τα νέου τύπου convenience stores, τα οποία μεταξύ άλλων προσφέρουν και καφέ, φαίνεται να κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Είναι ενδεικτικό ότι κατά την τελευταία δεκαετία έβαλε λουκέτο το 46% των περιπτέρων, καθώς μειώθηκαν από 9.904 το 2010 σε 4.985 το 2020. Σύμφωνα με τους κύκλους της αγοράς, ένας από τους λόγους που έχει συμβάλει στην παρακμή των μικρών σημείων πώλησης είναι ότι οι οδηγοί, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό ποσοστό των πελατών, πλέον αναζητούν μεγαλύτερη ευκολία και περισσότερο χώρο στάθμευσης.

Από την άλλη, η αύξηση της δημοφιλίας των μίνι μάρκετ σχετίζεται και με την πτώση της αξίας των ακινήτων καθώς ελευθερώθηκαν αρκετά μαγαζιά «γωνία» σε διάφορες γειτονιές σε όλη την χώρα. Σε αυτό το περιβάλλον ήρθαν να προστεθούν και οι ιδιαίτερες συνθήκες που έφερε η πανδημία του κορονοϊού, η οποία σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου «έμαθε» κυρίως τη νέα γενιά τα τελευταία δύο χρόνια να αγοράζει μέσω διαδικτύου, εντείνοντας ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό. Μέσα από αυτή τη διαδικασία κερδισμένοι βγήκαν οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου, την ίδια στιγμή που τα περίπτερα συνεχίζουν να μετρούν απώλειες. Σε αυτό θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η πτωτική τάση που καταγράφουν τα είδη καπνού, τα οποία διαχρονικά αποτελούν τη ναυαρχίδα των προϊόντων για τις πωλήσεις των περιπτέρων. 

Με απώλειες 70 εκατ. θα κλείσει ο φετινός τζίρος των περιπτέρων 

Με βάση λοιπόν την έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, στο οποίο εντάσσονται 2.200 περίπτερα, ο τζίρος του κλάδου το 2020 εκτιμάται ότι υποχώρησε κατά 13,8%, χάνοντας 196 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019 και έκλεισε στα 1,23 δισ. ευρώ. Το 2021 δεν αναμένεται καλύτερο, καθώς προβλέπεται ότι ο τζίρος των περιπτέρων θα συνεχίσει να συρρικνώνεται με τη μείωση να υπολογίζεται σε ποσοστό 5,7% ήτοι 70 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με πέρυσι, αγγίζοντας τα 1,155 δισ. ευρώ.

ereuna

 

Σημαντική ήταν η αύξηση των ζημιογόνων επιχειρήσεων του κλάδου το 2020 καθώς το 65% του συνόλου «μπήκε» μέσα. Η συγκεκριμένη εικόνα παρουσίασε φέτος βελτίωση με τις ζημιογόνες επιχειρήσεις να πέφτουν στο 34,7% του συνόλου ενώ εκτιμάται ότι θα υπάρξει αύξηση του ποσοστού των κερδοφόρων σε 34%. Παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα στο οποίο καλούνται να δραστηριοποιηθούν, ωστόσο το 67% των ιδιοκτητών περιπτέρου δεν θεωρεί πιθανή την ένταξή του σε δίκτυο με άλλες επιχειρήσεις ενώ το 20,3% δίνει μια μικρή πιθανότητα. Τέλος, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι περισσότεροι από 6 στους 10 επιχειρηματίες της μικρής λιανικής δηλώνουν ότι δεν υπάρχουν παράγοντες που να εμποδίζουν την πρόσβαση τους σε χρηματοδοτικά προϊόντα.  

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

xatzitheodosiou
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χατζηθεοδοσίου: Τα περίπτερα εξαφανίζονται από τον επιχειρηματικό χάρτη

Το γεγονός ότι για το 2020 επιχειρήσεις του συγκεκριμένου κλάδου εμφάνισαν μείωση τζίρου περίπου 200 εκατ. ενώ ζημιές ύψους 70 εκατ. αναμένονται και για το 2021, καταδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος, δήλωσε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σούπερ μάρκετ: Από το ρεκόρ του 2020 σε νέα αύξηση ο τζίρος του 2021

Αφού έβαλαν στα ταμεία τους επιπλέον 1 δισ. ευρώ στη χρονιά της πανδημίας, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αύξησαν κι άλλο τις πωλήσεις το 2021. Άνιση η κατανομή του «μπόνους», μεγάλος κερδισμένος ο Σκλαβενίτης.
ESTIASI, KAFETERIA, CAFE
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προβλέψεις για μείωση τζίρου στην εστίαση το 2021 κατά 76,2 εκατ.

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών και η ICAP διενήργησαν μελέτη για την εκτίμηση της οικονομικής ζημιάς από την πανδημία για τον κλάδο της εστίασης, το έτος 2020 καθώς και για την πρόβλεψη για το έτος 2021 στην περιφέρεια Αττικής.
Trofima, Times, Food, Prices, Super Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φρένο στις αγορές από σούπερ μάρκετ έφεραν τα «χαράτσια» της ενέργειας

Μικρές οι αυξήσεις τον Οκτώβριο στα ράφια των σούπερ μάρκετ, της τάξεως του 1%. Όμως, οι καταναλωτές δεν αύξησαν τις αγορές, καθώς αφιέρωσαν μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων στο ρεύμα και τη βενζίνη.