ΓΔ: 795.24 2.06% Τζίρος: 72.21 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Μάχη» στο εμπόριο με τον πληθωρισμό, υπό πίεση τα περιθώρια κέρδους

Πώς παίζουν άμυνα μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, γιατί δεν μπορούν να περάσουν στους καταναλωτές τις αυξήσεις στα κόστη. Τι δηλώνουν στο Business Daily παράγοντες του επιχειρηματικού κόσμου.

Ισορροπία σε τεντωμένο σχοινί καλούνται να κάνουν οι εμπορικές επιχειρήσεις στην τρέχουσα συγκυρία, καθώς τα αυξημένα κόστη ενέργειας συμπιέζουν τα περιθώρια κερδοφορίας τους. Απ’ την άλλη πλευρά, οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις που πλήττουν ήδη τα ελληνικά νοικοκυριά δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αύξησης των τιμών σε μη αναγκαία είδη, δεδομένης και της συγκρατημένης κατανάλωσης τους τελευταίους μήνες. 

Με εξαίρεση λίγες επιχειρήσεις -όπως τα κοσμηματοπωλεία για τα οποία οι τιμές καθορίζονται από εξωγενείς παράγοντες, όπως οι τιμές των μετάλλων- η πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων επιλέγει να απορροφήσει τους κραδασμούς στην παρούσα φάση τουλάχιστον, καθώς η αγοραστική κίνηση είναι ούτως ή άλλως περιορισμένη, ή να κάνει μικρές αναπροσαρμογές.

Ερωτηθείς σχετικά με το θέμα, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Έτοιμου Ενδύματος, κ. Θεόφιλος Ασλανίδης, σημειώνει ότι οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις ενδυμάτων θα επιλέξουν να απορροφήσουν τα αυξημένα κόστη ενέργειας, περιορίζοντας τις όποιες ανατιμήσεις στο ελάχιστο δυνατό, προκειμένου να μην αποξενώσουν τους ήδη συγκρατημένους Έλληνες καταναλωτές. Πρόκειται για άσκηση ισορροπίας, στον απόηχο μάλιστα μίας εκπτωτικής περιόδου που διέψευσε τις προσδοκίες της πλειονότητας των εμπόρων για επάνοδο σε κανονικότητα, λόγω των περιοριστικών μέτρων και της έξαρσης της πανδημίας αλλά και ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά. 

Το περιορισμένο εύρος κινήσεων των Ελλήνων εμπόρων στην παρούσα φάση προκύπτει και από την επιστολή που απέστειλε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών προς τους υπουργούς Χ. Σταϊκούρα και Κ. Χατζηδάκη, για την ανάγκη άμεσης στήριξης με μία τελευταία ρύθμιση 120 δόσεων των «ικανών, δραστήριων και πρόθυμων μικρομεσαίων επιχειρηματιών», ώστε να τακτοποιήσουν οριστικά τα χρέη που έχουν δημιουργηθεί κατά την διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής και της διετούς υγειονομικής κρίσης. Ο πρόεδρος του ΕΣΑ, κ. Κ. Καφούνης κάνει μάλιστα λόγο για καταβαράθρωση της κατανάλωσης κι εκτόξευση του ενεργειακού κόστους, παράγοντες που έχουν γιγαντώσει ένα ήδη προϋπάρχον πρόβλημα, ψαλιδίζοντας τα περιθώρια κέρδους. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο leader της αγοράς fast fashion, ο ισπανικός όμιλος Inditex που ελέγχει 8 αλυσίδες διεθνώς, μεταξύ των οποίων η Zara, ανέφερε κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του ότι η προστασία των περιθωρίων κερδοφορίας του αποτελεί προτεραιότητα στην παρούσα φάση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εξέλιξη των τιμών στα είδη που εμπορεύεται. Τυχόν αναπροσαρμογές ωστόσο στην περίπτωση της Inditex εκτιμάται ότι θα κινηθούν σε περιορισμένα πλαίσια, δεδομένου ότι ο όμιλος δεν εκτίθεται σημαντικά σε κινδύνους προερχομένους από την αναστάτωση στην εφοδιαστική αλυσίδα. 

Στο ίδιο μοτίβο και ο όμιλος Φουρλή, που αναπτύσσει τις αλυσίδες επίπλων ΙΚΕΑ και αθλητικών ειδών Intersport και Athlete’s Foot, θέτει ως προτεραιότητα την προστασία των περιθωρίων κερδοφορίας του. Στην περίπτωση του ελληνικού ομίλου, ωστόσο, όπως σημειώνει στο BD ο οικονομικός διευθυντής, κ. Γ. Αλεβίζος, υπάρχει η δυνατότητα απορρόφησης σημαντικού τμήματος της επιπλέον επιβάρυνσης κυρίως από την μητρική ΙΚΕΑ, με αποτέλεσμα οι ανατιμήσεις να περιορίζονται σε κάποιους κωδικούς προϊόντων και σε μονοψήφιο ποσοστό κατά βάση, παρέχοντας έτσι στην ΙΚΕΑ σημαντικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Στην παρούσα φάση και έως ότου επέλθει η ομαλότητα και στην εφοδιαστική αλυσίδα, “πονοκέφαλο” για την σουηδική αλυσίδα συνιστά κυρίως η έλλειψη συγκεκριμένων προϊόντων από τα ράφια της, πρόβλημα που ξεκίνησε μέσα στην πανδημία και παραμένει, εν μέσω πολεμικών συγκρούσεων στην Ουκρανία

Την ακλόνητη δέσμευση του ομίλου Jumbo στην διατήρηση των χαμηλών τιμών του επανέλαβε πρόσφατα η διοίκηση της αλυσίδας, σημειώνοντας ότι οι ένα σημαντικό κομμάτι του προϊοντικού μείγματος της δεν είναι πλέον διαθέσιμο στα ράφια των καταστημάτων της, αφού η τελική σχέση τιμής/ποιότητας αδικεί κατάφωρα τον καταναλωτή και για τον λόγο αυτό απορρίπτεται αυτομάτως. Πάγια θέση του ομίλου αποτελεί η προσπάθεια αναχαίτισης του κύματος ακρίβειας και η διατήρηση δίκαιων τιμών για τους καταναλωτές, έστω κι αν το τίμημα είναι κάποιες πρόσκαιρες ελλείψεις προϊόντων στα ράφια της αλυσίδας. 

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχανίας Καλλυντικών, κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης, σημειώνει στο BD ότι, ειδικά σε ό,τι αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες καλλυντικών, όπως τα είδη μακιγιάζ, υπάρχει ακόμη σημαντικό απόθεμα στις αποθήκες των εταιρειών, το οποίο δεν κινήθηκε την προηγούμενη διετία εξαιτίας της πανδημίας. Ο ίδιος σημειώνει επιπλέον ότι η χρονιά ξεκίνησε με πτώση του τζίρου σε ποσοστό 25% περίπου συγκριτικά με πέρσι κι επισημαίνει ότι, ειδικά σε ό,τι αφορά την επιλεκτική διανομή, η αγορά κινείται κατά βάση με προσφορές και εκπτώσεις, οι οποίες αναθερμαίνουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών πλέον σε τακτική βάση. Έτσι, ακόμη και σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται μικρή αύξηση της τιμής λιανικής, αυτή εξισορροπείται από τις προτεινόμενες προσφορές που είναι στο τέλος προς όφελος του καταναλωτή. 

Στο ίδιο μοτίβο, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπώλων Ωρολογοπώλων, κ. Πέτρος Καλπακίδης υποστηρίζει ότι η αγορά κοσμήματος παραμένει σε σταθερότητα την τελευταία διετία, στηριζόμενη σχεδόν εξ ολοκλήρου στους Έλληνες καταναλωτές, ελλείψει τουριστών λόγω πανδημίας. Στο πλαίσιο αυτό, οποιαδήποτε σκέψη για ανατίμηση των τιμών σε κοσμήματα μπορεί να σχετίζεται μόνο με την -πρόσκαιρη- άνοδο της διεθνούς τιμής του χρυσού, η οποία έφθασε προ ημερών στις 62.000 δολάρια το κιλό, για να υποχωρήσει στην συνέχεια γύρω στις 56.000 δολάρια. Αν και ακόμη βρισκόμαστε μακριά από την τιμή των 50.000 δολαρίων που ήταν πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο κ. Καλπακίδης εκτιμά ότι σύντομα θα επανέλθει ισορροπία στις διεθνείς αγορές που θα άρει ένα σημαντικό εμπόδιο στην αγορά που δύναται να φρενάρει σημαντικά την κατανάλωση, εν αναμονή και της έναρξης της τουριστικής περιόδου. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

emporio-katastimata-click inside-click away
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έκοψαν στο μισό τις αγορές των εορτών έξι στους δέκα καταναλωτές

«Πάγωσαν» την αγορά οι ανεξέλεγκτες αυξήσεις στους λογαριασμούς του ρεύματος και οι ανησυχίες για το νέο κύμα της πανδημίας. Κόπηκαν πρώτες οι δαπάνες για ταξίδια, παιχνίδια και κοσμήματα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιστρέφει στο 2019 ο τζίρος του εμπορίου με ώθηση από τον τουρισμό

Οι τουριστικές ροές ενισχύουν τους τζίρους στα εμπορικά καταστήματα. Πιο διστακτικοί οι Έλληνες καταναλωτές, αναμένεται τόνωση της κίνησης μετά τις επιδοτήσεις για ενέργεια - καύσιμα.
ΙΚΕΑ - The Mall Athens
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Όμιλος Φουρλή: Οι πυλώνες ανάπτυξης στα ακίνητα και τη λιανική

Επενδύσεις σε εμπορικά πάρκα και κέντρα logistics μέσω της Trade Estates, τέλος έτους ή αρχές του 2023 η δημόσια εγγραφή. Τα νέα καταστήματα Holland & Barrett και οι κινήσεις για IKEA και Intersport. Πώς θα κινηθούν τα μεγέθη.
Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φρενάρουν» τις τιμές οι έμποροι για να δώσουν ώθηση στη ζήτηση

Στην πλειονότητά τους οι καταναλωτές αναζητούν προσφορές και εκπτώσεις ή αναβάλλουν τις αγορές τους. Οι έμποροι των μη βασικών αγαθών συγκρατούν τις τιμές και «ποντάρουν» στον τουρισμό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο 1,6% οι αυξήσεις τιμών στο εμπόριο που απορρόφησε τις πιέσεις

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών θα ζητηθούν παρεμβάσεις ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων απέναντι στην αύξηση του κόστους λειτουργίας και τις μειωμένες πωλήσεις.