ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Ο πρόεδρος του ΣΕΠΕΕ, κ. Β. Μασσέλος. Πηγή: ΣΕΠΕΕ

Σε τροχιά ανόδου οι εξαγωγές ενδυμάτων το 2022, απαραίτητη η ενίσχυση του κλάδου

Ο πρόεδρος του ΣΕΠΕΕ, κ. Β. Μασσέλος, σημειώνει ότι είναι η στιγμή να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο στήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας, καθώς υπάρχει το κατάλληλο έδαφος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Πολύ ενθαρρυντικά είναι τα πρώτα στοιχεία για την εξέλιξη των ελληνικών εξαγωγών των κλάδων ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας κατά το τρέχον έτος. Όπως σημείωσε ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Έτοιμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), κ. Θεόφιλος Ασλανίδης, κατά την διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου, το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους η αξία των εξαγωγών του κλάδου συνολικά αυξήθηκε κατά 20% συγκριτικά με πέρσι, αγγίζοντας τα 770 εκατ. ευρώ, ενώ αντίστοιχα η ποσοστιαία αύξηση συγκριτικά με το 2019 ανέρχεται σε 16%.

Εφόσον διατηρηθεί η δυναμική αυτή, οι εξαγωγές εκτιμάται ότι θα αγγίξουν το 2,3 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, από 2,1 δισ ευρώ που ήταν το 2021, έχοντας καταγράψει αύξηση κατά 33,8%, συγκριτικά με το 2020.

Οι δύο κλάδοι ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας επιδεικνύουν σημαντική εξωστρέφεια την τρέχουσα χρονιά, σε συνέχεια ενός έτους που σηματοδότησε την επιστροφή σε σχετική κανονικότητα. Μάλιστα, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΠΕΕ, κ. Βασίλης Μασσέλος, η πραγματική αξία των εξαγωγών είναι πολύ μεγαλύτερη, εφόσον συμπεριληφθούν και όσες γίνονται απευθείας από τις γειτονικές χώρες από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία του Συνδέσμου, η αύξηση των εξαγωγών την εξαετία 2016-2021 ανήλθε σε 76%, αγγίζοντας τα 950 εκατ. ευρώ το 2021 από 541 εκατ. ευρώ το 2016.

Ο κ. Μασσέλος επεσήμανε ωστόσο ότι σε αντίθεση με τις εξαγωγές, οι πωλήσεις χονδρικής και λιανικής στην εγχώρια αγορά εμφανίζουν σημαντική επιβράδυνση από τον Μάρτιο και μετά, με την ανάκαμψη να εξαρτάται από την εξαρτάται από την εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και του πληθωρισμού και της ανάπτυξης διεθνώς. Υπενθυμίζεται ότι οι λιανικές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά εκτινάχθηκαν κατά 43,4% το 2021 συγκριτικά με το 2020, αγγίζοντας τα 2,6 δισ ευρώ σε αξία, κι επιστρέφοντας σε προ πανδημίας επίπεδα, ενώ ο δείκτης της βιομηχανικής παραγωγής αυξήθηκε κατά 24,6% στην ένδυση και κατά 8,6% στην κλωστοϋφαντουργία. Ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΠΕΕ, είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη μίας νέας εθνικής στρατηγικής για την ένδυση/κλωστοϋφαντουργία, με δεδομένα τα εξής: την αλλαγή στάσης της ΕΕ απέναντι στον κλάδο μετά την πανδημία και την πρόθεση της για ενίσχυση δράσεων που θα επαναφέρουν παραγωγικές δραστηριότητες στην ευρωμεσογειακή περιοχή, την αλλαγή πολιτικής των μεγάλων ευρωπαίων λιανοπωλητών οι οποίοι θέλουν μικρότερες ποσότητες και γρηγορότερος παραδόσεις, την αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά και την σημαντικότητα του κλάδου για την ελληνική οικονομία.

Στα πλαίσια αυτά, ο ΣΕΠΕΕ επαναφέρει το αίτημα του προς την Πολιτεία για την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου προγράμματος εκσυγχρονισμού κι ανασυγκρότησης όλης της αλυσίδας του βαμβακιού, με ορίζοντα το 2030.

Σύμφωνα με τον κ. Μασσέλο, οι πέντε προτεραιότητες του εθνικού σχεδίου θα αφορούν την ενίσχυση δράσεων τεχνολογικού εκσυγχρονισμού και καινοτομίας, δράσεις ψηφιοποίησης, δράσεις βιωσιμότητας, υποστήριξη των εξαγωγών και δράσεις αναβάθμισης των δεξιοτήτων των εργαζόμενων. Το έργο μάλιστα θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από πόρους του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, ή από πόρους του εθνικού σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Ο πρόεδρος του ΣΕΠΕΕ επισημαίνει περαιτέρω ότι απαιτείται ένα διετές πρόγραμμα ενίσχυσης των εξαγωγών των κλάδων μόδας κατά τα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπως η Πορτογαλία και η Ισπανία. Ήδη ένα πρώτο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση έγινε με την περιφέρεια Μακεδονίας και την συμμετοχή 48 επιχειρήσεων οι οποίες έλαβαν συνολική ενίσχυση ύψους 160.000 ευρώ από το δεύτερο εξάμηνο του 2019 έως σήμερα κι έκλεισαν παραγγελίες ύψους 3,6 εκατ. ευρώ.

Τα ευχάριστα νέα για την πορεία των εξαγωγών ενδυμάτων κι υφασμάτων αφορούν πάντως και την ΕΕ, καθώς το 2021 επιτεύχθηκε σχεδόν πλήρης ανάκαμψη. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών στην ένδυση αυξήθηκε κατά 10,7% συγκριτικά με το 2020, ενώ στην κλωστοϋφαντουργία κατά 12,7%. Αντίστοιχα, οι εξαγωγές ενδυμάτων αυξήθηκαν κατά 8,6%, αγγίζοντας τα 33 δισ ευρώ, ενώ στην κλωστοϋφαντουργία ενισχύθηκαν κατά 13,2%, στα 25 δισ ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Euratex, η ενίσχυση των εξαγωγών οφείλεται κυρίως στην ισχυρή απόδοση της ελβετικής, της κινεζικής και της αμερικανικής αγοράς. Στον αντίποδα, οι πωλήσεις προς την Βρετανία μειώθηκαν κατά 23% το 2021, στον απόηχο του Brexit, ενώ και οι εισαγωγές υφασμάτων κι ενδυμάτων από την χώρα μειώθηκαν κατα 48%.

Η Ευρώπη πάντως παραμένει ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας ειδών κλωστοϋφαντουργίας κι ένδυσης παγκοσμίως, μετά την Κίνα. Κι ενώ οι εξαγωγές της εκτινάχθηκαν πέρσι, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ενδυμάτων κι υφασμάτων από τον ασιατικό γίγαντα συρρικνώθηκαν κατά 28% το 2021, εξαιτίας της πανδημίας, υποχωρώντας σε 13 δισ ευρώ.   

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε τροχιά πτώσης οι εξαγωγές ενδυμάτων, ισχυρές πωλήσεις στο εσωτερικό

Κατά 16,6% αυξήθηκαν οι πωλήσεις του κλάδου ένδυσης στην Ελλάδα, αλλά υποχώρησαν κατά 10,2% το πρώτο εξάμηνο. Κάμψη της ζήτησης στην Ευρώπη και αποκατάσταση της εφοδιαστικής αλυσίδας πιέζουν τις εξαγωγές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θετικός ο Μάρτιος στις εξαγωγές ενδυμάτων, αυξήθηκαν κατά 57%

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), η συνολική αξία εξαγωγών της αλυσίδας ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας ανήλθε σε 492 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2021.