ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Super-Market
Φωτο: Shutterstock

Τα «ανώνυμα» προϊόντα νικούν τα brands στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Σχεδόν 5% η αύξηση όγκου πωλήσεων στα προϊόντα private label το 2022, εν μέσω της εκτίναξης του πληθωρισμού, ενώ τα επώνυμα έχασαν 0,7%. Το μερίδιό τους αυξήθηκε στο 17,5%, ενώ στο «καλάθι του νοικοκυριού» πλησιάζει το 20%.

Σαρωτικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες επέφεραν οι αναστατώσεις του 2022 και η συνεχιζόμενη οικονομική δυσπραγία σημαντικού τμήματος του πληθυσμού. Κερδισμένα σ΄αυτή την ιδιαίτερη οικονομική συνθήκη είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κατόρθωσαν -βοηθούντος και του «καλαθιού του νοικοκυριού»- να βελτιώσουν την θέση τους στις καταναλωτικές προτιμήσεις και να «τρέχουν» φέτος με ρυθμό 19,3%. Το μερίδιο πλέον έχει αυξηθεί σε 17,5%. Και ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι η ανάπτυξη τους στο πρώτο τετράμηνο του 2023 είναι υπερδιπλάσια της ανάπτυξης της αγοράς! Κι όλα αυτά χωρίς να υπολογίζονται οι πωλήσεις του Lidl.

Στους χαμένους αυτή της ιδιότυπης «κούρσας» είναι οι επιχειρήσεις –εισαγωγικές και παραγωγικές– των επωνύμων προϊόντων. Ή μάλλον τα επώνυμα προϊόντα, δεδομένου ότι οι ελληνικές βιομηχανικές επιχειρήσεις καταναλωτικών προϊόντων, στην πλειονότητα τους παράγουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που διακινούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, στη διάρκεια του 2022, ενώ ο όγκος των πωλήσεων των branded προϊόντων μειώθηκε κατά 0,7%, αντιθέτως των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε κατά 4,9%!

Έρευνα που πραγματοποίησε για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) η Circana (ΙRΙ) και παρουσιάστηκε στη γενική συνέλευση του συνδέσμου πριν από λίγες ημέρες, περιλαμβάνει ευρήματα εξαιρετικού ενδιαφέροντος. Μεταξύ αυτών, παρατηρείται ότι στη διάρκεια του 2022 ενώ τα επώνυμα προϊόντα ανατιμήθηκαν κατά 9,3% κατά μέσο όρο, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ανατιμήθηκαν κατά 14,4%. Αυτή η εξέλιξη έχει την ερμηνεία της. Η υπερβάλλουσα ανατίμηση των ιδιωτικών προϊόντων οφείλεται στο γεγονός ότι οι αλυσίδες, οι οποίες κατά βάση κερδίζουν από την πώληση των επωνύμων προϊόντων, έκαναν μεγαλύτερες ανατιμήσεις στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για να περιορίζουν τις απώλειες της κερδοφορίας, που είχαν από την μείωση του όγκου των πωλήσεων των επωνύμων.

Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την έρευνα στο πρώτο τετράμηνο του 2023 η συνολική αξία των πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ –εκτός της Lidl– ανήλθε στα 3,147 δισ. ευρώ έναντι 2,873 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2022, σημειώνοντας αύξηση κατά 9,3%. Ενώ η μέση τιμή αύξησης των τιμών των τροφίμων στο ίδιο διάστημα ανήλθε στο 9,2% -οι ανατιμήσεις των γαλακτοκομικών ανήλθαν στο 12,6% και των σνακ στο 11,4%- και, παράλληλα, ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,9%.

Ενδιαφέρον έχει η εξέλιξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις μεγάλες κατηγορίες των τροφίμων. Στα συσκευασμένα τρόφιμα κατέχουν το 21,7%, στα σνακ το 15,1%, στα γαλακτοκομικά προϊόντα 15,8%, στα κατεψυγμένα τρόφιμα το 22,3%, στα δημητριακά και μπισκότα το 22,8%, στα μη αλκοολούχα ποτά το 6,7% και στα αλκοολούχα ποτά το 3,3%. Όπως επισημαίνεται σχετικά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι του νοικοκυριού» κατέχει πλέον συνολικά το 19,6% -και το 16,4% στα τρόφιμα. Δηλαδή, ένα στα πέντε προϊόντα που αγοράζουν οι καταναλωτές στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι προϊόν ιδιωτικής ετικέτας.

Τέλος, σημειώνεται ότι η συνολική αξία των πωλήσεων των προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» ανήλθε στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2023 στα 114,659 εκατ. ευρώ έναντι 97,530 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2022, που βεβαίως δεν υπήρχε «καλάθι» και το μερίδιο τους στο σύνολο των κατηγοριών -στις οποίες ανήκουν τα εν λόγω προϊόντα– διαμορφώθηκε στο 19,6% έναντι 17,8% στο αντίστοιχο διάστημα της περυσινής χρονιάς.

Σημαντική ανάπτυξη του ποσοστού PL στο σύνολο κατηγοριών στο καλάθι του νοικοκυριού (από 18,1% σε 19,7%)

Μερίδια PL: Ιαν. '22 - Οκτ. 2022 vs Νοε. '22 - Μάιος '23

PL_share

Πηγή: Circana
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σπεύδουν να σώσουν τα κέρδη τους οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων

Αποφασισμένες να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους ακόμη και αν χάσουν μερίδιο στην αγορά είναι οι βιομηχανίες και εταιρείες εισαγωγής καταναλωτικών προϊόντων. Έρχονται σημαντικές ανατιμήσεις στα ράφια.
trofima, pota, supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φτωχό» το πρώτο καλάθι του νοικοκυριού, δεν θα έχει μεγάλες προσφορές

Η πρώτη λίστα προϊόντων που θα διαμορφωθεί για την Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου δεν θα περιλαμβάνει μεγάλες προσφορές για πολλά προϊόντα, λόγω έλλειψης χρόνου για προετοιμασία. Θα υπάρχουν αρκετά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.