ΓΔ: 1448.48 -0.48% Τζίρος: 144.75 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Όλα τα «όπλα» παραμένουν στη «μάχη» κατά των υψηλών τιμών στα τρόφιμα

Η κυβέρνηση παρατείνει την ισχύ του «καλαθιού της νοικοκυράς», του πλαφόν στα κέρδη και του market pass, καθώς προβλέπεται ότι οι τιμές των τροφίμων θα παραμείνουν υψηλές, παρά την πτώση του πληθωρισμού.

Υπό το κράτος της ανησυχίας για τον επίμονα υψηλό πληθωρισμό στα τρόφιμα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης – προφανώς σε συνεννόηση με το Μέγαρο Μαξίμου – ανακοίνωσε χθες την 6μηνη παράταση του «καλαθιού του νοικοκυριού». Όπως επίσης και την παράταση του καθορισμού μέγιστου περιθωρίου κέρδους των βασικών καταναλωτικών προϊόντων και των καυσίμων.

Επειδή όμως και τα δύο μέτρα για να τεθούν σε εφαρμογή απαιτείται νομοθετική παρέμβαση, πρόκειται εντός της επόμενης εβδομάδος η σχετική ρύθμιση να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή, ως τροπολογία σε κάποιο νομοσχέδιο. Κατ΄ αυτό τον τρόπο ακυρώθηκαν όλες οι εναλλακτικές επιλογές, που είχαν σχεδιάσει οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης.

Ενδεικτικό μάλιστα του κλίματος που επικρατεί στο κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο, είναι το γεγονός ότι πρόκειται να δοθεί και νέο market pass, ενώ αρχικά είχε διαρρεύσει πως το τρέχον θα ήταν το τελευταίο. Οι κινήσεις αυτές κάθε άλλο παρά παράδοξες είναι, διότι και τον Ιούνιο, παρά τη μείωση του πληθωρισμού, ο τιμάριθμος των τροφίμων παρέμεινε εξαιρετικά υψηλός.

Χθες ανακοινώθηκε ο πληθωρισμός από την Eurostat που υποχώρησε στην Ελλάδα στο 2,7%, ενώ στην ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο 5,5% έναντι 6,1%. Ωστόσο, ο πληθωρισμός των τροφίμων παραμένει σε υψηλά επίπεδα και τουλάχιστον ως τον Σεπτέμβριο δεν πρόκειται να αποκλιμακωθεί. Οι επιχειρήσεις έχουν κάθε λόγο να απολαμβάνουν τις υψηλές τιμές των προϊόντων, οι οποίες θα στηρίζονται από την υψηλή ζήτηση της τουριστικής περιόδου.

Τον επίμονα υψηλό πληθωρισμό στα τρόφιμα επισημαίνει και η Τράπεζα της Ελλάδος στην έκθεσή της για τη Νομισματική Πολιτική. Όπως σημειώνει, «ο πληθωρισμός, βάσει του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, προβλέπεται να διαμορφωθεί (σ.σ.: το 2023) στο 4,3%, δηλαδή σε αρκετά χαμηλότερο επίπεδο από εκείνο του 2022 (9,3%), κυρίως λόγω της καθοδικής πορείας των τιμών των ενεργειακών αγαθών. Αντιθέτως, τα είδη διατροφής, τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά και οι υπηρεσίες αναμένεται ότι θα συμβάλουν αυξητικά στη δυναμική του πληθωρισμού, λόγω της ανελαστικότητας που εμφανίζουν οι τιμές σε αυτές τις κατηγορίες».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης «η πρωτοβουλία "Καλάθι του νοικοκυριού" θα συνεχιστεί μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023». Και προσθέτει πως «παράλληλα, θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το μέτρο του μέγιστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών».

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το δύσκολο σταυρόλεξο με τις τιμές για προμηθευτές και σούπερ μάρκετ

Πλεονέκτημα έχουν όσες προμηθευτικές εταιρείες ανατίμησαν τα προϊόντα τους στα τέλη του προηγούμενου χρόνου κινούνται εκ του ασφαλούς, ενώ τα σούπερ μάρκετ προβληματίζονται για τα περιθώρια κέρδους τους.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα πέσει «ψαλίδι» 30% στις παροχές προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ

Την υπουργική απόφαση Σκρέκα που θα ρυθμίζει τις κρίσιμες λεπτομέρειες για την περικοπή παροχών στα σούπερ μάρκετ περιμένει η αγορά. Οι λιανέμποροι αντιδρούν σε οποιαδήποτε περικοπή περιθωρίου κέρδους.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.