Φωτο: Shutterstock

Πού θα δαπανήσει έως 1,4 τρισ. δολ. η παγκόσμια ναυτιλία

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Ποσό που αντιστοιχεί σε μιάμιση φορά τη χρηματιστηριακή αξία της Google θα χρειαστεί να επενδύσουν οι πλοιοκτήτες ανά τον κόσμο για να μειωθούν οι ρύποι κατά 50% έως το 2050.

Μίαμιση... Google θα χρειαστεί να αγοράσουν οι πλοιοκτήτες ανά τον κόσμο, αλλά και ο κλάδος της ενέργειας, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στον στόχο που έχει θέσει ο Παγκόσμιος Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) του ΟΗΕ, για με την μείωση των εκπομπών ρύπων που οφείλονται στα πλοία κατά 50% έως το 2050.

Σε έρευνα που δημοσιοποιήθηκε στις αρχές της εβδομάδας, προκύπτει ότι ο κλάδος της ναυτιλίας και οι πετρελαϊκές εταιρείες, θα χρειαστούν να δαπανήσουν κεφάλαια που εκτιμάται ότι θα κυμανθούν μεταξύ 1 και 1,4 τρις δολαρίων τις επόμενες τρεις δεκαετίες, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί.  Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες ημέρες, έγινε γνωστό ότι η χρηματιστηριακή αξία της Alphabet, μητρικής του τεχνολογικού κολοσσού της Google, ξεπέρασε το 1 τρις δολάρια. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς το μέγεθος της επένδυσης που πρέπει να υλοποιηθεί.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από μια ομάδα επιστημόνων της UMAS και της Επιτροπής για την Ενεργειακή Μετάβαση (Energy Transitions Commission), για λογαριασμό της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Getting to Zero Coalition, η οποία απαρτίζεται, μεταξύ άλλων από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ και τo Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι θα απαιτηθούν κεφάλαια 50-70 δις δολαρίων ετησίως για περίοδο 20 ετών από το 2030 έως το 2050, προκειμένου να εξασφαλιστεί ο στόχος της μείωσης των εκπομπών ρύπων των πλοίων κατά 50% σε σχέση με το 2008, που λαμβάνεται ως έτος βάσης. Αν όμως επιχειρηθεί ο εκμηδενισμός του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας έως το 2050, τότε θα απαιτηθούν επιπλέον 400 δις δολάρια, ανεβάζοντας τον τελικό «λογαριασμό» σε σχεδόν 2 τρις δολάρια.

Παρόλα αυτά, οι ειδικοί θεωρούν ότι οι παραπάνω στόχοι είναι εφικτοί, εφόσον οι σχετικές επενδύσεις ενσωματωθούν στο πλαίσιο των γενικότερων δαπανών που θα υλοποιηθούν από την βιομηχανία πετρελαίου και της ενέργειας γενικότερα κατά την διάρκεια των επόμενων δεκαετιών, στο πλαίσιο της μετάβασης σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον μορφές ενέργειας και της απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.

Το θετικό για τους εφοπλιστές είναι ότι οι επενδύσεις που θα αφορούν στα πλοία αυτά καθεαυτά δεν θα ξεπεράσουν το 13% του συνόλου. Ασφαλώς, πρόκειται για δαπάνες ύψους 130 – 180 δις δολαρίων, κυρίως για την ενσωμάτωση στα νεότευκτα πλοία της νέας γενιάς, νέων μηχανών και αποθηκευτικών συστημάτων ενέργειας, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν τα νέα καύσιμα χαμηλών εκπομπών ρύπων. Επίσης, οι εφοπλιστές θα κληθούν να επενδύσουν και σε τεχνολογίες μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και καυσίμων στα πλοία, ενώ είναι δεδομένο ότι τα νέα καύσιμα, θα κοστίζουν ακόμα περισσότερο σε σχέση με τα σημερινά.

Υπενθυμίζεται ότι η ναυτιλιακή κοινότητα, συμπεριλαμβανομένης και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, έχει προτείνει την επιβολή ενός παγκόσμιου τέλους ρύπων, προκειμένου να επιταχυνθεί η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών και σχεδίων που θα απαιτηθούν για την δημιουργία νέων συστημάτων πρόωσης, εναλλακτικών καυσίμων, αλλά και της δημιουργίας των απαιτούμενων υποδομών για την παραγωγή και προμήθεια των νέων καυσίμων.

Ο προτεινόμενος φόρος θα μπορούσε να ξεκινά από 10 δολάρια ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα, που αντιστοιχεί σε περίπου 8 δις δολάρια ετησίως, ανεβαίνοντας σταδιακά σε 50 ή ακόμα κι 75 δολάρια ανά τόνο CO2 μέχρι το 2030, δηλαδή μέχρι του ποσού των 70 δις δολαρίων ετησίως. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ