ΓΔ: 1400.27 -0.83% Τζίρος: 47.30 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:28:12 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Ιωάννης Λιανός, πρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού
Ιωάννης Λιανός, Πρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού. Φωτο: BusinessDaily.gr

Αντεπίθεση Λιανού στον Σκρέκα: «Η Επ. Ανταγωνισμού δεν είναι αγορανομία»

Με ανάρτησή του στην πλατφόρμα X ο πρόεδρος της Επιτροπής Ιωάννης Λιανός απαντά στις επικρίσεις του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα όσον αφορά τον έλεγχο της αγοράς.

Απάντηση στον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, μετά τη χθεσινή του επίθεση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού όσον αφορά τις εταιρείες και τις τιμές των προϊόντων δίνει σήμερα ο πρόεδρος της Επιτροπής Ιωάννης Λιανός μέσω της πλατφόρμας X. Όπως σημειώνει ο κ. Λιανός «η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν είναι αγορανομία. Μπορούμε να επιβάλλουμε πρόστιμα μόνο εάν έχει στοιχειοθετηθεί αντιανταγωνιστική σύμπραξη (π.χ. καρτέλ) ή κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης (επιχείρηση με πλέον του 40% της αγοράς».

«Για όλες τις άλλες περιπτώσεις ακρίβειας αρμόδιο είναι το υπουργείο Ανάπτυξης και η ΔΙΜΕΑ η οποία έχει την αρμοδιότητα να εφαρμόζει τις διατάξεις για τα περιθώρια κέρδους», τόνισε ο πρόεδρος της Επιτροπής.

Παράλληλα υπενθυμίζει ότι «είμαστε ο πρώτος κρατικός φορέας που μίλησε για πληθωρισμό ακρίβειας και προχώρησε σε άμεσες ενέργειες με σειρά ελέγχων σε κομβικές αγορές (τα δημοσιευμένα): γάλα, κοτόπουλα, ζυμαρικά, καφές, τυρί, γιαούρτι, μαρμελάδα, δημητριακά/προϊόντα πρωινού, απορρυπαντικά» και σημειώνει ότι η Επιτροπή θα μπορούσε να κάνει περισσότερα, με περισσότερο προσωπικό, καθώς έχει 55 άτομα προσωπικό όταν προβλέπονται 230 οργανικές θέσεις.

Αναλυτικά η απάντηση του προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού: 

«Για να μπουν κάποια πράγματα στη σωστή τους διάσταση. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν είναι αγορανομία. Μπορούμε να επιβάλλουμε πρόστιμα μόνο εάν έχει στοιχειοθετηθεί αντιανταγωνιστική σύμπραξη (π.χ. καρτέλ) ή κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης (επιχείρηση με πλέον του 40% της αγοράς. 

Λόγω των διατάξεων του ενωσιακού δικαίου που εφαρμόζουμε και των διαδικαστικών δικαιωμάτων των μερών, χρειάζονται αρκετοί μήνες ή έτη (ανάλογα της υπόθεσης) ερευνών, ανάλυσης και κοπιώδους διαδικασίας ενώπιον της ΕπΑντ ώστε να ολοκληρωθούν οι υποθέσεις & να επιβληθούν πρόστιμα.

Σύμφωνα με συγκριτικές μελέτες, ο μέσος όρος ολοκλήρωσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση μίας υπόθεσης καρτέλ είναι περίπου 50 μήνες. Στην ΕπΑντ τα τελευταία τρία έτη έχει γίνει σημαντική πρόοδος και μας παίρνει πλέον πολύ λιγότερο από τον μέσο όρο αυτό.

Για όλες τις άλλες περιπτώσεις ακρίβειας αρμόδιο είναι το Υπουργείο Ανάπτυξης και η ΔΙΜΕΑ η οποία έχει την αρμοδιότητα να εφαρμόζει τις διατάξεις για τα περιθώρια κέρδους.

Οι έλεγχοι που κάνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην αγορά και ειδικά σε αγορές τροφίμων είναι συνεχείς. Eίμαστε η πρώτη αρχή ανταγωνισμού στην Ευρώπη σε αριθμό επιτοπίων ελέγχων/ελεγχόμενων εταιρειών τόσο το 2023 όσο και τα τελευταία 4 έτη (και στα τρόφιμα), ενώ έχουμε αναπτύξει από το 2020 μία τεχνολογική υποδομή συνεχούς παρακολούθησης της αγοράς.

 

Αναλύουμε καθημερινά μέσω των πιο προηγμένων τεχνολογικών εργαλείων τις τιμές σε χιλιάδες κωδικούς προϊόντων (πλέον των 60000) σε όλα τα μεγάλα σουπερμάρκετ της χώρας στους οργανισμούς κεντρικών αγορών (για νωπά), στα πρατήρια βενζίνης κ.α., για πιθανές εναρμονισμένες πρακτικές και συμπράξεις ενώ με τις έρευνες μας στο επίπεδο τιμών και τις αυξήσεις σε συγκεκριμένες ολιγοπωλιακές/μονοπωλιακές αγορές, η ΓΔΑ επεμβαίνει με ενδείξεις παράβασης.

Παράλληλα, χρησιμοποιούμε το εργαλείο της χαρτογράφησης (από 2022) & των κλαδικών με έρευνες σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων. Γιατί το δίκαιο ανταγωνισμού δεν είναι μόνο οι διατάξεις για τα πρόστιμα αλλά και αυτές οι μορφές δράσεις, οι οποίες είναι πιο ευέλικτες και γρήγορες.

Στέλνουμε επίσης ερωτηματολόγια σε εκατοντάδες κομβικές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα σε συγκεκριμένες αγορές. Για τους λόγους αυτούς είμαστε μεταξύ των πιο ενεργών αρχών ανταγωνισμού στην Ευρώπη (και παγκοσμίως) για το θέματα της ακρίβειας.

Προχωράμε και σε συγκριτικές έρευνες τιμών με σκοπό να πληροφορήσουμε (α) τους καταναλωτές (έναντι της αναμονής αυξήσεων που τροφοδοτεί τον πληθωρισμό ακρίβειας), (β) τους φορείς της πολιτείας (ΥπΑν) ώστε να παρέμβουν αποτελεσματικά (διατάξεις για το περιθώριο κέρδους) και (γ) να αποτρέψουμε συμπεριφορές αισχροκέρδειας οι οποίες δεν δικαιολογούνται από τις συνθήκες της αγοράς και ίσως οφείλονται σε δομικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού (και όχι αναγκαστικά παραβάσεις), με δράση που να φέρει πιο άμεσα αποτελέσματα.

Θεωρώ ότι λόγω και της δράσης της Επιτροπή Ανταγωνισμού με το συγκεκριμένο εργαλείο, πολλές επιχειρήσεις στους τομείς που εξετάσαμε, εντάχθηκαν στις πρωτοβουλίες του ΥπΑν για «μόνιμη μείωση τιμής».

Συνεπώς, μέσω συνεργασίας, στο πλαίσιο της ανεξαρτησίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού και των αρμοδιοτήτων του καθενός, μπορούμε να φέρουμε τα καλύτερα αποτελέσματα για τους καταναλωτές σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. Η μετάθεση ευθυνών δεν είναι σοβαρή λύση για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε.

Να θυμίσω ότι είμαστε ο πρώτος κρατικός φορέας που μίλησε για πληθωρισμό ακρίβειας και προχώρησε σε άμεσες ενέργειες με σειρά ελέγχων σε κομβικές αγορές (τα δημοσιευμένα): γάλα, κοτόπουλα, ζυμαρικά, καφές, τυρί, γιαούρτι, μαρμελάδα, δημητριακά/προϊόντα πρωινού, απορρυπαντικά.

Θα μπορούσαμε να κάνουμε περισσότερα; Με περισσότερο προσωπικό ναι. Έχουμε 24 (Full Time Equivalent) ειδικούς επιστήμονες νομικούς και 31 οικονομολόγους (μετρώντας και τους προϊσταμένους) που χειρίζονται όλες τις υποθέσεις μας σε όλους τους τομείς της οικονομίας όταν προβλέπονται τουλάχιστον 67 νομικοί και 60 οικονομολόγοι στον οργανισμό μας (+ 24 προϊστάμενοι), και εν συνόλω 230 οργανικές θέσεις.

Συνολικά, κάτω του 35% των οργανικών μας θέσεων (FTE). Εδώ και 3 έτη έχουμε επανειλημμένα ζητήσει από την Πολιτεία να επισπευσθούν και να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες προσλήψεων οι οποίες έχουν εγκριθεί το 2021 και 2022 για επιπλέον 20 άτομα, και δυστυχώς δεν έχουν προχωρήσει.

Με χαρά να υποδεχτούμε τον κο Υπουργό Κώστα Σκρέκα για να τον ενημερώσουμε εγώ και οι συνάδελφοι στην Επαντ για τις αρμοδιότητές της ΕΑ, για τους ελέγχους, τα πρόστιμα σε παραβάσεις ανταγωνισμού, και τα μεγάλα προβλήματα υπο-στελέχωσης που αντιμετωπίζουμε.

Πάντα είμαστε ανοιχτοί στην κριτική και εξετάζουμε την αποτελεσματικότητα μας και αυτή της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, αλλά αυτή θα πρέπει να είναι εμπεριστατωμένη και να βασίζεται σε κατανόηση των αρμοδιοτήτων και των δυνατοτήτων που μας παρέχει η πολιτεία».

 

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Skrekas-Kostas
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κ. Σκρέκας: Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και οι παρεμβάσεις θα είναι άμεσες

«Η επιβολή των προστίμων επιβεβαιώνει την αποφασιστικότητα της Πολιτείας, μέσω κάθε θεσμικού βραχίονά της, για συνεχείς ελέγχους με σκοπό την εφαρμογή της νομοθεσίας» ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης, σχετικά με την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Kostas Skrekas
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκρέκας: Θέλουμε αποτελέσματα στους ελέγχους για τις τιμές προϊόντων

Όπως τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης «η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι Ανεξάρτητη Αρχή και οφείλει και αυτή να κάνει ελέγχους. Θέλουμε αποτελέσματα, δεν θέλουμε ρεπορτάζ, το ρεπορτάζ το κάνει ο καταναλωτής».
Kostas Skrekas, Ypourgeio Anaptixis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκρέκας: Θα δούμε άμεσα μειώσεις τιμών σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης

Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης «για να διασφαλίσουμε την απόλυτη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα, υποχρεώνουμε τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε "καθαρές" τιμές».