Την ενίσχυση και διεύρυνση του χάρτη των εθνικών υποδομών, με στόχο την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Ελλάδας, ανέδειξε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, κατά την ομιλία του στην εναρκτήρια εκδήλωση του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2025.
Ο κ. Δήμας παρουσίασε τους τέσσερις βασικούς άξονες της στρατηγικής του υπουργείου για την ανάκαμψη της χώρας μέσω των υποδομών και των μεταφορών:
- Αξιοποίηση ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, συμπράξεων και δωρεών
- Συντήρηση και αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών
- Δημιουργία νέων έργων που ανταποκρίνονται σε σύγχρονες και μελλοντικές ανάγκες
- Επένδυση σε νέες τεχνολογίες και καινοτόμα, περιβαλλοντικά φιλικά έργα
Στον πρώτο άξονα, ο υπουργός τόνισε πως η κυβέρνηση αξιοποιεί κάθε διαθέσιμο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο, επεκτείνοντας παράλληλα το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το οποίο εκτιμάται ότι θα κινηθεί κοντά στο 1 δισ. ευρώ φέτος.
Παράλληλα, υλοποιούνται σημαντικά έργα μέσω συμπράξεων παραχώρησης και εξασφαλίζονται ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για κρίσιμες παρεμβάσεις, όπως η αποκατάσταση οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών που επλήγησαν από θεομηνίες. Ειδική αναφορά έγινε και σε μεγάλες δωρεές από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών προς ενίσχυση των δημόσιων σχολείων στις πληγείσες περιοχές, καθώς και στο πρόγραμμα "Μαριέττα Γιαννάκου" για την ανακαίνιση του κτιριακού δυναμικού των σχολείων.
Σχετικά με τον δεύτερο άξονα, ο κ. Δήμας σημείωσε ότι η συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών, ιδίως στον τομέα των μεταφορών, αποτελεί μία ιδιαίτερα απαιτητική και πολυδάπανη διαδικασία. Ανέφερε ως παράδειγμα τη Γερμανία, η οποία, παρά την οικονομική της ισχύ, χρειάζεται πολυετές πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υποδομών της. Η Ελλάδα, όπως υπογράμμισε, έχει ξεκινήσει τη σχετική προσπάθεια από το 2019, με ορατά αποτελέσματα ήδη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αν και υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης.
Νέα έργα και επενδύσεις στις υποδομές
Ο τρίτος άξονας αφορά την εντατική παραγωγή νέων υποδομών, με τον υπουργό να επισημαίνει ότι μέσα στον επόμενο χρόνο αναμένεται η ολοκλήρωση εμβληματικών έργων, όπως το τελευταίο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος, η επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, το υπόλοιπο τμήμα του Ε65 έως την Εγνατία Οδό, και η παραχώρηση της ίδιας της Εγνατίας Οδού.
Παράλληλα, προχωρούν σημαντικά projects όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), η υπερυψωμένη λεωφόρος ταχείας κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη, το έργο Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη, η παράκαμψη Χαλκίδας, το Μπράλος - Άμφισσα, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για τα έργα Ιωάννινα - Κακκαβιά, Δράμα - Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη - Έδεσσα.
Στον τέταρτο άξονα, δίνεται έμφαση σε μια νέα γενιά έργων. Πρόσφατα ανακοινώθηκε το έργο στη Μεταμόρφωση (έξοδος Αττικής Οδού), ενώ προγραμματίζεται ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά.
Διαχείριση υδάτινων πόρων και συνεργασία με την ΕΕ
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέδειξε τη σημασία της διαχείρισης των υδάτινων πόρων ως βασικό μέσο προστασίας από την κλιματική κρίση και ενίσχυσης του πρωτογενούς τομέα. Προχωρούν τα έργα στα φράγματα Μπραμιανών, Ασωπού και Τσικνιά, ενώ ωριμάζουν οι διαδικασίες για τα φράγματα Ενιπέα και Ταυρωνίτη.
Επιπλέον, αναφέρθηκε σε εθνικές πρωτοβουλίες σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως το Σχέδιο Δράσης για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας με τεχνολογική αναβάθμιση και διοικητική μεταρρύθμιση της ΥΠΑ, καθώς και στη συμμετοχή της Ελλάδας στους δύο νέους Ευρωπαϊκούς Διαδρόμους Μεταφορών και την ένταξη του Λιμένα Αλεξανδρούπολης στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα και την πρόσβαση σε βασικές αγορές.
Ολοκληρώνοντας, ο κ. Δήμας επισήμανε ότι οι παραπάνω πρωτοβουλίες ενδυναμώνουν τον γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας, επιτρέποντας την καλύτερη διαχείριση των μετακινήσεων και της μεταφοράς αγαθών, χάρη στην ενίσχυση και την επέκταση του χάρτη των εθνικών υποδομών.