ΓΔ: 2055.51 -0.19% Τζίρος: 148.02 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
άδεια σχολική αίθουσα
Φώτο: Nikos Libertas / SOOC

Έκθεση ΕΕ: Σοβαρή υποχώρηση της ελληνικής εκπαίδευσης σε όλους τους δείκτες

Η νέα Έκθεση της Κομισιόν αποκαλύπτει χαμηλές επιδόσεις, ενίσχυση ανισοτήτων και αποσπασματικές πολιτικές στην ελληνική εκπαίδευση, με το ΠΑΣΟΚ να ζητά σταθερό σχέδιο και ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις.

Η φετινή Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση αναδεικνύει σημαντικές αδυναμίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση του Στέφανου Παραστατίδη, βουλευτή Κιλκίς και υπεύθυνου Κ.Τ.Ε. Παιδείας, και του Σωκράτη Κάτσικα, γραμματέα Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής.

Όπως επισημαίνεται, η Ελλάδα καταγράφει χαμηλές επιδόσεις σε όλους σχεδόν τους βασικούς δείκτες, με τη διεθνή έρευνα PISA να αποτυπώνει ότι το 47% των Ελλήνων 15χρονων μαθητών αποτυγχάνει στα μαθηματικά, το 30% στην ανάγνωση και το 28% στις φυσικές επιστήμες. 

Οι μέσοι όροι στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 είναι σημαντικά καλύτεροι: 29,5%, 26,5% και 24,4% αντίστοιχα.

Ανησυχητικά χαμηλά παραμένουν και τα ποσοστά αριστείας, καθώς μόλις το 2% των μαθητών διακρίνεται στα μαθηματικά (έναντι 9% στην ΕΕ), 2% στην ανάγνωση (ΕΕ: 6,5%) και 1,5% στις φυσικές επιστήμες (ΕΕ: 6,9%). Η έκθεση διαπιστώνει ότι η υποεπίδοση στα μαθηματικά έχει αυξηθεί για όλες τις κοινωνικές ομάδες σε σύγκριση με το 2018.

Η έκθεση εντοπίζει ότι η πτώση των επιδόσεων δεν είναι συγκυριακή, αλλά αποτέλεσμα πολιτικών που αποδυνάμωσαν τη μαθησιακή διαδικασία. Αναφέρονται η υποβάθμιση της παιδαγωγικής λειτουργίας, η διοικητική επιβάρυνση των εκπαιδευτικών, η εφαρμογή ψηφιακών μετασχηματισμών χωρίς σαφή σχεδιασμό, καθώς και αποσπασματικές παρεμβάσεις που διατάραξαν τη σταθερότητα των σχολείων.

Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η αναπαραγωγή και ενίσχυση των κοινωνικών ανισοτήτων μέσω της εκπαίδευσης. Τα στοιχεία δείχνουν πως το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο επηρεάζει τις μαθησιακές επιδόσεις περισσότερο από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη.

 Μόνο το 7,1% των μαθητών από μη προνομιούχα περιβάλλοντα πετυχαίνει υψηλές επιδόσεις (έναντι 16,3% στην ΕΕ), ενώ ακόμα και στους προνομιούχους το ποσοστό είναι 35% (ΕΕ: 59%).

Στην επαγγελματική εκπαίδευση, η Ελλάδα παρουσίασε τρεις διαφορετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες μέσα σε έξι χρόνια, χωρίς σταθερό στρατηγικό πλαίσιο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το ποσοστό απασχόλησης αποφοίτων να διαμορφώνεται στο 69,5%, έναντι 80% στην ΕΕ, ενώ η συμμετοχή σε πρακτική άσκηση περιορίζεται στο 15% (ΕΕ: 65%).

Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η χώρα καταγράφει τη χαμηλότερη επίδοση στην ΕΕ ως προς την ολοκλήρωση σπουδών στον προβλεπόμενο χρόνο, με μόλις 9,6% των φοιτητών να αποφοιτούν εντός προθεσμίας, έναντι 23,8% στην Ευρώπη. 

Παράλληλα, τα πανεπιστήμια αντιμετωπίζουν προβλήματα χρηματοδότησης, μειωμένο προσωπικό και ελλιπή φοιτητική μέριμνα.

Η συμμετοχή ενηλίκων σε εκπαίδευση και κατάρτιση παραμένει χαμηλή στην Ελλάδα (15,1%) σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (39,5%). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει διοικητική ανεπάρκεια, ελλιπή υλοποίηση μεταρρυθμίσεων και εμπόδια στην εφαρμογή πολιτικών, με αποτέλεσμα η χώρα να παραμένει χωρίς λειτουργικό σύστημα δια βίου μάθησης.

Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2025 καταδεικνύει πως οι δείκτες επιδεινώθηκαν, η χώρα βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρώπης σε κρίσιμους τομείς και οι μεταρρυθμίσεις χαρακτηρίζονται επιφανειακές και ασύνδετες.

Σύμφωνα με την κοινή ανακοίνωση, η ελληνική εκπαίδευση έχει ανάγκη από ένα μακρόπνοο εθνικό σχέδιο, σταθερότητα, στήριξη των εκπαιδευτικών και ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα της μάθησης, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ανισότητες και να βελτιωθούν οι επιδόσεις.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Ανδρουλάκης ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ανδρουλάκης: Προτεραιότητα η δημόσια Παιδεία, πρόταση για Εθνικό Απολυτήριο

Από τη Θεσσαλονίκη, ο Ν. Ανδρουλάκης τόνισε ότι η ενίσχυση της δημόσιας Παιδείας είναι προτεραιότητα για το ΠΑΣΟΚ–ΚΙΝΑΛ, παρουσιάζοντας την πρότασή του για το Εθνικό Απολυτήριο.