ΓΔ: 2096.4 0.37% Τζίρος: 43.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:20:39
Επιχειρηματίας συζήτηση γραφείου
Φώτο: ΥΠΕΝ

Νέες περιοχές στο πρόγραμμα «Απάτητα Βουνά» και παράταση περιορισμών

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βουνού, επεκτείνεται το πρόγραμμα «Απάτητα Βουνά» με νέες περιοχές σε Στρογγούλα και Πάρνωνα, ενώ παρατείνονται οι περιορισμοί σε Σμόλικα, Τύμφη και Χατζή για την προστασία ορεινών οικοσυστημάτων.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βουνού, στις 11 Δεκεμβρίου, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε την ενίσχυση και επέκταση του προγράμματος «Απάτητα Βουνά».

Σύμφωνα με σχετική υπουργική απόφαση, εντάσσονται δύο νέες περιοχές στο ειδικό καθεστώς προστασίας: η κορυφή Στρογγούλα στα Αθαμανικά Όρη και το όρος Πάρνωνας. 

Παράλληλα, παρατείνονται οι πρόσθετοι όροι και περιορισμοί για την προστασία της Περιοχής 'Άνευ Δρόμων' (ΠΑΔ) σε τρία βουνά: Σμόλικα και Τύμφη στο Εθνικό Πάρκο Βόρειας Πίνδου, καθώς και Χατζή στη Θεσσαλία.

Μέχρι σήμερα, έχουν εκδοθεί συνολικά έντεκα υπουργικές αποφάσεις για τα «απάτητα βουνά», με ορισμένες να έχουν ήδη ρυθμιστεί μέσω εγκεκριμένων Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών. 

Οι περιοχές ΠΑΔ είναι χερσαίες εκτάσεις άνω του ενός τετραγωνικού χιλιομέτρου, που απέχουν τουλάχιστον ένα χιλιόμετρο από τον πλησιέστερο δρόμο, στις οποίες επιβάλλονται αυστηροί όροι και περιορισμοί, οριοθετώντας συγκεκριμένες περιοχές χωρίς δρόμους.

Η θεσμική κατοχύρωση των απάτητων βουνών διασφαλίζει υψηλό επίπεδο προστασίας, απαγορεύοντας την κατασκευή νέων υποδομών, όπως δρόμοι και ανεμογεννήτριες.

 Το μέτρο αυτό αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της αλλαγής χρήσης γης, που αποτελεί βασική αιτία απώλειας βιοποικιλότητας και δασικού πλούτου, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

 Παράλληλα, συμβάλλει στην αποτροπή της κατάτμησης φυσικών οικοσυστημάτων και στη διατήρηση των τύπων οικοτόπων, της χλωρίδας, της άγριας πανίδας και ορνιθοπανίδας.

Η Παγκόσμια Ημέρα Βουνού, που καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ το 2003, υπογραμμίζει τη σημασία των βουνών ως πηγές νερού, τροφής, ενέργειας και βιοποικιλότητας. Στόχος είναι η ανάδειξη της ανάγκης προστασίας τους από απειλές, όπως η κλιματική αλλαγή και η αποδάσωση.

Ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Σταύρος Παπασταύρου, τόνισε ότι τα βουνά αποτελούν φυσικό πλούτο που πρέπει να προστατεύεται. 

Όπως δήλωσε, προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της βιώσιμης προοπτικής των ορεινών κοινοτήτων, διασφαλίζοντας ότι η ανάπτυξη συμβαδίζει με τον σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και τη βιοποικιλότητα. 

Η πρωτοβουλία «Απάτητα Βουνά» χαρακτηρίζεται ως πρότυπο περιβαλλοντικής προστασίας και κοινωνικής ευθύνης, ενώ η ένταξη νέων περιοχών και η παράταση προστασίας υφιστάμενων στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών και τη διατήρηση των ορεινών οικοσυστημάτων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βασίλης Κορκίδης πορτρέτο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κορκίδης: Η γαλάζια οικονομία στρατηγικός πυλώνας για το μέλλον της Μεσογείου

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, τόνισε στη COP24 στο Κάιρο πως η βιώσιμη γαλάζια οικονομία είναι αναγκαία για ανθεκτικότητα, προστασία οικοσυστημάτων και δημιουργία ευκαιριών για τις νέες γενιές.
Γιάννης Μπράτακος πορτρέτο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπρατάκος: Σταθερό πλαίσιο CΟ2 και μείωση κόστους ενέργειας για ανταγωνιστικότητα

Ο Γιάννης Μπρατάκος, πρόεδρος του ΕΒΕΑ, τονίζει πως σταθερό πλαίσιο για το CO2 και χαμηλότερο ενεργειακό κόστος είναι ζωτικά για την ελληνική οικονομία και τις επενδύσεις, ζητώντας βελτιώσεις στο σχετικό νομοσχέδιο.
Κλιματική αλλαγή σύγκριση
ΔΙΕΘΝΗ

COP30: Συμβιβασμός με χαμηλές φιλοδοξίες, χωρίς έξοδο από ορυκτά καύσιμα

Στη COP30 στην Αμαζονία, οι 200 χώρες συμφώνησαν σε έναν μέτριο συμβιβασμό για την κλιματική δράση, χωρίς σαφές σχέδιο για τα ορυκτά καύσιμα, με τον Λούλα να χαιρετίζει τη συμφωνία ως νίκη της επιστήμης και της συνεργασίας.
Σύγχρονα αυτοκίνητα σειράς
ESG

Η χρήση πράσινου αλουμινίου μειώνει εκπομπές αντίστοιχες 900.000 οχημάτων

Η μετάβαση σε πράσινο αλουμίνιο μπορεί να μειώσει εκπομπές CO₂ όσο 900.000 οχήματα, ενώ το κόστος έως το 2040 εκτιμάται σε μόλις 25 ευρώ ανά αυτοκίνητο, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή καθαρή τεχνολογία.