ΓΔ: 1452.84 -0.15% Τζίρος: 17.58 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:45:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
ΑΔΑΕ
Φωτο: ΑΠΕ

Απάντηση Ράμμου σε Ντογιάκο: Αντισυνταγματική η γνωμοδότηση για την ΑΔΑΕ

«Κανένα κρατικό όργανο δεν μπορεί να ασκήσει στην ΑΔΑΕ οιαδήποτε μορφή προληπτικού ελέγχου ή προληπτικής εποπτείας» βάσει Συντάγματος τονίζει ο πρόεδρος της Αρχής Χρήστος Ράμμος

Σκληρή απάντηση από τον πρόεδρο της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), Χρήστο Ράμμο, στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο με αφορμή την γνωμοδότησή του σχετικά με την αρμοδιότητα διαχείρισης αιτημάτων πολιτών που ζητούν να πληροφορηθούν, μέσω της Ανεξάρτητης Αρχής, αν έχουν τεθεί υπό παρακολούθηση.

Ο κ. Χρ. Ράμμος σε πολύ αιχμηρή ανακοίνωση μιλά για εξόφθαλμη παραβίαση της ευθέως εκ του Συντάγματος εκπορευόμενης ανεξαρτησίας της ΑΔΑΕ, η οποία μέχρι σήμερα είχε πάντοτε γίνει σεβαστή. Απευθυνόμενος μάλιστα σε προσωπικό τόνο στον Ισίδωρο Ντογιάκο ο κ. Ράμμος, που αρκετές φορές έχει διαφωνήσει με τους κυβερνητικούς χειρισμούς στο ζήτημα των υποκλοπών, μιλά και για πρωτοφανείς απειλές στα μέλη της ΑΔΑΕ.

Η ανακοίνωση της ΑΔΑΕ

«Σύμφωνα με το Ελληνικό Σύνταγμα, όπως αναθεωρήθηκε το 2001, αλλά σύμφωνα και με τα ισχύοντα ευρύτερα στα κράτη του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού, στα οποία ανήκει η χώρα μας, ο θεσμός των ανεξαρτήτων αρχών προϋποθέτει την πραγματική και όχι απλώς στα χαρτιά ανεξαρτησία της λειτουργίας τους και δεν είναι συμβατός με την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών υπό κηδεμόνευση ή καθ’ υπαγόρευση.

Ειδικότερα, η ρητή, κατά το άρθρο 19, παρ. 2, του Συντάγματος, συνταγματική κατοχύρωση της ΑΔΑΕ ως ανεξάρτητης αρχής, διασφαλίζουσας μάλιστα το απολύτως απαραβίαστο δικαίωμα στο απόρρητο των επικοινωνιών, έχει την έννοια ότι κανένα κρατικό όργανο δεν μπορεί να ασκήσει επί της εν λόγω Αρχής οιαδήποτε μορφή προληπτικού ελέγχου ή προληπτικής εποπτείας (εντολή, κατευθυντήρια ερμηνευτική οδηγία κ.λ.π.). Συνεπώς, και με δεδομένο ότι το Σύνταγμα φωτίζει την ερμηνεία των νόμων και όχι το αντίστροφο, το άρθρο 29 παρ. 2 του Ν.4938/2022, ερμηνευόμενο σύμφωνα με το άρθρο 19, παρ. 2, του Συντάγματος, έχει την έννοια ότι ο Εισαγγελεύς του Αρείου Πάγου δεν δύναται, επικαλούμενος τη γενική αρμοδιότητά του να γνωμοδοτεί επί «νομικών ζητημάτων γενικού ενδιαφέροντος», να διατυπώνει γνώμη επί της ερμηνείας και εφαρμογής διατάξεων που αφορούν τις συνταγματικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ, απευθύνοντας  σε αυτήν κατευθυντήριες οδηγίες και απειλώντας μάλιστα με πρωτοφανή τρόπο τα μέλη της με βαρύτατες ποινικές κυρώσεις, αν ασκήσουν τις αρμοδιότητες τους με τρόπο διαφορετικό από τον από αυτόν υιοθετούμενο. Η δε απαγόρευση έκδοσης τέτοιας αντισυνταγματικής γνωμοδότησης του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ισχύει a fortiori, εάν, όπως συμβαίνει εν προκειμένω, η ΑΔΑΕ έχει ήδη επιληφθεί αρμοδίως συναφών υποθέσεων και διενεργεί ήδη σχετικούς ελέγχους.  Επομένως, η επίμαχη γνωμοδότηση του κ. Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, πέρα από το γεγονός ότι νομικά δεν έχει παράγει καμία απολύτως δέσμευση (ως γνωστόν δέσμευση στην ελληνική έννομη τάξη παράγουν μόνο οι δικαιοδοτικές αποφάσεις των δικαστηρίων), παραβιάζει εξόφθαλμα την ευθέως εκ του Συντάγματος εκπορευόμενη ανεξαρτησία της ΑΔΑΕ, η οποία μέχρι σήμερα είχε πάντοτε γίνει σεβαστή.

Περαιτέρω, η -ούτως ή άλλως προβληματική ως προς τη συμβατότητά της με την ΕΣΔΑ και το εθνικό Σύνταγμα- ρύθμιση της παρ. 7 του άρθρου 4 του Ν. 5002/2022 σχετικά με το ειδικό ζήτημα της ενημέρωσης του παρακολουθούμενου για λόγους εθνικής ασφάλειας ουδόλως περιορίζει τις γενικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ που κατοχυρώνονται στο άρθρο 6 §1 του ειδικότερου, εκτελεστικού του άρθρου 19 §2 του Συντάγματος, νόμου 3115/2003. Πρόκειται για δύο νόμους με μη διασταυρούμενα κανονιστικά πεδία. Εκτός, δε του γεγονότος ότι ουδόλως προκύπτει πως ο νομοθέτης θέλησε έναν τέτοιο περιορισμό, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής ότι η αποτελεσματική άσκηση αυτών των γενικών αρμοδιοτήτων συνδέεται από την ημέρα που ιδρύθηκε η ΑΔΑΕ, κατά τρόπο άρρηκτο και πολυποίκιλο, με τον συστηματικό έλεγχο των παρόχων και όλων των δημοσίων φορέων, στον τομέα της διασφάλισης του απορρήτου των επικοινωνιών · έλεγχο, ο οποίος δεν έχει ως μόνο σκοπό την ενημέρωση που προβλέπεται στην παρ. 7 του άρθρου 4 του Ν. 5002/2022. Κάτι που επιμένει να παραγνωρίζει ο κ. Εισαγγελεύς στην γνωμοδότηση του.

Θα ακολουθήσει εντός των αμέσως προσεχών ημερών εκτενής ανακοίνωση της Ολομέλειας της ΑΔΑΕ επί των εν λόγω θεμάτων» αναφέρει στην δήλωση του ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ Χρήστος Ράμμος .

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ανεξάρτητοι οι βουλευτές των Σπαρτιατών Μανούσος, Δημητροκάλλης

Δύο από τους βουλευτές του κόμματος Σπαρτιάτες ανεξαρτητοποιήθηκαν. Πυρά προς τον πρόεδρο του κόμματος Βασίλη Στίγκα ότι με ψευδείς και συκοφαντικές καταγγελίες οδήγησε κατηγορούμε την ΚΟ του κόμματος.
Spartiates-Vouli
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ποινική δίωξη στους 11 βουλευτές των Σπαρτιατών και στον Ηλ. Κασιδιάρη

Η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, η οποία διενήργησε προσωπικά έρευνα μετά από τις δημόσιες καταγγελίες του επικεφαλής των Σπαρτιατών έδωσε παραγγελία για ποινική δίωξη για εξαπάτηση του εκλογικού σώματος.
Spartiates-Vouli
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ως ύποπτοι καλούνται από τον Άρειο Πάγο 11 βουλευτές των Σπαρτιατών

Τους καλεί σε εξηγήσεις η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, με την κατηγορία ότι εξαπάτησαν τους εκλογείς στις πρόσφατες βουλευτικές εκλογές. Τι αναφέρει στο έγγραφο της ζητώντας την άδεια της Βουλής.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δεν κατεβαίνει στις εκλογές ο Η. Κασιδιάρης, κόπηκε από τον Άρειο Πάγο

Δεν θα συμμετάσχει στις επερχόμενες εθνικές εκλογές το κόμμα «Εθνικό Κόμμα Έλληνες» του πρώην ηγετικού στελέχους της Χρυσής Αυγής. «Πράσινο» από τον Άρειο Πάγο στο κόμμα «ΕΑΝ» του πρώην αεροπαγίτη Αναστάσιου Κανελλόπουλου.