Σημαντική αύξηση παρουσιάζει η διείσδυση του διαδικτύου στα ελληνικά νοικοκυριά, όπως προκύπτει από την πρόσφατη έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ. Το 88,7% των νοικοκυριών έχουν φέτος πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία τους, σημειώνοντας άνοδο κατά 23,1 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2014.
Το 89,2% του πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών έκανε χρήση του διαδικτύου το Α’ τρίμηνο του 2025, αυξημένο κατά 2,9 μονάδες σε σχέση με το 2024 και κατά 22,4 μονάδες σε σχέση με το 2015. Η καθημερινή ή σχεδόν καθημερινή χρήση ανέρχεται στο 97,8% των χρηστών, ενώ το 95% χρησιμοποίησε κινητό τηλέφωνο και το 55,8% φορητό υπολογιστή για πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Κυριότερες δραστηριότητες παραμένουν οι τηλεφωνικές κλήσεις ή βιντεοκλήσεις μέσω διαδικτύου (92,8%) και η ανάγνωση online ειδήσεων (89,6%).
Οι τραπεζικές συναλλαγές μέσω διαδικτύου κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση (+7,9 μονάδες), ενώ ακολουθούν η χρήση εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων και η αποστολή/λήψη ηλεκτρονικών μηνυμάτων.
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) ενσωματώνεται όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα. Το 49,5% των ατόμων 16-74 ετών χρησιμοποίησε εργαλεία ΤΝ, όπως ChatGPT και DALL-E, κυρίως για ιδιωτικούς λόγους (92,8%), αλλά και για επαγγελματικούς (36,5%) και εκπαιδευτικούς σκοπούς (25,4%).
Από όσους δεν έκαναν χρήση, το 70,5% ανέφερε ότι δεν χρειάστηκε τα εργαλεία ΤΝ, ενώ ένα μικρότερο ποσοστό αγνοούσε την ύπαρξή τους ή τον τρόπο χρήσης τους.
Το 30,1% των χρηστών πραγματοποίησε διαδικτυακές δραστηριότητες εκμάθησης, όπως παρακολούθηση online σεμιναρίων ή χρήση εκπαιδευτικού υλικού. Το 81,8% αυτών συμμετείχε σε online μαθήματα, το 57,2% έκανε χρήση σχετικού υλικού και το 52,9% επικοινώνησε με εκπαιδευτές ή άλλους εκπαιδευόμενους μέσω ψηφιακών εργαλείων.
Η χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αυξάνεται σταθερά: 72% του πληθυσμού 16-74 ετών τις χρησιμοποίησε για προσωπικούς λόγους την περίοδο Απριλίου 2024-Μαρτίου 2025. Το 66,9% έλαβε επίσημα έγγραφα ηλεκτρονικά, ενώ το 50,4% έκλεισε ραντεβού με δημόσια υπηρεσία online. Επιπλέον, το 17% υπέβαλε ηλεκτρονικά τη φορολογική του δήλωση, ενώ το 59,1% υπέβαλε αίτηση για επίσημο έγγραφο, πιστοποιητικό ή επίδομα.
Όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, το 69,2% όσων έχουν κάνει χρήση διαδικτύου πραγματοποίησαν τουλάχιστον μία ηλεκτρονική αγορά το Α’ τρίμηνο του 2025, με αύξηση 6,4 μονάδων σε ετήσια βάση και υπερδιπλασιασμό από το 2014.
Δημοφιλείς αγορές περιλαμβάνουν εισιτήρια για πολιτιστικά γεγονότα (61,8%), υπηρεσίες μετακίνησης (53,6%), καταλύματα (40,9%), ψηφιακά βιβλία και παιχνίδια.
Η προστασία των προσωπικών δεδομένων απασχολεί ολοένα και περισσότερους χρήστες. Το 26,1% διαβάζει την πολιτική προστασίας πριν παράσχει στοιχεία, το 51,7% περιορίζει ή αρνείται πρόσβαση στη γεωγραφική του θέση και το 52,2% αρνείται τη χρήση προσωπικών δεδομένων για διαφημιστικούς σκοπούς.
Παράλληλα, το 43,2% τροποποιεί τις ρυθμίσεις του browser για τα cookies, ενώ το 16,2% χρησιμοποιεί λογισμικό περιορισμού ανίχνευσης δραστηριοτήτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 31,1% ανησυχεί ιδιαίτερα για την καταγραφή των δραστηριοτήτων του στο διαδίκτυο για διαφημιστικούς σκοπούς. Το 79,8% έχει δημιουργήσει λογαριασμό ή εγγραφεί σε δωρεάν υπηρεσίες, ενώ το 12,7% προσπάθησε να διαγράψει λογαριασμό το Α’ τρίμηνο του 2025, με το 20,6% να αντιμετωπίζει προβλήματα στη διαδικασία.
Το 75,6% δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα κατά τη χρήση του διαδικτύου. Όσοι συνάντησαν δυσκολίες αναζήτησαν κυρίως βοήθεια από άλλους (85,5%) ή προσπάθησαν να επιλύσουν το ζήτημα μόνοι τους (32,6%).
Τέλος, μεταξύ όσων δεν χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το Α' τρίμηνο του έτους, το 71,2% δήλωσε ότι δεν το χρειάστηκε, ενώ το 38,7% το θεωρεί υπερβολικά δύσκολο στη χρήση.
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ