ΓΔ: 1422.35 0.34% Τζίρος: 108.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
electric cars-ilektrika-autokinita
Φώτο: Shutterstock

Επενδυτικό ενδιαφέρον για τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης έχει ως αποτέλεσμα να προσελκύσει επενδύσεις ελληνικών και ξένων ομίλων. Ήδη υπάρχουν προγράμματα επιδοτήσεων από το υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δίνουν ώθηση στην ηλεκτροκίνηση.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλοντας να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα που επιτάσσει η ηλεκτροκίνηση, προγραμματίζουν τα επόμενα χρόνια να αυξήσουν κατακόρυφα την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αναλυτές αναφέρουν ότι περισσότερα από 50 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να κυκλοφορήσουν τα επόμενα πέντε χρόνια παγκοσμίως, ενώ μέχρι το 2030 οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πάνω από 130 εκατομμύρια οχήματα.

Αυτό έχει ως συνέπεια, οι κατασκευάστριες εταιρείες να είναι διατεθειμένες να επενδύσουν από 110 έως 180 δισ. δολάρια έως το 2030 στο τομέα της ηλεκτροκίνησης, προκειμένου να βελτιωθούν τα ηλεκτρικά μοντέλα, Μέρος του συνολικού πλάνου τους είναι και η αύξηση των σταθμών φόρτισης σε δημόσιους χώρους.

Οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης θα παίξουν τον σημαντικότερο ρόλο στην προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αποτελεί σημείο συζήτησης πολλών κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο, αλλά και προκλήσεων για τις ιδιωτικές εταιρείες που στοχεύουν στην αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά στον τομέα της ενέργειας. Ήδη μεγάλες εταιρείες υγρών καυσίμων έχουν εντάξει στα πλάνα τους και το κομμάτι της φόρτισης, με ταχυφορτιστές που θα μπορούν να γεμίζουν τις μπαταρίες, την ίδια στιγμή που ο οδηγός θα κάνει μια σύντομη στάση για να πιει τον καφέ του ή να ξεκουραστεί από το ταξίδι. Σήμερα η χρέωση της ηλεκτρικής ενέργειας από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας θεωρείται υψηλή. Ωστόσο, το θέμα αυτό αναμένεται σύντομα να βρεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων και των προσφορών.

Όλα ξεκινούν από την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τα ηλεκτρικά οχήματα πόλης έχουν σήμερα αυτονομία 250-300 χιλιομέτρων, που θεωρούνται υπεραρκετά για έναν εργαζόμενο που πηγαίνει στη δουλειά του και θέλει να καλύψει τις μετακινήσεις της οικογένειας του στη διάρκεια της εβδομάδας. Στα μεγαλύτερα οχήματα η αυτονομία είναι περίπου 400-500 χιλιόμετρα με κάθε πλήρη φόρτιση. Για την πυκνότητα των σημείων φόρτιση αναλυτές και ειδικοί έχουν ήδη εκπονήσει σχέδια για την χιλιομετρική απόσταση που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των ταχυφορτιστών στις Εθνικές Οδούς, ώστε κάποιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο να μπορεί πραγματοποιήσει ένα μεγάλο ταξίδι.

Σύντομα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα στοιχίζει όσο και ένα συμβατικό

Όσο οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων μειώνονται, τόσο θα αυξάνεται η ζήτηση από τους καταναλωτές. Άλλωστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναφέρουν ότι πολύ σύντομα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα στοιχίζει όσο ένα συμβατικό. Μάλιστα μια έρευνα της επενδυτικής τράπεζας UBS αναφέρει μεταξύ άλλων πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2024 θα κοστίζουν το ίδιο με τα συμβατικά.

Για πολλούς είναι εντυπωσιακή η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που παρατηρείται σήμερα, παρά την πανδημία και τα όποια οικονομικά ή άλλα προβλήματα υπάρχουν σε Ελλάδα και Ευρώπη, όπως είναι για παράδειγμα η έλλειψη σταθμών φόρτισης και οι μικρές αυτονομίες των οχημάτων αυτών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, από τα συνολικά 199.825 σημεία φόρτισης που μέχρι πρόσφατα είχαν καταγραφεί ως διαθέσιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πάνω από το 25% αυτών βρίσκονται στις Κάτω Χώρες (50.824), το 20% στη Γερμανία (40.517), το 15% στη Γαλλία (30.367) και το 14% στο Ηνωμένο Βασίλειο (28.538 ).

Αυτές οι τέσσερις χώρες αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 75% όλων των σημείων χρέωσης ECV στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την ίδια στιγμή που αυτές οι χώρες καλύπτουν μόνο το 27% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ. Στο άλλο άκρο του φάσματος, μια τεράστια χώρα όπως η Ρουμανία, περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από την Ολλανδία - μετρά μόνο 344 σημεία φόρτισης, ή 0,2% του συνόλου της ΕΕ.

Επίσημα στοιχεία αναφέρουν ότι στο τέλος του περασμένου έτους η Ελλάδα είχε 61 δημόσια σημεία φόρτισης. Για να μπορέσουν να κινηθούν οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων απρόσκοπτα σε όλη την επικράτεια απαιτούνται από 80 έως και πάνω από 100 σταθμοί ταχυφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και τουλάχιστον 3.000 απλοί σταθμοί φόρτισης. Αυτό αναφέρει ο διευθυντής του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, Ευάγγελος Μπεκιάρης ο οποίος επισημαίνει ότι για να μπορέσει ένα ηλεκτρικό όχημα να κινηθεί απροβλημάτιστα σε όλη την ελληνική επικράτεια, εκτός των νησιών, πρέπει να υπάρχουν σταθμοί φόρτισης ανά 40 μικτά χιλιόμετρα.

Την αρχή στην τοποθέτηση ταχυφορτιστών κάνουν οι ίδιες αντιπροσωπείες. Οι περισσότερες διαθέτουν πλέον τουλάχιστον έναν ταχυφορτιστή από τον οποίο διαθέτουν (ως κίνητρο) τη δωρεάν φόρτιση στους πελάτες τους. Οι ίδιες δεσμεύτηκαν να αυξήσουν, ότι μέχρι το τέλος του έτους, κατά πολύ τους σταθμούς φόρτισης.

Στην κατεύθυνση της ταχυφόρτισης κινούνται και πολλοί Δήμοι σε όλη την Ελλάδα, τοποθετώντας στα δημαρχιακά μέγαρα τις ανάλογες συσκευές για τους δημότες τους. Το ίδιο κάνουν και εταιρίες που η δραστηριότητά τους συνδέεται με τα αυτοκίνητα, όπως είναι διάφορα βενζινάδικα και εμπορικά κέντρα. Πρόβλεψη για σημεία ηλεκτρικής φόρτισης βλέπουμε πια και στις άδειες των καινούριων πολυκατοικιών.

Επενδύσεις εταιρειών στην ηλεκτροκίνηση

Σύμφωνα με τον σχετικό νόμο οι Δήμοι της χώρας υποχρεώνονται να χωροθετήσουν τα απαιτούμενα σημεία φόρτισης - θέσεις στάθμευσης ηλεκτροκίνητων σε χώρους της αρμοδιότητάς τους (ΣΦΗΟ). Οι Δήμοι έχουν την υποχρέωση εγκατάστασης ενός φορτιστή ανά 1000 κατοίκους, κάτι που -βάσει του πληθυσμού της χώρας- συνεπάγεται την εγκατάσταση 11.000 φορτιστών. Η επένδυση αυτή είναι ύψους περίπου 70 εκατ. ευρώ (αν υπολογιστεί ότι η δαπάνη για τον κάθε φορτιστή κυμαίνεται μεταξύ 6.000 - 8.000 ευρώ).

Παράλληλα υπάρχει το πρόγραμμα «Φορτίζω τον δήμο μου», με στόχο την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και χρηστικού δικτύου δημόσιας υποδομής φόρτισης στα διοικητικά όρια των δήμων. Μέσω της Σύμπραξης του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα θα δίνεται η δυνατότητα στην ιδιωτική πρωτοβουλία να αναπτύσσει και να συντηρεί δίκτυα επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στα διοικητικά όρια των Δήμων αναδεικνύοντας την επιχειρηματική διάσταση της ηλεκτροκίνησης αλλά και δημιουργώντας ταυτόχρονα θέσεις εργασίας για το τοπικό ανθρώπινο δυναμικό.

Όπως είναι αναμενόμενο, αυτός ο νέος τομέας αποτελεί πόλο έλξης για νέες επενδύσεις. Απτή απόδειξη αποτελεί η ανακοίνωση πριν λίγο καιρό του States Department που ανακοίνωνε την είσοδο στην αγορά αυτή δύο μεγάλων αμερικανικών εταιρειών, της Tesla (θα αναπτύξει ένα νέο κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα) και της Blink Charging.

Δυναμική στρατηγική αναπτύσσει και η ΔΕΗ, η οποία κατά την επόμενη τριετία αναμένεται να υλοποιήσει τον σχεδιασμό της για δημιουργία 1.000 σημείων φόρτισης ενώ μακροπρόθεσμα η εταιρεία σχεδιάζει να ολοκληρώσει ένα πανελλαδικό δίκτυο φόρτισης. Η εταιρεία έχει ήδη υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ, με εταιρεία ταξί και την εταιρεία που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια της χώρας (Fraport Greece) για τη δημιουργία σημείων φόρτισης και εγκατάστασης ηλεκτρικών φορτιστών για τους επιβάτες και τους επαγγελματίες που σταθμεύουν τα οχήματά τους. Στόχος της είναι να δημιουργήσει πάνω από 10.000 σημεία φόρτισης στο μέλλον.

Το ίδιο έχουν κάνει και ιδιωτικοί πάροχοι που διαρκώς ανακοινώνουν την παροχή προϊόντων και υπηρεσιών που απευθύνονται σε οικιακούς καταναλωτές που είναι νόμιμοι κάτοχοι ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.

Στη βιώσιμη κινητικότητα ποντάρουν και κάποιες μεγάλες εταιρείες από τον κλάδο της εμπορίας πετρελαιοειδών, όπως η Ελίν που σχεδιάζει να εγκαταστήσει σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στα πρατήριά της, και η Shell που καθημερινά τοποθετεί νέους ταχυφορτιστές στα πρατήριά της στο εξωτερικό.

Εντός ελληνικών συνόρων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέσα στο 2021 αναμένεται να χωροθετηθούν 10.000 σημεία σταθμών φόρτισης και θα ακολουθήσει η χωροθέτηση άλλων 1.500 φορτιστών σε μικρότερους δήμους. Πάντως, ήδη δεκάδες Δήμοι της χώρας εκπονούν σχέδια φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με πρόγραμμα που τρέχει το “ Πράσινο Ταμείο” ύψους οκτώ εκατομμυρίων ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Δυνατότητες να υπάρξει «νέα ζωή» στις μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η ανακύκλωση μπαταριών στην Ευρώπη πραγματοποιείται σε μικρή κλίμακα. Η Greenpeace προβλέπει ότι 12,85 εκατομμύρια τόνοι μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα τεθούν εκτός λειτουργίας έως το 2030.
electric cars-ilektrika-autokinita
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η.. παλιά τεχνολογία που ενισχύει σήμερα την ηλεκτροκίνηση

O κύκλος Miller επανέρχεται δυναμικά στην εξηλεκτρισμένη εποχή της αυτοκίνησης και δείχνει να αποτελεί το «κλειδί» στη μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στη νέα εποχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.