ΓΔ: 2013.59 -0.50% Τζίρος: 201.95 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Κτίριο ΑΑΔΕ Αθήνας
Φωτο: Shutterstock

Η ΑΑΔΕ εντείνει το πρέσινγκ στους οφειλέτες με 19 νέες κινήσεις

Πρέσινγκ της ΑΑΔΕ για τα ληξιπρόθεσμα χρέη με 19 προληπτικά και κατασταλτικά μέτρα σε βάρος των οφειλετών του δημοσίου. Το νέο σύστημα «Προηγμένης Επιχειρησιακής Νοημοσύνης (ΒΙ) και Ανάλυσης Δεδομένων (Data Analytics)».

Προληπτικά μέτρα κατά των οφειλετών του δημοσίου, με στόχο να μην αυξάνονται τα χρέη προς το δημόσιο, αλλά και κατασταλτικά όταν αποτυγχάνει η εθελοντική συμμόρφωση, προβλέπει το νέο σχέδιο της ΑΑΔΕ, για τη διαχείριση των  ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Πρόκειται για μια υποενότητα του συστήματος «Προηγμένης Επιχειρησιακής Νοημοσύνης (ΒΙ) και Ανάλυσης Δεδομένων (Data Analytics)», που θα αφορά στα ληξιπρόθεσμα χρέη, το οποίο θα παρέχει επίσης και τη δυνατότητα στενής παρακολούθησης όλων των οφειλετών.

Η ΑΑΔΕ αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων χρεών και στην αναζήτηση μεθόδων είσπραξης όσων γίνεται περισσότερων χρημάτων, αλλά μέχρι τώρα προσπάθειες δεν καταφέρνουν να ανακόψουν την ανοδική πορεία των οφειλών.

Στο τέλος του περασμένου Ιουλίου το ύψος Αυγούστου,  τα ληξιπρόθεσμα χρέη έφτασαν σε 111,6 δισ. ευρώ, ενώ ο αριθμός των οφειλετών ανήλθε σε 3.973.220 ΑΦΜ, εκ των οποίων στους 1.617.052 επιβλήθηκαν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης και απομένει η επιβολή ανάλογων μέτρων και σε άλλους 645.769.

Τα μέτρα για τους οφειλέτες

Προκειμένου να διευκολυνθεί η είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς την εφορία, η ΑΑΔΕ, θα εισάγει διάφορες καινοτομίες, για τη βελτίωση της απόδοσης ως προς την είσπραξη δημοσίων εσόδων και τη βελτίωση φορολογικής συμμόρφωσης, οι οποίες είναι οι ακόλουθες:

  1. Η διασταύρωση στοιχείων και ανάλυση κινδύνου για την αξιολόγηση οφειλετών.
  2. Η ανάπτυξη μεθόδων και συστημάτων διασταύρωσης στοιχείων και ανάλυσης κινδύνου για την αξιολόγηση των οφειλετών.
  3. Η εφαρμογή άμεσων δράσεων σε «φρέσκους» οφειλέτες με στόχο την αποδοτικότερη συμμόρφωσή τους και ο εντοπισμός οφειλετών με ληξιπρόθεσμες οφειλές οι οποίοι έχουν δυνατότητα αποπληρωμής.
  4. Η σύνθετη ανάλυση ειδικών κατηγοριών οφειλετών με σκοπό τον έλεγχο και τον χαρακτηρισμό οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης και παρακολούθηση αυτών.
  5. Η σύνθετη ανάλυση δεδομένων σχετικά με τις εισπράξεις από ρυθμίσεις ανά τύπο ρύθμισης και ανά status ρύθμισης.
  6. Η πορεία εισπράξεων από ρυθμίσεις σε μηνιαία και ετήσια βάση.
  7. Η πρόβλεψη για είσπραξη από ρυθμίσεις.
  8. Η παρακολούθηση ροής οφειλής σε επιμέρους κατηγορίες οφειλετών σε μία περίοδο με στοιχεία αρχικού αποθέματος ληξιπρόθεσμο, εμπρόθεσμη είσπραξη/διαγραφή, νέο υπόλοιπο, είσπραξη/διαγραφή αποθέματος ληξιπρόθεσμου και τελική επιβάρυνση αποθέματος στο τέλος της περιόδου.
  9. Ο προσδιορισμός των αιτιών αύξησης ληξιπρόθεσμου υπολοίπου.
  10. Η υποβολή αναφορών εξέλιξης ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, εισπράξεων, διαγραφών, ρυθμίσεων η οποία θα απεικονίζει το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές συγκεντρωτικά και ανά ΑΦΜ.
  11. Η διάκριση οφειλετών σε επίπεδο ΑΦΜ οι οποίοι δημιουργούν ληξιπρόθεσμες οφειλές σε μία χρονική περίοδο χωρίς να έχουν απόθεμα χρέους στο τέλος της προηγούμενης περιόδου, με καθορισμό του ύψους του αποθέματος οφειλής.
  12. Η κατηγοριοποίηση οφειλών και οφειλετών συγκεντρωτικά και ανά ΑΦΜ ώστε να εντοπιστεί από που προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων, εισπρακτική απόδοση, βάσει απαιτητού ποσού σε βάθος χρόνου, με συνδυαστικά κριτήρια.
  13. Η προτεραιοποίηση είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών σε επίπεδο ΑΦΜ βάσει κατηγοριοποίησης οφειλετών με διάφορα κριτήρια (προφίλ, φοροδοτική ικανότητα, πιθανότητα αποπληρωμής).
  14. Η κατηγοριοποίηση οφειλετών οι οποίοι εντάσσονται σε ρύθμιση, αναγνώριση αιτιών που οδηγούν τους οφειλέτες στην ένταξη σε ρύθμιση, πραγματικά έσοδα από ρυθμισμένες οφειλές, καθώς και πρόβλεψη των αναμενόμενων εσόδων ανά ρύθμιση.
  15. Η αναφορά οφειλών (ληξιπρόθεσμων και μη) και εκκρεμών επιστροφών σε συγκεντρωτικό επίπεδο καθώς και σε επίπεδο ΑΦΜ και δήλωση ή αίτηση επιστροφής ή ΑΦΕΚ, με σκοπό  τον εντοπισμό οφειλετών με εκκρεμείς επιστροφές,  την κατηγοριοποίηση της προέλευσης επιστροφών (αίτηση επιστροφής ΦΠΑ, δήλωση ΦΕ, χωρίς δήλωση/αίτηση), την κατηγοριοποίηση οφειλετών που εξαιρούνται από τις επιστροφές καθώς και τον εντοπισμό φορολογούμενων οι οποίοι έχουν επιστροφές, αλλά δεν υπάρχει καταχωρημένος τραπεζικός λογαριασμός στα στοιχεία μητρώου.
  16. Συνδυαστικές κατανομές ληξιπρόθεσμων οφειλών και οφειλετών ανά κατηγορία βασικής οφειλής και επιπέδου φοροδοτικής ικανότητας σε επιμέρους κατηγορίες οφειλετών.
  17. Αναφορές συγκεντρωτικές και σε επίπεδο ΑΦΜ με συνδυαστικά δεδομένα το ύψος οφειλής σε σχέση με τη δυνατότητα αποπληρωμής.
  18. Τον εντοπισμό οφειλετών με μηδαμινή εισπρακτική ικανότητα.
  19. Την κατηγοριοποίηση οφειλετών με κριτήρια όπως: ύψος οφειλής, είδος οφειλής, προέλευση οφειλής, χρόνος και τρόπος καταβολών, φορολογικές ενημερότητες, ημερομηνία νεότερης και παλαιότερης οφειλής, πλήθος ανά είδος μέτρου και χρόνου λήψης, στοιχεία εισοδήματος, ΑΛΕ, στοιχεία ακινήτων κλπ.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ψηφιακή φορολογία Ελλάδα
ΧΡΗΣΤΙΚΑ

Η «Data Lake» της ΑΑΔΕ με τα προφίλ φυσικών και νομικών προσώπων

Το νέο σύστημα που σύντομα θα θέσει η ΑΑΔΕ σε παραγωγική λειτουργία θα είναι εξοπλισμένο με μηχανή «Επιχειρησιακής Ευφυΐας», για να εντοπίζει και να στοχοποιεί εύκολα ελεγκτικούς στόχους, μέσα από μια τεράστια «Λίμνη Δεδομένων».
Κτίριο ΑΑΔΕ Αθήνας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Διαγράφονται χρέη άνω των 10 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2025

Χρέη 10 δισ. θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης καθώς είτε έχουν περάσει 10 έτη από την εκκαθάριση, είτε ο οφειλέτης έχει μεταβιβάσει τα περιουσιακά του στοιχεία είτε έχει γίνει αποποίηση κληρονομιάς. Ποιες οφειλές παραγράφονται.