ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:15:03
Φωτο: Shutterstock

Nissan: Γιατί η πρωτοπόρος στα ηλεκτρικά αναζητεί διάσωση από τη Honda

Η Nissan κυκλοφόρησε το Leaf, το πρώτο ηλεκτρικό όχημα το 2010, αλλά σήμερα βρίσκεται και πάλι στο χείλος της κατάρρευσης και συζητά εξαγορά από τη Honda, ενώ ενδιαφέρον εκδηλώνει και η κινεζική Foxconn.

Έχοντας, για μία ακόμη φορά, να παλέψει για την επιβίωσή της, η Nissan Motor στρέφεται στη συμπατριώτισσά της Honda Motor, σε μία ύστατη προσπάθεια να μην αναγκαστεί να «κλείσει τις μηχανές». Την ίδια ώρα, ενδιαφέρον για αγορά μεριδίου στη Nissan εκφράζει και η κινεζική Foxconn, κατασκευάστρια προϊόντων της Apple, που θέλει να μπει στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Μία εκ των κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας, η Nissan βρίσκεται στο χείλος του γκρεμού αφού οι αδύναμες πωλήσεις στις ΗΠΑ και την Κίνα προκάλεσαν μεγάλη πτώση κερδών. Η εξέλιξη αυτή οδήγησε σε μείωση θέσεων εργασίας αλλά και παραγωγής, ενώ ακόμη και με αυτές τις κινήσεις οι εκτιμήσεις για τα οικονομικά της μεγέθη συνεχώς υποβαθμίζονται. 

Η τελευταία φορά που η Nissan βρέθηκε αντιμέτωπη με την άβυσσο ήταν πριν από 25 χρόνια, με τη γαλλική Renault να παρεμβαίνει και να τη διασώζει, στέλνοντας ως «απόλυτο αναμορφωτή» τον Κάρλος Γκοσν. Όμως αυτή η προσπάθεια, ενώ στην αρχή έμοιαζε να επιτυγχάνει, κατέληξε όχι μόνο σε καταστροφή, αλλά και σε ποινική δίωξη εις βάρος του Γκοσν, ο οποίος κατόρθωσε να δραπετεύσει την τελευταία στιγμή από την Ιαπωνία, όπου αντιμετώπιζε την απειλή σύλληψης και καταδίκης. Ο ίδιος υποστήριξε ότι υπήρξε θύμα συνωμοσίας από στελέχη της Nissan. 

Σήμερα, δηλώνει εντελώς αντίθετος με το ενδεχόμενο συγχώνευσης Nissan – Honda, καθώς τη χαρακτηρίζει ως «κίνηση απελπισίας», η οποία θα αποτύχει. «Προσπαθούν να βρουν κάτι που θα μπορούσε να παντρέψει τα βραχυπρόθεσμα προβλήματα της Nissan και το μακροπρόθεσμο όραμα της Honda. Αν και δεν υπάρχει "βιομηχανική λογική" σε μια συμφωνία, υπάρχει μια στιγμή όπου πρέπει να επιλέξεις μεταξύ απόδοσης και ελέγχου. Μπορώ να καταλάβω ότι μια εταιρεία όπως η Foxconn - με επικεφαλής μια πολύ σοβαρή και ρεαλιστική διοίκηση - θα πει: "Ξέρετε κάτι, αντί να επενδύσουμε εμείς για να φτιάξουμε το δικό μας ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ας αγοράσουμε μια εταιρεία αυτοκινήτων. Δεν πρόκειται να είναι οι μόνοι που θα προσπαθήσουν να το κάνουν αυτό", τόνισε ο Γκοσν, μιλώντας στο Bloomberg. 

Δυσοίωνη οικονομική εικόνα 

Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Μακότο Ουσίντα, προσπαθεί να σταματήσει την αιμορραγία, να αποκρούσει τους ακτιβιστές επενδυτές και να αναβιώσει την εταιρεία. 

Η Nissan μείωσε την πρόβλεψή της για τα λειτουργικά κέρδη για το τρέχον οικονομικό έτος κατά 70% - στα 150 δισεκατομμύρια γεν (περίπου 977 εκατομμύρια δολάρια) από 500 δισεκατομμύρια γεν - όταν ανακοίνωσε τα τριμηνιαία κέρδη τον Νοέμβριο. Τα καθαρά κέρδη υποχώρησαν κατά 94% κατά το πρώτο εξάμηνο.

Η εταιρεία τον Νοέμβριο δήλωσε ότι θα πουλήσει περίπου το ένα τρίτο του μεριδίου της στον συνεργάτη της Mitsubishi Motors, αξίας περίπου 69 δισεκατομμυρίων γεν όταν ανακοινώθηκε το σχέδιο. Παράλληλα θα πρέπει να αποπληρώσει ομόλογα ύψους 1,6 δισ. δολαρίων το 2025 και 5,6 δισ. δολάρια το 2026. 

Οι πωλήσεις της Nissan μειώνονται εδώ και αρκετό καιρό στην Ιαπωνία, την Κίνα και τις ΗΠΑ - τη μεγαλύτερη και πιο σημαντική αγορά της. Μια απαρχαιωμένη σειρά προϊόντων και τα απούλητα αποθέματα τροφοδοτούν έναν κύκλο που απειλεί να επιταχύνει την πτώση της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η Nissan κυκλοφόρησε το πρώτο ηλεκτρικό όχημα, το Leaf, το 2010. Αλλά ποτέ δεν μπόρεσε να αξιοποιήσει και να δημιουργήσει ένα παγκόσμιο μοντέλο όπως έκανε η Toyota με το υβριδικό Prius. Τώρα, η Nissan δεν έχει τα αναγκαία ηλεκτρικά ή τα υβριδικά μοντέλα για να ανταγωνιστεί ούτε στις ΗΠΑ ούτε στην Κίνα.

Το ερωτηματικό της συγχώνευσης

Η Honda εξετάζει διάφορες επιλογές, όπως συγχώνευση, παροχή κεφαλαίου ή ίδρυση εταιρείας χαρτοφυλακίου με τη Nissan, όπως τόνισε ο αντιπρόεδρός της, Σ. Αουγιάμα. 

Μια επιλογή που εξετάζεται είναι η δημιουργία μιας νέας εταιρείας χαρτοφυλακίου υπό την οποία θα λειτουργούν οι συνδυασμένες επιχειρήσεις. Η συναλλαγή θα μπορούσε επίσης να επεκταθεί για να συμπεριλάβει τη Mitsubishi Motors.

Η Nissan και η Honda συνήψαν μια προκαταρκτική συμφωνία τον Μάρτιο του 2024 για να συνεργαστούν με τη Mitsubishi για την ανάπτυξη λογισμικού, μπαταριών και άλλων εξαρτημάτων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Το 2023, η Nissan και η Renault ανανέωσαν τη συνεργασία τους. Η Renault μείωσε το μερίδιό της στη Nissan και έκανε σχέδια να παρουσιάσει μια σειρά νέων μοντέλων μαζί με τον μικρότερο συνεργάτη της συμμαχίας Mitsubishi.

Το τριετές σχέδιο ανάκαμψης

Μεταξύ των διαφόρων στοιχείων του τριετούς σχεδίου του Ουσίντα για αναζωογόνηση της επιχείρησης ήταν η δέσμευση να πουλήσει επιπλέον 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα ετησίως έως το 2027. Λιγότερο από ένα χρόνο αργότερα, αυτό δεν φαίνεται εφικτό, με τον επικεφαλής να τονίζει πρόσφατα ότι «η επίτευξη των στόχων πωλήσεών μας θα είναι μια πρόκληση».

Η Nissan μείωσε τις προοπτικές παραγωγής και πωλήσεων για το οικονομικό έτος που θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2025, ενώ αναμένει να κατασκευάσει περίπου 3,2 εκατομμύρια οχήματα και να πουλήσει 3,4 εκατομμύρια.

Ένα αμοιβαίο κεφάλαιο που ελέγχεται από την Effissimo Capital Management πήρε μερίδιο 2,5% στην αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν είναι ξεκάθαρο γιατί έκανε την κίνηση που αποκαλύφθηκε τον Νοέμβριο και το αμοιβαίο κεφάλαιο δεν αποκαλύπτει τις προθέσεις του. Ίσως οι μετοχές να ήταν πολύ φθηνές, καθώς διαπραγματεύονται περίπου 0,25 φορές τη λογιστική αξία, πολύ χαμηλότερη από τις περισσότερες άλλες παλαιού τύπου αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο.

Μια άλλη πιθανότητα είναι ότι η Effissimo μπορεί να αξιοποιήσει το μερίδιό της για να πιέσει τη Nissan να εξαγοράσει το 50% της Nissan Shatai. Ο σκοπός θα ήταν να προστατεύσει το μειοψηφικό συμφέρον της οικονομικής εταιρείας στη Shatai πιέζοντας τη Nissan να συγχωνεύσει τις εταιρείες και να πληρώσει δίκαιη τιμή.

Ταυτόχρονα οι αλλαγές στη διοίκηση της εταιρείας είναι συνεχείς. Ο Χιροχίτο Σαϊκάβα, ο διάδοχος του Γκοσν, παραιτήθηκε από διευθύνων σύμβουλος το 2019 λόγω ενός σκανδάλου που αφορούσε ισχυρισμούς για υπέρμετρες αποζημιώσεις και στο οποίο ενεπλάκησαν και άλλα στελέχη. Η πιο πρόσφατη αλλαγή ήρθε στις 11 Δεκεμβρίου, όταν η εταιρεία άλλαξε θέσεις στη διοίκηση. Ο Ουσίντα παρέμεινε στη θέση του, ενώ ο Τζ. Παπένn επιλέχθηκε να γίνει οικονομικός διευθυντής με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου. Ο τρέχων οικονομικός διευθυντής Στ. Μα θα μετατεθεί επικεφαλής των επιχειρήσεων στην Κίνα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ