ΓΔ: 2014.22 0.03% Τζίρος: 13.28 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:54:36
Σύγχρονα αυτοκίνητα σειράς
Φωτογραφία Shutterstock

Αυτοκινητοβιομηχανία: Οι όμιλοι-κολοσσοί και οι ανεξάρτητοι παίκτες

Από VW και Toyota έως Tesla και BYD, οι όμιλοι που ελέγχουν δεκάδες μάρκες, οι στρατηγικές για ηλεκτροκίνηση/λογισμικό και οι ανεξάρτητοι που αλλάζουν τις ισορροπίες.

Στον παγκόσμιο χάρτη της αυτοκινητοβιομηχανίας, λίγοι όμιλοι κρατούν τα «κλειδιά» της αγοράς, ελέγχοντας δεκάδες μάρκες, τεχνολογίες και δίκτυα παραγωγής σε τρεις ηπείρους.

 Πίσω από κάθε εμπορικό σήμα κρύβεται μια σύνθετη εταιρική αρχιτεκτονική, πλατφόρμες που μοιράζονται, εφοδιαστικές αλυσίδες που εκτείνονται σε χιλιάδες προμηθευτές, στρατηγικές για ηλεκτροκίνηση και λογισμικό που πλέον καθορίζουν την αξία ενός αυτοκινήτου εξίσου με τον κινητήρα του. 

Οι μεγάλοι όμιλοι που ακολουθούν συγκροτούν τον «σκληρό πυρήνα» της βιομηχανίας, ενώ μια δεύτερη γραμμή ανεξάρτητων παικτών ανατρέπει ισορροπίες με φρέσκο κεφάλαιο, μπαταρίες νέας γενιάς και κάθετες παραγωγές.

Volkswagen Group 

Ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός όμιλος αποτελεί case study διαφοροποίησης, από τα προσιτά Skoda και SEAT μέχρι τα premium Audi και τα υπεραυτοκίνητα των Porsche, Lamborghini και Bugatti, η γκάμα καλύπτει σχεδόν κάθε τμήμα αγοράς. 

Με την Cupra να λειτουργεί ως αιχμή σχεδίασης και νεανικού προφίλ, ο όμιλος επιταχύνει την ηλεκτροκίνηση μέσω της οικογένειας ID., ενώ η Porsche εξελίσσει high-end ηλεκτρικές πλατφόρμες που «ποτίζουν» τεχνογνωσία οριζόντια. 

Η παγκόσμια παραγωγική του βάση σε περισσότερες από 20 χώρες του επιτρέπει να απορροφά κραδασμούς και να διαχειρίζεται ζήτηση από Ευρώπη έως Κίνα και ΗΠΑ.

Toyota Motor Corporation 

Η Toyota χτίστηκε πάνω σε τρεις λέξεις-θεμέλια: αξιοπιστία, αποδοτικότητα, κλίμακα. Με Toyota, Lexus και Daihatsu, απλώνεται από τα προσιτά αυτοκίνητα πόλης μέχρι την πολυτελή κατηγορία και τα «kei cars» της Ασίας. 

Πρωτοπόρος στα υβριδικά με το Prius, επενδύει παράλληλα σε υδρογόνο (Mirai) και software-defined vehicles, κρατώντας ανοιχτές πολλαπλές τεχνολογικές «λεωφόρους». Σε περισσότερες από 170 χώρες, με εργοστάσια που λειτουργούν ως σχολή «lean production», η Toyota παραμένει σημείο αναφοράς στην παραγωγική αριστεία.

Stellantis 

Το 2021 ένωσε ευρωπαϊκή φινέτσα με αμερικανική ισχύ: PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel/Vauxhall) και FCA (Fiat, Jeep, Dodge, RAM, Chrysler, Alfa Romeo, Maserati) κάτω από μία ομπρέλα. Η Jeep διατηρεί τον off-road μύθο, η RAM κυριαρχεί στα αμερικανικά pick-up, ενώ οι Peugeot/Citroën τροφοδοτούν τον όμιλο με σχεδιαστική ταυτότητα και αποδοτικότητα στόλου. 

Οι Alfa Romeo και Maserati κρατούν ζωντανή τη ιταλική performance παράδοση. Η Stellantis επενδύει επιθετικά σε ηλεκτρικές πλατφόρμες πολλαπλών μαρκών και σε λογισμικό υπηρεσιών, επιδιώκοντας έσοδα πέρα από την πώληση του οχήματος.

Hyundai Motor Group 

Hyundai, Kia και Genesis συνθέτουν ένα τρίπτυχο που ανεβαίνει σταθερά. Η σειρά IONIQ και τα αντίστοιχα ηλεκτρικά της Kia δείχνουν ικανότητα γρήγορης υλοποίησης νέων αρχιτεκτονικών EV, ενώ η Genesis διεκδικεί premium μερίδιο με έμφαση σε σχεδίαση και τεχνολογία. Ο όμιλος επενδύει ταυτόχρονα σε υδρογόνο (Nexo) και σε αυτόνομα συστήματα, παρουσιάζοντας μια από τις πιο ευέλικτες στρατηγικές της αγοράς.

General Motors 

Με Chevrolet, Cadillac, Buick και GMC στον πυρήνα, η GM ανανεώνει το χαρτοφυλάκιο πάνω στην πλατφόρμα Ultium για ηλεκτρικά οχήματα από mainstream έως πολυτελή. Η Buick αντλεί δύναμη από την κινεζική αγορά, η Cadillac επανατοποθετείται ως τεχνολογικό premium, ενώ μέσω της Cruise η GM επιδιώκει να γράψει το επόμενο κεφάλαιο στα αυτόνομα οχήματα. Οι κοινοπραξίες με SAIC στην Κίνα (Baojun, Wuling) προσφέρουν πρόσβαση σε διαφορετική, χαμηλότερου κόστους ζήτηση.

Ford Motor Company 

Ο ιστορικός πρωτοπόρος της γραμμής παραγωγής επανασυστήνει τον εαυτό του στην ηλεκτρική εποχή. Με το Mustang Mach-E και το F-150 Lightning, η Ford μεταφέρει δύο από τα ισχυρότερα εμπορικά της σύμβολα στην πρίζα. Τα F-Series παραμένουν «ταμειακή μηχανή» της αγοράς ΗΠΑ, ενώ η Lincoln διεκδικεί χώρο στο premium με σύγχρονες, ψηφιοποιημένες προτάσεις. Η επένδυση σε λογισμικό και ADAS συνοδεύεται από προσεκτική αναδιάρθρωση της παραγωγικής βάσης.

Honda Motor Company 

Η Honda συνδυάζει παγκόσμια κλίμακα σε αυτοκίνητα και την ηγεμονία στις μοτοσικλέτες με αναπτυσσόμενη στρατηγική ηλεκτροκίνησης. Civic και Accord παραμένουν πυλώνες εμπορικής δυναμικής, ενώ η premium Acura στοχεύει ΗΠΑ και Κίνα. Η εταιρεία επενδύει σε κυψέλες υδρογόνου, συνεργασίες για EV πλατφόρμες και τεχνητή νοημοσύνη στο cockpit, με ορίζοντα πλήρους εξηλεκτρισμού των πωλήσεων μέσα στις επόμενες δεκαετίες.

Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance 

Μία από τις πιο ανθεκτικές διασυνοριακές συμμαχίες. Renault και Nissan μοιράζονται πλατφόρμες και τεχνολογίες, η Mitsubishi φέρνει plug-in hybrid τεχνογνωσία και ισχυρή θέση σε SUV. Η Dacia παραμένει «όπλο» αξίας στην Ευρώπη, η Infiniti υπηρετεί το premium στην Ασία και Β. Αμερική. Ο κοινός οδικός χάρτης για πάνω από 30 νέα EV μέχρι το 2030 στοχεύει στη μείωση κόστους και στον εξορθολογισμό παραγωγής.

Mercedes-Benz Group

Συνώνυμο της πολυτέλειας, της ποιότητας και της καινοτομίας. Η Mercedes-Benz καλύπτει από compact premium έως Maybach, με την AMG να διατηρεί το performance DNA. Η Smart έχει μετατραπεί σε αμιγώς ηλεκτρικό, αστικό brand. Ο όμιλος στοχεύει ηλεκτρική έκδοση για κάθε μοντέλο έως το 2030, ενώ επενδύει σε προηγμένα ADAS και λογισμικό που μετατρέπει το αυτοκίνητο σε πλατφόρμα υπηρεσιών.

BMW Group 

Η «χαρά της οδήγησης» συναντά την ηλεκτροκίνηση στη γκάμα BMW i, με την Mini να ακολουθεί πλήρη μετάβαση σε EV έως το τέλος της δεκαετίας. Η Rolls-Royce φροντίζει την απόλυτη πολυτέλεια με σπάνια χειροτεχνία και αιχμή τεχνολογίας. Ο όμιλος επενδύει σε κυκλική οικονομία και απανθρακοποίηση, διατηρώντας ευελιξία σε ICE/Hybrid/EV για ομαλή μετάβαση των πελατών.

Jaguar Land Rover – Tata Motors 

Δύο εμβληματικά βρετανικά brands κάτω από την ομπρέλα της ινδικής Tata. Η Jaguar κάνει στροφή σε πλήρη εξηλεκτρισμό, ενώ η Land Rover διατηρεί το κύρος των Range Rover/Defender/Discovery συνδυάζοντας πολυτέλεια και εκτός δρόμου ικανότητες. Η επένδυση σε software, μπαταρίες και προηγμένη αρχιτεκτονική οχημάτων επιδιώκει να ξαναγράψει το αφήγημα της βρετανικής πολυτέλειας στην ηλεκτρική εποχή.

Geely Holding Group 

Η κινεζική δύναμη που απέκτησε ευρωπαϊκή τεχνογνωσία. Με τη Volvo να ανθίζει υπό νέα ιδιοκτησία, την Polestar να προβάλλει premium-EV ταυτότητα και τη Lotus να αναγεννάται με ηλεκτρικά hypercars, ο όμιλος παντρεύει κλίμακα και καινοτομία. Η Lynk & Co εισάγει συνδρομητικά μοντέλα χρήσης, η LEVC ηλεκτρίζει τα λονδρέζικα ταξί, ενώ η Proton ανοίγει πόρτες στη Νοτιοανατολική Ασία.

Ανεξάρτητοι και ανερχόμενοι παίκτες

Tesla (ΗΠΑ)

Ορίστηκε ως επιταχυντής της ηλεκτροκίνησης με κάθετη ολοκλήρωση σε μπαταρίες, λογισμικό και παραγωγή. Τα Gigafactories σε τρεις ηπείρους δίνουν κλίμακα, ενώ το Autopilot/Full Self-Driving κρατά την εταιρεία στο επίκεντρο της συζήτησης για το μέλλον της οδήγησης.

BYD 

Από τις μπαταρίες στα EV, με Blade Battery και τεράστια γκάμα BEV/PHEV που κυριαρχεί στην Κίνα και επεκτείνεται στην Ευρώπη. Κάθετη παραγωγή, επιθετική τιμολόγηση και γρήγορο time-to-market.

Mazda 

μηχανολογική ταυτότητα και συνεργασίες με Toyota για εξασφάλιση τεχνολογικής συνέχειας στην ηλεκτρική μετάβαση.

Subaru 

Boxer κινητήρες, συμμετρική AWD και υψηλή πιστότητα κοινού. Στρατηγικός δεσμός με Toyota (~20%) για κοινές EV πλατφόρμες, με το Solterra ως πρώτο δείγμα.

Suzuki 

Kυρίαρχος στα μικρά και προσιτά, με τη Maruti Suzuki να οδηγεί την τεράστια ινδική αγορά. Συνεργασίες με Toyota για τεχνολογία και πλατφόρμες, διατηρώντας χαμηλό κόστος και υψηλή απήχηση σε αναδυόμενες οικονομίες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κτήριο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
ΔΙΕΘΝΗ

Ευρωζώνη: Σταθερή η μεταποίηση τον Οκτώβριο, η Ελλάδα πρώτη σε βελτίωση

Η βιομηχανική δραστηριότητα στην Ευρωζώνη παρέμεινε στάσιμη τον Οκτώβριο, με τις παραγγελίες και την απασχόληση να μην παρουσιάζουν μεταβολή, ενώ η Ελλάδα σημείωσε την καλύτερη επίδοση ανάμεσα στις χώρες της ευρωζώνης.
DRUCKFARBEN
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

DRUCKFARBEN: Εγκαινιάστηκαν οι νέες εργοστασιακές εγκαταστάσεις στη Χαλκίδα

Ο Όμιλος DRUCKFARBEN εγκαινίασε το νέο του εργοστάσιο στη Χαλκίδα, ολοκληρώνοντας σημαντικό επενδυτικό σχέδιο για τεχνολογική υπεροχή και βιώσιμη ανάπτυξη με σύγχρονες, αποδοτικές εγκαταστάσεις και έμφαση στην παραγωγική αυτονομία.
Σπύρος Θεοδωρόπουλος
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σπ. Θεοδωρόπουλος: Η παραγωγικότητα είναι ο μόνος δρόμος για ανταγωνιστικότητα

Ζήτημα επιβίωσης για την παραγωγική βάση το ενεργειακό κόστος, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΒ στη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου και επισήμανε ότι «προσδοκούμε λύσεις μέσα από τον διάλογο με την Κυβέρνηση».