Ο όμιλος Volkswagen ανακοίνωσε ότι θα καταγράψει ζημία ύψους 5,11 δισ. ευρώ, εξαιτίας σημαντικής αναθεώρησης στη στρατηγική προϊόντων του τμήματος σπορ αυτοκινήτων Porsche. Η απόφαση αυτή ανατρέπει τα αρχικά σχέδια για πλήρη ηλεκτροκίνηση της Porsche Cayenne, καθώς το μοντέλο θα συνεχίσει να διατίθεται με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) και plug-in υβριδικά συστήματα τουλάχιστον έως τη δεκαετία του 2030.
Το νέο πλάνο της Porsche διαμορφώθηκε με φόντο μια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που αναπτύσσεται με βραδύτερο ρυθμό απ’ ό,τι αναμενόταν. Αυτό οδήγησε την Porsche – που ανήκει κατά 75,4% στη VW – να προσαρμόσει τη στρατηγική της, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Reuters.
Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο Όλιβερ Μπλουμ, Διευθύνων Σύμβουλος τόσο της Porsche όσο και του ομίλου VW, στις 19 Σεπτεμβρίου: «Βλέπουμε τεράστιες αλλαγές στο περιβάλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας». Επισήμανε, επίσης, την πτώση της ζήτησης για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, προσθέτοντας: «Έχουμε λάβει βασικές στρατηγικές αποφάσεις. Τώρα είναι η ώρα να τις θέσουμε σε εφαρμογή. Θα είναι ένας δύσκολος και μακρύς δρόμος και θα απαιτήσει την πλήρη εστίασή μας και την ισχυρή μας προσπάθεια».
Αλλαγή στρατηγικής από Porsche
Η Porsche είχε προγραμματίσει την παραγωγή των νέων της μοντέλων με βάση την αρχική απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που υποχρέωνε όλα τα νέα αυτοκίνητα να έχουν μηδενικές εκπομπές μετά το 2035, ουσιαστικά απαγορεύοντας την πώληση νέων μοντέλων βενζίνης και ντίζελ. Ωστόσο, η ΕΕ υπέκυψε στις πιέσεις του κλάδου και ανακοίνωσε επίσπευση της αναθεώρησης του στόχου ήδη εντός του τρέχοντος έτους.
Η Porsche επανεξετάζει τα πλάνα της για την ηλεκτροκίνηση, καθώς προχωρά στη λανσάρισμα μιας νέας ναυαρχίδας SUV άνω της Cayenne, που αντί πλήρως ηλεκτρικού θα διατίθεται αρχικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης και plug-in υβριδικά. Αντίστοιχα, τα Panamera και Cayenne θα παραμείνουν διαθέσιμα με τις παραδοσιακές τεχνολογίες κίνησης μέχρι τη δεκαετία του 2030, ενώ η προγραμματισμένη εξολοκλήρου ηλεκτρική πλατφόρμα BEV «επαναπρογραμματίζεται για τη δεκαετία του 2030», όπως μεταδίδει το Automotive News Europe.
Η αλλαγή πορείας συνεπάγεται και οικονομικές συνέπειες. Τα λειτουργικά κέρδη της Porsche αναμένεται να μειωθούν έως και 1,8 δισ. ευρώ για το τρέχον έτος, ενώ τόσο η VW όσο και η Porsche αναθεώρησαν προς τα κάτω τους στόχους περιθωρίων κέρδους. Η VW προβλέπει πλέον λειτουργικό περιθώριο ανάμεσα σε 2% και 3% (από 5% προηγουμένως), ενώ η Porsche εκτιμά ότι το φετινό λειτουργικό περιθώριο δεν θα ξεπεράσει το 2% – πολύ χαμηλότερο από το αρχικό 5% έως 7% για το 2025. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για την τέταρτη διαδοχική μείωση προβλέψεων από πλευράς Porsche εντός της χρονιάς, ενώ και ο μεσοπρόθεσμος στόχος περιθωρίου διορθώθηκε σε 15% από 17%.
Σύμφωνα με τον αναλυτή της UBS, Πάτρικ Χάμελ, «αυτά δεν είναι περιθώρια κέρδους που θα περίμενε κανείς να δει σε ένα προϊόν πολυτελείας, τουλάχιστον όχι σε ένα επιτυχημένο».
Η Porsche καλείται να διαχειριστεί τις συνέπειες από την υποχώρηση της μετοχής της μετά την πολυδιαφημισμένη εισαγωγή της στο χρηματιστήριο το 2022. Οι υψηλοί δασμοί της Κίνας και των ΗΠΑ επιβαρύνουν περαιτέρω την εικόνα της εταιρείας, η οποία μάλιστα πρόκειται να αποχωρήσει από τον δείκτη DAX λόγω της πορείας της μετοχής.
Ο όμιλος αναπροσαρμόζει τη δομή του, αντικατέστησε αρκετά διευθυντικά στελέχη και υλοποιεί ένα αυστηρό πλάνο περιορισμού κόστους, που περιλαμβάνει περικοπή 1.900 θέσεων εργασίας στη Γερμανία – περίπου το 15% του εργατικού της δυναμικού. Επίσης, εγκατέλειψε το σχέδιο αυτόνομης παραγωγής μπαταριών, εξαιτίας μειωμένης ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Παράλληλα, οι διαπραγματεύσεις ΗΠΑ – ΕΕ για μείωση των αμερικανικών δασμών εισαγωγής (από 27,5% σε 15%) παραμένουν σε εκκρεμότητα, με τον Όλιβερ Μπλουμ να σημειώνει πως οι σχετικές συνομιλίες ενδέχεται να διαρκέσουν εβδομάδες. Η VW εξετάζει επίσης ένα επενδυτικό πακέτο με την αμερικανική κυβέρνηση, που δυνητικά θα ωφελήσει και την Porsche, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg.