Την επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου Θεσσαλονίκης-Σκοπίων έως τα τέλη του έτους ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, Χρίστιαν Μίτσκοσκι. Ο αγωγός παραμένει ανενεργός για 12 χρόνια, καθώς είχε διακοπεί η λειτουργία του το 2013.
Σύμφωνα με τον κ. Μίτσκοσκι, η κυβέρνηση λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την επαναλειτουργία του αγωγού, ο οποίος είχε υποστεί σημαντικές φθορές και έλλειψη συντήρησης. Όπως ανέφερε, οι τεχνικές δοκιμές βρίσκονται στο τελικό στάδιο, ενώ έχει εγκριθεί και ο σχετικός τιμοκατάλογος για τη χρήση του αγωγού.
Ο αγωγός, συνολικού μήκους περίπου 213 χιλιομέτρων (εκ των οποίων τα 70 χλμ. εντός Ελλάδας), κατασκευάστηκε το 2002 από την εταιρεία VARDAX. Στην εταιρεία αυτή, η HELLENiQ ENERGY κατέχει το 80% και το Δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας το 20%. Ο αρχικός σκοπός ήταν η μεταφορά αργού πετρελαίου από τα διυλιστήρια Θεσσαλονίκης στο διυλιστήριο της ΟΚΤΑ στα Σκόπια, θυγατρική της HELLENiQ ENERGY.
Το 2013, η δραστηριότητα διύλισης στην ΟΚΤΑ κρίθηκε ασύμφορη και αποφασίστηκε η μετατροπή του αγωγού για τη μεταφορά έτοιμων προϊόντων διύλισης, κυρίως πετρελαίου κίνησης, που αποτελεί το καύσιμο με τη μεγαλύτερη ζήτηση στη Βόρεια Μακεδονία. Παρά τις επενδύσεις εκσυγχρονισμού και τις τεχνικές τροποποιήσεις, ο αγωγός παρέμεινε σε αδράνεια λόγω εκκρεμοτήτων σχετικά με αδειοδοτήσεις και τεχνικά ζητήματα.
Η επαναλειτουργία του αγωγού αναμένεται να μειώσει το κόστος εφοδιασμού της Βόρειας Μακεδονίας και να περιορίσει το παράνομο εμπόριο καυσίμων. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τη θέση της στην περιοχή, διερευνώντας ευκαιρίες επέκτασης εξαγωγών προς χώρες όπως η Σερβία και το Κόσοβο.
Σήμερα, η Βόρεια Μακεδονία εισάγει το 86% των πετρελαϊκών προϊόντων της από την Ελλάδα, ενώ η HELLENiQ ENERGY δραστηριοποιείται στη χώρα τόσο μέσω της ΟΚΤΑ όσο και στη λιανική αγορά καυσίμων.