ΓΔ: 1986.89 -0.58% Τζίρος: 257.92 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Σωληνωτές εγκαταστάσεις Κορίνθου
Εγκαταστάσεις σωληνώσεων της εταιρείας Cenergy στη Σωληνουργεία Κορίνθου με φόντο ορεινό τοπίο.

Ξεκινά ξανά η λειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων

Η Βόρεια Μακεδονία αποφάσισε να καταβάλει το αντίτιμο για τη μεταφορά πετρελαϊκών προϊόντων μέσω του αγωγού VARDAX, ανοίγοντας τον δρόμο για την επαναλειτουργία του αγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μετά από 12 χρόνια αδράνειας.

Η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας αποφάσισε την καταβολή αντιτίμου για τη μεταφορά παραγώγων πετρελαίου μέσω του αγωγού πετρελαϊκών προϊόντων VARDAX, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.

Με αυτή την απόφαση επιλύονται όλες οι εκκρεμότητες που αφορούν τη λειτουργία του αγωγού, ανοίγοντας τον δρόμο για την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης - Σκοπίων έπειτα από 12 χρόνια αδράνειας. Η απόφαση δημοσιεύτηκε σήμερα στην "Εφημερίδα της Κυβερνήσεως" της Βόρειας Μακεδονίας και θεωρείται το τελευταίο βήμα για την επανεκκίνηση του έργου.

Ο αγωγός, μετά από εκτεταμένη αναβάθμιση, έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει έως 2,5 εκατ. τόνους αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου ετησίως, όπως ντίζελ, κηροζίνη και βενζίνη. Η κύρια χρήση του εκτιμάται ότι θα αφορά τη μεταφορά ντίζελ.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002 από την εταιρεία VARDAX, στην οποία η HELLENiQ ENERGY κατέχει το 80% και το Δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας το 20%. Σκοπός του ήταν η σύνδεση των διυλιστηρίων Θεσσαλονίκης με το τότε διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, θυγατρικής της HELLENiQ ENERGY, στα Σκόπια.

Το 2013, κρίθηκε επιχειρηματικά ασύμφορη η συνέχιση λειτουργίας της ΟΚΤΑ ως διυλιστηρίου, ακολουθώντας την τάση πολλών παρόμοιων μονάδων στην περιοχή. Έτσι, αποφασίστηκε η μετατροπή των εγκαταστάσεων της ΟΚΤΑ σε περιφερειακή έδρα εφοδιασμού για τα Δυτικά Βαλκάνια και η αλλαγή χρήσης του αγωγού για τη μεταφορά σύγχρονων και καθαρών προϊόντων πετρελαίου.

Παρά τις επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό του αγωγού και των εγκαταστάσεων, η επαναλειτουργία του καθυστέρησε λόγω εκκρεμοτήτων στην αδειοδότηση από την κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας.

Ο αγωγός έχει συνολικό μήκος περίπου 213 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 70 χλμ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας.

Η επαναλειτουργία του αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά την ενεργειακή ασφάλεια των Βαλκανίων, μετατρέποντας τη Βόρεια Μακεδονία σε ενεργειακό κόμβο και διευρύνοντας το οικονομικό αποτύπωμα της HELLENiQ ENERGY στη χώρα.

Εκτός από τον πετρελαιαγωγό Θεσσαλονίκης-Σκοπίων, σε εξέλιξη βρίσκεται και η κατασκευή του διασυνδετηρίου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας. Ο αγωγός αυτός, συνολικού μήκους 123 χιλιομέτρων, θα συνδέει τα συστήματα μεταφοράς αερίου των δύο χωρών. Το ελληνικό τμήμα, μήκους 56 χλμ., ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης και καταλήγει στους Ευζώνους – Γευγελή, ενώ το σκέλος στη Βόρεια Μακεδονία, μήκους 67 χλμ., καταλήγει στο Νεγκότινο.

Η αρχική χωρητικότητα του αγωγού θα είναι 1,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισ. κυβικά μέτρα. Έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες για τη μεταφορά και «πράσινου» υδρογόνου, με την ολοκλήρωση του έργου να αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2027.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κτίριο Ευρωπαϊκής Επιτροπής
ΔΙΕΘΝΗ

ΕΕ: Μικρή πρόοδος Βόρειας Μακεδονίας στην ενταξιακή πορεία το 2025

Η ΕΕ διαπιστώνει καθυστέρηση προόδου στη Βόρεια Μακεδονία, ιδίως στις συνταγματικές αλλαγές. Η Επιτροπή ζητά ενίσχυση στη δικαιοσύνη και τη μάχη κατά της διαφθοράς, επιμένοντας στην προώθηση μεταρρυθμίσεων για την ένταξη της χώρας.
Χέρι με ψηφοδέλτιο κάλπη
ΔΙΕΘΝΗ

Βόρεια Μακεδονία: Σαρωτική νίκη του VMRO-DPMNE και στο β’ γύρο εκλογών

Το VMRO-DPMNE υπό τον Χρίστιαν Μίτσκοσκι κυριάρχησε στον δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών της Βόρειας Μακεδονίας, κερδίζοντας σε 21 από τους 33 δήμους, μεταξύ αυτών και τον μητροπολιτικό δήμο των Σκοπίων.
Άποψη Θεσσαλονίκης πόλης
ΔΙΕΘΝΗ

Θεσσαλονίκη: Συνεργασία Βαλκανίων και Μεσογείου μέσω του Interreg

Στην εκδήλωση για τα 35 χρόνια Interreg, συζητήθηκαν οι συνεργασίες στα Βαλκάνια με παραδείγματα από τις Πρέσπες, ενώ τονίστηκε η σημασία τέτοιων προγραμμάτων στη διασυνοριακή συνοχή, όπως η νέα διάβαση Πρεσπών που μειώνει το χρόνο διέλευσης.
Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν
ΔΙΕΘΝΗ

Φον ντερ Λάιεν: Τροποποιήστε το Σύνταγμα για να προχωρήσετε στην ΕΕ

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ζήτησε από τη Βόρεια Μακεδονία να τροποποιήσει το Σύνταγμά της, εντάσσοντας τη βουλγαρική μειονότητα, ως προϋπόθεση για την πρόοδο στην ΕΕ. Συζητήθηκαν μεταρρυθμίσεις και ενεργειακή ασφάλεια.