Η παγκόσμια μετάβαση προς τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποδεικνύεται πιο αργή και σύνθετη από όσο αρχικά είχε εκτιμηθεί.
Καθώς η δυναμική των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων (EV) δείχνει σημάδια κόπωσης σε βασικές αγορές, οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι κυβερνήσεις, αλλά και οι καταναλωτές, στρέφονται όλο και περισσότερο στα υβριδικά οχήματα, αναζητώντας μια πιο ρεαλιστική ενδιάμεση λύση για τη μείωση των εκπομπών.
Σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg, η αυτοκινητοβιομηχανία προωθεί τα υβριδικά ως τεχνολογία-γέφυρα, σε μια περίοδο όπου το υψηλό κόστος των ηλεκτρικών, η περιορισμένη αυτονομία και οι ελλείψεις στο δίκτυο φόρτισης εξακολουθούν να λειτουργούν αποτρεπτικά για μεγάλο μέρος των καταναλωτών.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μάλιστα, φαίνεται να αποδέχεται αυτή την πραγματικότητα, καθώς τον Δεκέμβριο χαλάρωσε το αυστηρό πλαίσιο που προέβλεπε ουσιαστική απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035, ανοίγοντας τον δρόμο για τη συνέχιση της παρουσίας υβριδικών μοντέλων.
Τα υβριδικά οχήματα, τα οποία συνδυάζουν θερμικό κινητήρα με ηλεκτρικό μοτέρ και μπαταρία, κερδίζουν έδαφος επειδή προσφέρουν χαμηλότερη κατανάλωση και εκπομπές, χωρίς να απαιτούν πλήρη αλλαγή συνηθειών από τους οδηγούς.
Όπως σημειώνει το Bloomberg, «οι οδηγοί μπορούν να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα χωρίς το άγχος της φόρτισης ή το υψηλό κόστος ενός μεγάλου ηλεκτρικού οχήματος».
Αναμφισβήτητα τα περιβαλλοντικά οφέλη
Ωστόσο, η περιβαλλοντική αποτελεσματικότητα των υβριδικών και κυρίως των plug-in υβριδικών (PHEV) αμφισβητείται έντονα.
Οργανώσεις, όπως η Transport & Environment, υποστηρίζουν ότι στην πραγματική χρήση τα PHEV εκπέμπουν πολύ περισσότερο CO₂ από ό,τι δείχνουν τα εργαστηριακά τεστ. «Τα δεδομένα από χιλιάδες οχήματα δείχνουν ότι οι πραγματικές εκπομπές είναι έως και πέντε φορές υψηλότερες από τις επίσημες μετρήσεις», αναφέρει η οργάνωση, σύμφωνα με το Bloomberg.
Την ίδια ώρα, μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες αλλάζουν πορεία. Η Ford ανακοίνωσε ότι μειώνει την παραγωγή μεγάλων αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων και δίνει μεγαλύτερη έμφαση στα υβριδικά και στα οχήματα με εκτεταμένη ηλεκτρική αυτονομία, τα οποία συνδυάζουν ηλεκτρική κίνηση με τη σιγουριά ενός θερμικού κινητήρα.
«Ήταν ουσιαστικά ο πελάτης που άλλαξε γνώμη», δήλωσε ο CEO της Ford, Jim Farley, σε συνέντευξή του στο Bloomberg, σημειώνοντας ότι η ζήτηση για υβριδικά αυξήθηκε αισθητά, την ώρα που τα ακριβότερα EV παρουσίασαν κάμψη. Όπως μεταδίδει το Business Insider, η στροφή αυτή αναμένεται να κοστίσει στη Ford σχεδόν 20 δισ. δολάρια.
Ανάλογη εικόνα αποτυπώνεται και σε μακροοικονομικό επίπεδο. Σύμφωνα με ανάλυση της Goldman Sachs από τον Μάιο του 2024, η παγκόσμια δυναμική των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επιβραδύνεται λόγω υψηλού κόστους, αβεβαιότητας γύρω από τις κρατικές πολιτικές και ανεπαρκών υποδομών ταχείας φόρτισης.
Αντίθετα, οι πωλήσεις υβριδικών και plug-in υβριδικών επιταχύνονται. «Τα υβριδικά προσφέρουν ταχύτερη απόσβεση για τον καταναλωτή και επιτρέπουν στις εταιρείες να μειώνουν εκπομπές, διατηρώντας παράλληλα την κερδοφορία τους», αναφέρει ο αναλυτής Kota Yuzawa.
Η Ευρώπη, πάντως, στέλνει ανάμεικτα μηνύματα. Όπως μεταδίδει το Associated Press, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τη μείωση του στόχου μηδενικών εκπομπών για τα νέα αυτοκίνητα από 100% σε 90%, αφήνοντας περιθώριο για περιορισμένη παρουσία οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, κυρίως plug-in υβριδικών.
Η απόφαση αυτή προκάλεσε αντιδράσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων, που κάνουν λόγο για «μπερδεμένο σήμα» προς την αγορά και τους καταναλωτές.
Η εικόνα στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, η εικόνα επιβεβαιώνει τη διεθνή τάση. Τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων δείχνουν ότι, παρά τη συνολική αύξηση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων, οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων παρουσιάζουν επιβράδυνση τους τελευταίους μήνες.
Αντίθετα, τα υβριδικά κυριαρχούν πλέον με μερίδιο άνω του 50% των νέων ταξινομήσεων, ενώ τα plug-in υβριδικά καταγράφουν εντυπωσιακή άνοδο, προσφέροντας. όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς. «την ευελιξία της ηλεκτρικής μετακίνησης στην πόλη χωρίς το άγχος της αυτονομίας στα μεγάλα ταξίδια».