Φώτο: Shutterstock

Ο κορονοϊός καθήλωσε τη διεθνή κατανάλωση ζάχαρης

Το «μένουμε σπίτι» προκάλεσε παγκοσμίως πολύ μεγάλη μείωση της κατανάλωσης γλυκών και αναψυκτικών. Οι τιμές της ζάχαρης έπεσαν σχεδόν 50% κάτω από το υψηλό του 2016.

Για χρόνια, κυβερνήσεις, γιατροί και διάσημοι σεφ προσπάθησαν και απέτυχαν να κάνουν τον κόσμο να καταναλώνει λιγότερη ζάχαρη. Στη συνέχεια, χτύπησε η πανδημία. Το παγκόσμιο κλείσιμο εστιατορίων, αθλητικών χώρων και κινηματογράφων είχε ως παράπλευρο αποτέλεσμα ότι η ζήτηση για ζάχαρη θα μειωθεί αυτή τη σεζόν για πρώτη φορά σε τέσσερις δεκαετίες, σύμφωνα με τον Όμιλο Czarnikow, που έχει ισχυρή θέση στη διακίνηση της ζάχαρης στην παγκόσμια αγορά.

Οι πωλήσεις ποτών και ειδών ζαχαροπλαστικής από γιγαντιαίες επιχειρήσεις του κλάδου όπως η Coca-Cola Co. και η Nestle SA είδαν τεράστια πτώση και, ενώ οι οικονομίες αρχίζουν να ανοίγουν ξανά, δεν είναι σαφές πόσο γρήγορα η ζήτηση θα ανακάμψει καθώς τα εισοδήματα και η απασχόληση πέφτουν. «Η κατανάλωση εκτός σπιτιού είναι συνήθως περισσότερη από αυτή που γίνεται στο σπίτι», δήλωσε στο Bloomberg ο Μπεν Σιντ, αναλυτής του Czarnikow στο Λονδίνο. «Αν πηγαίνατε στον κινηματογράφο, πιθανότατα θα πίνατε ένα λίτρο ή ίσως περισσότερο αναψυκτικού ενώ παρακολουθείτε την ταινία, ενώ δεν πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι θα έπιναν ένα ολόκληρο λίτρο αναψυκτικού ενώ παρακολουθούσαν κάτι στο Netflix, εξηγεί.

Η βιομηχανία ζάχαρης βρισκόταν ήδη σε πολιορκία πριν χτυπήσει ο κορονοϊός. Η αύξηση της ζήτησης –που σε μεγάλο βαθμό καθοδηγείται από τις αναπτυσσόμενες χώρες- επιβραδύνθηκε τα τελευταία χρόνια, καθώς οι νομοθέτες από τη Νότια Αφρική έως την Ταϊλάνδη φορολόγησαν τα ζαχαρούχα ποτά και ομάδες που ασχολούνται με θέματα δημόσιας υγείας προέτρεψαν τους ανθρώπους να μειώσουν τους υδατάνθρακες εν μέσω ανησυχιών για την παχυσαρκία. Οι εταιρείες ανταποκρίθηκαν πωλώντας λιχουδιές και αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη.

Τίποτα από αυτά δεν είχε τόσο μεγάλο αντίκτυπο όσο το lockdown που μείωσε τις δαπάνες εκτός σπιτιού. Και τώρα η αναδυόμενη παγκόσμια ύφεση πλήττει τις μελλοντικές προοπτικές ζήτησης. Τις πρώτες τρεις εβδομάδες του Απριλίου, οι όγκοι πωλήσεων της Coca-Cola μειώθηκαν περίπου στο 25% και η εταιρεία δήλωσε ότι η επίδραση της πανδημίας στο δεύτερο τρίμηνο θα είναι σημαντική. Η PepsiCo Inc. αναμένει μείωση των εσόδων του δευτέρου τριμήνου και στη Γερμανία, μία βασική αγορά στην κατανάλωση ζάχαρης. Η κατανάλωση ζάχαρης θα μειωθεί κατά 1,2% σε 169,9 εκατ. τόνους αυτή τη σεζόν, σύμφωνα με την Czarnikow. Αναλυτές στις ΗΠΑ, η κυβέρνηση και η Citigroup Inc. βλέπουν επίσης τη ζήτηση να μειώνεται αυτή τη σεζόν. Ο Διεθνής Οργανισμός Ζάχαρης δήλωσε ότι η κρίση έχει εξαλείψει το μεγαλύτερο μέρος της προβλεπόμενης αύξησης της κατανάλωσης του 2020 και ενδέχεται να ακολουθήσουν μεγαλύτερες απώλειες.

Η πτώση της ζήτησης θα σημαίνει μεγαλύτερα από το αναμενόμενο πλεόνασμα ζάχαρης αυτή τη σεζόν και την επόμενη, δήλωσε στο Bloomberg ο Τζον Στάνσφιλντ, αναλυτής του ομίλου Sopex. Ενώ τα futures της Νέας Υόρκης ανέκαμψαν από τα τέλη Απριλίου εν μέσω ανησυχιών ότι οι προμήθειες από τη Βραζιλία ενδέχεται να αρχίσουν να γίνονται όλο και πιο δύσκολες, εξακολουθούν να είναι σχεδόν 50% κάτω από το υψηλό του 2016. Ακόμα κι αν οι άνθρωποι μπορούν να στραφούν σε τρόφιμα όπως το παγωτό, αυτό δε θα αντισταθμίσει τη χαμένη κατανάλωση.

Για παράδειγμα, οι πωλήσεις παγωτού Oddono's Gelati Italiani Ltd. με έδρα το Λονδίνο επηρεάστηκαν από το μειωμένο προσωπικό και την κοινωνική απόσταση. «Εάν μπορούσαμε να έχουμε πέντε μέλη του προσωπικού πίσω από τον πάγκο να εξυπηρετούν όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους στον ταχύτερο χρόνο, πιθανότατα θα κάναμε 30% -40% περισσότερες πωλήσεις από τώρα», δήλωσε ο συνιδρυτής Κρίστιαν Οντόνο. «Οι άνθρωποι θα περιμένουν στην ουρά για επιπλέον μισή ώρα μέχρι να έρθει η σειρά τους; Κάποιοι θα το έκαναν, άλλοι όμως θα έφευγαν».

Καθώς τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας χαλαρώνουν σε όλο τον κόσμο και τις ΗΠΑ, το Υπουργείο Γεωργίας της χώρας αναμένει ότι η παγκόσμια κατανάλωση ζάχαρης θα ανακάμψει κατά ποσοστό – ρεκόρ 3,6% την επόμενη σεζόν. Η αύξηση της ζήτησης σε μέρη όπως η Ασία και η Αφρική έχει ξεπεράσει τον ανεπτυγμένο κόσμο τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς η αύξηση του πληθυσμού και της μεσαίας τάξης οδηγεί σε μεγαλύτερες δαπάνες για λιχουδιές.

Προς το παρόν, το επίκεντρο είναι το πώς η κρίση του κορονοϊού θα πλήξει τη βραχυπρόθεσμη ζήτηση. Η παγκόσμια οικονομία θα συρρικνωθεί περισσότερο από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο φέτος και η παραγωγή των αναδυόμενων χωρών θα συρρικνωθεί για πρώτη φορά σε τουλάχιστον έξι δεκαετίες, μειώνοντας τα εισοδήματα και στέλνοντας εκατομμύρια ανθρώπους στη φτώχεια, όπως ανακοίνωσε η Παγκόσμια Τράπεζα.

«Η μεγαλύτερη εικόνα της πτώσης της κατανάλωσης ζάχαρης προέρχεται από τα δεδομένα πωλήσεων των Coca Cola και Pepsi, τα οποία είναι τρομερά», δήλωσε στο Bloomberg ο Στάνσφιλντ του Sopex, ο οποίος έχει εργαστεί στη βιομηχανία ζάχαρης για περισσότερες από δύο δεκαετίες. «Αλλά αυτό που φοβάμαι περισσότερο είναι το παγκόσμιο ΑΕΠ. Οι άνεργοι δεν θα πάνε σε εστιατόρια και μπαρ. Καθώς το ΑΕΠ μειώνεται, έτσι μειώνεται και η κατανάλωση ζάχαρης».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Πώς η πανδημία ανέδειξε τις φυλετικές ανισότητες στις ΗΠΑ

Δεκαετίες ρατσισμού και επίμονων συστημικών ανισοτήτων όχι μόνο κάνουν τους Μαύρους Αμερικανούς πιο ευάλωτους στις επιπτώσεις του ιού, αλλά καθιστούν ακόμη πιο δύσκολο για αυτούς να πολεμήσουν ενάντια στον αντίκτυπο του ιού.
ΔΙΕΘΝΗ

Κοινωνίες με μεγαλύτερη ισότητα φύλων τα πήγαν καλύτερα στην πανδημία

Χώρες με γυναίκες ηγέτες ανταποκρίθηκαν καλύτερα στις προκλήσεις της πανδημίας COVID-19 επειδή στις κοινωνίες τους υπάρχει μεγαλύτερη παρουσία γυναικών σε πολλές θέσεις εξουσίας σε όλους τους τομείς.