Φώτο: ΑΠΕ

Εξαρτημένη η Ευρώπη από τα φθηνά προϊόντα της Κίνας

Δύσκολη η μάχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απεξάρτηση από τις γραμμές παραγωγής της Κίνας, καθώς το κόστος των κινεζικών προϊόντων παραμένει... ακαταμάχητο.

Οι Ευρωπαίοι ηγέτες πολύ συχνά προειδοποιούν ότι η οικονομική εξάρτηση της Γηραιάς Ηπείρου από την Κίνα θα πρέπει να περιοριστεί, ενώ είναι σίγουρο ότι δεν βλέπουν και με τόσο καλό μάτι το κινεζικό σχέδιο «Belt and Road».

Βέβαια η άποψη που εκφράζουν αρκετοί Ευρωπαίοι επιχειρηματίες είναι διαφορετική. Όπως υποστηρίζει, μιλώντας στο Bloomberg, ο Τζίμι Μπαλντινίνι, κάτοχος εταιρείας σχεδίασης υποδημάτων, η οποία για την παραγωγή αθλητικών υποδημάτων βασίζεται σε ένα κινεζικό εργοστάσιο στην περιοχή Shenzhen: «Το κόστος παραγωγής εκεί είναι 75% χαμηλότερο από ό, τι στην Ιταλία. Δεν μπορώ να το κόψω και να απορρίψω τη συγκεκριμένη γραμμή παραγωγής. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος, εκτός εάν η ιταλική κυβέρνηση αποφασίσει να μειώσει δραστικά το φόρο και το κόστος εργασίας».

Σε μια ασυνήθιστη παρέμβαση στη βιομηχανική πολιτική, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Λουίς ντε Γκίντος και ο επικεφαλής της Κεντρικής Τράπεζας της Ολλανδίας Κλας Νοτ υποστήριξαν ότι οι εταιρείες θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο μετακίνησης τμημάτων των αλυσίδων εφοδιασμού τους στις χώρες τους, ακόμα κι αν αυτό σήμαινε υψηλότερο κόστος.

Ενώ οι ΗΠΑ έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους για την οικονομική άνοδο της Κίνας νωρίτερα και σαφώς με πολύ πιο έντονο τρόπο, η Ευρώπη επιδιώκει να ανατρέψει τις επεκτατικές πολιτικές της Κίνας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης δασμών, για να προσπαθήσει να περιορίσει το σχέδιο υποδομής «Belt and Road».

Στο πλαίσιο του Ταμείου Ανασυγκρότησης των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μιλά για τη διασφάλιση «στρατηγικής αυτονομίας» σε βασικούς τομείς και την οικοδόμηση ισχυρότερων αλυσίδων αξίας εντός της ΕΕ. Λέει ότι μια νέα φαρμακευτική στρατηγική θα αντιμετωπίσει κινδύνους.

 

Δεν θα είναι ένα εύκολο έργο. Η Κίνα παράγει περίπου το 40% όλων των δραστικών φαρμακευτικών συστατικών που χρησιμοποιούνται παγκοσμίως, σύμφωνα με τη Stada Arzneimittel, μια γερμανική εταιρεία παραγωγής γενόσημων και μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, της οποίας οι γραμμές παραγωγής βρίσκονται κυρίως στην Ευρώπη.

Το σχέδιο της Γερμανίας

Η Γερμανία σκοπεύει να παρουσιάσει μια στρατηγική εφοδιαστικής αλυσίδας τους επόμενους μήνες καθώς στοχεύει στη μείωση της ευπάθειας των βασικών βιομηχανιών σε πιθανές διαταραχές στις εμπορικές ροές. Στο πλαίσιο της διαδικασίας, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης επιδιώκει να επιβάλει αυστηρότερους κανόνες για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την προστασία του περιβάλλοντος στα εισαγόμενα αγαθά, σαφώς σε μία προσπάθεια να προστατεύσει τους τοπικούς κατασκευαστές.

Οποιοσδήποτε κανόνας πρέπει να σχεδιαστεί με τρόπο που να μην δημιουργεί πρόσθετο βάρος για τις εταιρείες, δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Π. Άλτμάϊερ.

Η ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι ζωτικής σημασίας για τη γερμανική βιομηχανία, επειδή το 17% της παραγωγής της βασίζεται σε παγκόσμιους προμηθευτές - πολύ μεγαλύτερο μερίδιο από ό, τι σε άλλες χώρες. 

Τα στοιχεία δείχνουν ότι μια μαζική στροφή προς την Ευρώπη είναι απίθανη λόγω της συνεχώς αυξανόμενης σημασίας της Κίνας. Η ασιατική υπερδύναμη αντιπροσωπεύει ήδη περίπου το 40% των παγκόσμιων παραδόσεων οχημάτων για την κορυφαία γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen. Τον Μάιο, ο γερμανικός γίγαντας αυτοκινήτων αύξησε την έκθεσή του στη χώρα αγοράζοντας μερίδια στην εταιρεία μπαταριών Guoxuan High-Tech Co. 

Για να αντιμετωπίσουν την ασιατική κυριαρχία στις μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Γαλλία και η Γερμανία έχουν συγκεντρώσει τις προσπάθειές τους να ξεκινήσουν μια ευρωπαϊκή βιομηχανία. Το μπλοκ σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 8,2 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια για να χτίσει πρωταθλητές στην παραγωγή μπαταριών, σύμφωνα με τον Laurent Michel, αξιωματούχο του Υπουργείου Οικολογικής και Συμμετοχικής Μετάβασης της Γαλλίας.

Στην Ανατολική Ευρώπη, χώρες όπως η Πολωνία και η Ρουμανία προσπαθούν επίσης να προσελκύσουν επενδύσεις, αξιοποιώντας την ένταξή τους στην ΕΕ, τους υφιστάμενους δεσμούς με δυτικές εταιρείες και το εργατικό κόστος που είναι σαφώς πολύ χαμηλότερο από αυτό που πληρώνουν οι εργοδότες στη Γερμανία.
 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Βέμπερ: Να απαγορευθούν από την ΕΕ οι εξαγορές ευρωπαϊκών εταιρειών από κινεζικές

Η ΕΕ πρέπει να αντιδράσει με συντονισμένο τρόπο και να βάλει τέλος σε αυτό το "κινεζικό ταξίδι για ψώνια". "Πρέπει να υπερασπιστούμε τους εαυτούς μας, τόνισε ο Γερμανός πολιτικός.
ΔΙΕΘΝΗ

Μυστικά και ψέματα από την Κίνα για την επιδημία του κορονοϊού

Έντονες υπόνοιες ότι οι αρχές της Κίνας «μαγείρευαν» τα στατιστικά για να εμφανίζουν λιγότερα κρούσματα Covid-19 δημιουργεί νέα μελέτη ερευνητών του Χονγκ Κονγκ, ενώ ξένες κυβερνήσεις ζητούν από το Πεκίνο εξηγήσεις.
ΔΙΕΘΝΗ

Ξεκίνησαν οι επιχειρήσεις επαναπατρισμού ξένων υπηκόων από την Κίνα

Η Κίνα έδωσε το πράσινο φως να απογειωθεί το αεροπλάνο από την πόλη Ουχάν και να επιστρέψουν οι 100 Βρετανοί και Ευρωπαίοι υπήκοοι που είχαν εγκλωβιστεί στην πόλη που βρίσκεται υπό καραντίνα λόγω του κοροναϊού.
European Union-Eyropaiki Enosi-EE
ΔΙΕΘΝΗ

ΕΕ:Ανησυχίες για στρεβλώσεις από την συμφωνία ΗΠΑ-Κίνας

Η ΕΕ θα προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) εάν η προκαταρκτική συμφωνία για το εμπόριο ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσινγκτον οδηγήσει σε «στρεβλώσεις» σε βάρος ευρωπαϊκών εταιρειών.