Μετά από μια μάχη που προκάλεσε τη μεγαλύτερη καμπάνια στην ιστορία της Καλιφόρνιας, καθώς στοίχισε 200 εκατ. δολάρια, οι κάτοικοι της πολιτείας υπερψήφισαν το Άρθρο 22 που εξαιρεί εταιρείες όπως η Uber και η Lyft από την υποχρέωση να δηλώνουν ως εργαζόμενους τους οδηγούς που απασχολούν.
Όπως αναφέρει το Associated Press, οι πολίτες της Καλιφόρνιας έδωσαν την νίκη στις εταιρείες κολοσσούς που θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν τους οδηγούς που απασχολούν όχι σαν εργαζόμενους, αλλά σαν ανεξάρτητους εργολάβους. Το δημοψήφισμα πέρασε με 58% με τις εταιρείες να αναφέρουν πως το αποτέλεσμα «αποτελεί μια νέα ημέρα για τους οδηγούς» ενώ ο κλάδος των οδηγών ταξί στη Καλιφόρνια και τα συνδικάτα το ανέφεραν «ως ωμή αρπαγή δύναμης».
Οι εταιρείες είχαν εξαπολύσει επίθεση προς την πολιτεία με στόχο να εξαιρεθούν από τον πολιτειακό νόμο που θα τις ανάγκαζε να προσλάβουν τους οδηγούς και να τους πληρώνουν κανονικούς μισθούς, επιδόματα υγείας, αποζημιώσεις και άλλα βοηθήματα που δικαιούνται κανονικά όπως όλοι οι εργαζόμενοι. Τελικά οι εταιρείες κολοσσοί που καταγράφουν εκατοντάδες δισ. δολάρια σε κέρδη κάθε χρόνο, θα είναι υποχρεωμένες να δίνουν ένα ελάχιστο μισθό που αντιστοιχεί στον πάτο της μισθολογικής κλίμακας και θα πληρώνουν κάποια ελάχιστα ποσά σε επιδόματα.
Οι κάτοικοι της Καλιφόρνια με την ψήφο τους απέρριψαν τις αρχές που καθορίζονταν από τις αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου το 2018 και την απόφαση της πολιτείας το 2019 που ανέφερε ότι όσοι πραγματοποιούν ασχολίες μέσα στα όρια των δραστηριοτήτων μιας επιχειρήσης – και ελέγχονται από τις επιχειρήσεις χωρίς να λειτουργούν δική τους επιχείρηση- πρέπει να αντιμετωπίζονται ως εργαζόμενοι. Σύμφωνα με το άρθρο 22, όσοι θέλουν να δηλώνουν οδηγοί εξαιρούνται από αυτούς τους κανόνες και μπορούν να συνεχίσουν να δουλεύουν ανεξάρτητα.
Uber, Lyft και DoorDash πανηγύρισαν το αποτέλεσμα με τον εκπρόσωπο της καμπάνιας που έτρεξαν από κοινού, ρίχνοντας δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, Τζέοφ Βέττερ (Geoff Vetter) να αναφέρει πως το Άρθρο 22 αντιπροσωπεύει το μέλλον της εργασίας σε μια αυξανόμενα τεχνολογικά ωθούμενη οικονομία.
Οι Uber και Lyft απείλησαν πως θα φύγουν από την Καλιφόρνια ή θα μείωναν σημαντικά τις υπηρεσίες τους αν υποχρεώνονταν να εντάξουν τους οδηγούς σαν υπαλλήλους τους. Σε μια κίνηση για να ασκήσει πίεση πριν το δημοψήφισμα, η CEO της Uber Dara Khosrowshahi είχε προβλέψει πως θα υπάρξει μεγάλη αύξηση των τιμών στις διαδρομές και θα υπήρχαν λιγότεροι οδηγοί στην πλατφόρμα με αποτέλεσμα κάποιες περιοχές να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν.
Η Uber προειδοποιούσε πως αν υποχρεωνόταν να προσλάβει οδηγούς, θα μπορούσε να πραγματοποιήσει μόλις 280.000 προσλήψεις από τους 1,4 εκατ. ανθρώπους που απασχολεί τώρα μέσω της εφαρμογής.
Η μάχη για τους ανεξάρτητους εργαζόμενους έχει ανάψει τον τελευταίο χρόνο στη Καλιφόρνια, όμως εντάθηκε φέτος το καλοκαίρι όταν η Uber και η Lyft διατάχθηκαν από το Ανώτατο Δικαστήριο της Καλιφόρνια να εντάξουν αμέσως τους οδηγούς σαν εργαζομένους τους. Η απόφαση αυτή είχε υπάρξει έπειτα από προκαταρκτική έρευνα που είχε καταθέσει ο Γενικός Εισαγγελέας της Καλιφόρνια Χαβιέ Μπεσέρα για τις εταιρείες που παραβιάζουν τον νόμο που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου στη πολιτεία και καθιστούσε δύσκολο για εταιρείες όπως η Uber και η Lyft να καθορίσουν τους εργαζομένους τους ως ανεξάρτητους εργολάβους.
Η Uber και η Lyft αναφέρουν πως οι περισσότεροι οδηγοί προτιμούν να είναι ανεξάρτητοι λόγω της ευελιξίας και της δυνατότητας να έχουν τα δικά τους ωράρια. Όμως αυτή η σχέση εργασίας αναγκάζει τους οδηγούς να επωμίζονται όλα τα βάρη της δουλειάς τους, ενώ την ίδια ώρα στερούνται όλων των παραδοσιακών επιδομάτων που δικαιούνται οι εργαζόμενοι, όπως οι μετ’ αποδοχών άδειες υγείας, ασφάλιση και αποζημιώσεις.