H ανακύκλωση των σκουπιδιών παρά τις προσπάθειες ετών και τη δαπάνη εκατομμυρίων ευρώ από το κράτος, δυστυχώς δεν αποτελεί στοιχείο της καθημερινότητας του Ελληνα πολίτη. Χρήσιμα υλικά όπως χαρτί, γυαλί, αλουμίνιο, πλαστικό, μέταλλα, ξύλο δεν αξιοποιούνται, είτε με την επαναχρησιμοποίησή τους είτε με την ανακύκλωση και τη χρήση τους σε νέες εφαρμογές, ώστε να εξοικονομηθούν ποσότητες πρώτων υλών και ενέργειας.
Οι οδηγίες που αναγράφονται στους πολύχρωμους κάδους δεν τηρούνται από τους πολίτες και έτσι το 80% των σκουπιδιών οδηγείται σε ταφή και μόνο το 20% σε ανακύκλωση, ποσοστό πολύ χαμηλό σε σχέση με το μέσο όρο της Ευρώπης.
Το ανησυχητικό είναι πως η διαδικασία της ανακύκλωσης, όχι μόνο δεν ενισχύεται, αλλά τα στοιχεία δείχνουν ότι φθίνει.
Στο πλαίσιο αυτό η πρωτοβουλία ενός ιδιωτικού επιχειρηματικού ομίλου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής για την υλοποίηση μιας εκστρατείας ενημέρωσης με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού για τις ορθές πρακτικές και την προώθηση της ανακύκλωσης αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Ο όμιλος Ηρακλής, η ιστορική τσιμεντοβιομηχανία - μέλος του ομίλου Ηolcim- και η Περιφέρεια Αττικής ένωσαν τις δυνάμεις τους σε μια καμπάνια με σύνθημα «ΜΑΘΕ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙΣ ΣΩΣΤΑ» για να αναδείξουν την αξία της σωστής ανακύκλωσης.
Ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Νίκος Χαρδαλιάς μιλώντας στη χθεσινή συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση της καμπάνιας υποστήριξε πως «ενώ έχουν επενδυθεί πολλά λεφτά στην ανακύκλωση, δυστυχώς η διαδικασία βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία. Ο κόσμος δεν γνωρίζει πως γίνεται ανακύκλωση». Όπως επισήμανε υπάρχει πλέον νομοθετικό πλαίσιο που ενοποιεί τα συστήματα ανακύκλωσης και πρόσθεσε: «Νομίζω πως η συνέργεια αυτή είναι ένα καλό παράδειγμα προς μίμηση για όλες τις μεγάλες εταιρείες για τον τρόπο που μπορούν να χειριστούν τα προγράμματα Εταιρικής Υπευθυνότητας. Και αποδεικνύει ότι όπου υπάρχει η συγκροτημένη συνεργασία των ιδιωτών φορέων και της Δημόσιας Διοίκησης, τότε ο πολίτης βγαίνει πάντα κερδισμένος».
Με τη σειρά του ο διευθύνων σύμβουλος του Ηρακλή κ. Δημήτρης Χανής, o όμιλος του οποίου προΐσταται χρηματοδοτεί την καμπάνια τόνισε: «Από το 2019, ο όμιλος Ηρακλής έχει εισέλθει στον κλάδο της ανακύκλωσης, προσφέροντας ολοκληρωμένες λύσεις διαχείρισης αποβλήτων, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, ιδιωτικούς φορείς και την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης. Η κυκλική οικονομία και η ανακύκλωση για ένα μέλλον με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα είναι στις προτεραιότητες του Ηρακλή. Πέρσι 480.000 τόνοι από υλικά ανακυκλώθηκαν και βρήκαν μια νέα ζωή αλλιώς θα πήγαιναν για ταφή»
Επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ από τον Ηρακλή για το «πρασίνισμα» των εργοστασίων
Το επενδυτικό πρόγραμμα του Ηρακλή για τα επόμενα χρόνια ανέρχεται στα 600 εκατ. ευρώ. Ξεχωρίζει η εγκατάσταση δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στο εργοστάσιο του ομίλου στο Μηλάκι της Εύβοιας ύψους 380 εκατ. ευρώ. «Στις αρχές του 2029 θα βγει από το εργοστάσιο ο πρώτος τόνος πράσινου τσιμέντου με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα», εκτίμησε ο κ. Χανής και πρόσθεσε πως «μεγάλο μέρος των επενδύσεων θα αξιοποιηθούν ώστε το 90% της θερμικής ενέργειας των εργοστασίων να προέρχεται από εναλλακτικά καύσιμα».
Το 2024 ο όμιλος απέκτησε την W.A.T.T. RECYCLING με 35 χρόνια εμπειρίας στη διαχείριση απορριμμάτων. Με την εξαγορά αυτή, διαθέτει πλέον δύο Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών, στη Φυλή και το Κορωπί Αττικής.
Στην καμπάνια του Ηρακλή και της Περιφέρειας για την ανακύκλωση συμμετέχουν ηθοποιοί και influencers. Επίσης, στο πλαίσιο της εξοικείωσης με τις ορθές πρακτικές ανακύκλωσης, αναπτύσσεται η εφαρμογή (app) immerge, σε συνεργασία με το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών) και της εταιρείας τεχνοβλαστού του τελευταίου με τίτλο CogniSensus.