ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Skaramanga
Οι εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Θολό τοπίο στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Η σκακιέρα του νέου διαγωνισμού

Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός, αβεβαιότητα για τον αριθμό των ενδιαφερόμενων και το προσφερόμενο τίμημα, καθυστερήσεις στο πρόγραμμα για τις φρεγάτες. Επιθέσεις από Πριόβολο, απάντηση από το διαχειριστή.

Ενώ εισέρχεται στην τελική ευθεία ο νέος διαγωνισμός για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που «τρέχει» ο διαχειριστής της ΕΝΑΕ και ως τις 7 Ιουλίου αναμένονται οι προσφορές των ενδιαφερόμενων επενδυτών, η διαδικασία παραμένει σε θολό τοπίο, όχι μόνο γιατί δεν είναι σαφές αν θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός επενδυτές, αλλά και επειδή οι καθυστερήσεις στο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού για τις νέες φρεγάτες δυσχεραίνουν και την αποτίμηση της αξίας των ναυπηγείων από όσους θα ενδιαφέρονταν να τα διεκδικήσουν.

Σύμφωνα με πληροφορίες του BusinessDaily ο διαγωνισμός είναι πιθανό να λάβει μικρή παράταση, ώστε να συμπέσει χρονικά η αποσφράγιση των προσφορών με την αντίστοιχη διαδικασία του άλλου διαγωνισμού που τρέχει παράλληλα για ακίνητο του ναυπηγείου από την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Σε κάθε περίπτωση, οι δύο νέοι διαγωνισμοί (τυπικά τρεις, αφού ο διαχειριστής της ΕΝΑΕ «τρέχει» δύο διαγωνισμούς, έναν για την ακίνητη και άλλον για την κινητή περιουσία των ναυπηγείων) έχουν διαχωρισθεί με τον νόμο 4796/2021, κάτι που σημαίνει στην πράξη ότι ο πλειοδότης του διαγωνισμού της ειδικής διαχείρισης θα μπορεί να λειτουργήσει ναυπηγείο, χωρίς να απαιτείται κατ' ανάγκη να πλειοδοτήσει και στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ.

Αυτό αυξάνει τις πιθανότητες επιτυχίας του διαγωνισμού, όμως το μεγάλο αναπάντητο ερώτημα είναι αν θα υπάρξει επαρκές επενδυτικό ενδιαφέρον για να προχωρήσει η πώληση. Πηγές που παρακολουθούν τη διαδικασία αναφέρουν στο BusinessDaily ότι, πλην του Ομίλου Πριόβολου (Pyletech Shipyards), ο οποίος έχει δηλώσει ότι θα υποβάλει προσφορά, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει άλλα 2-3 σχήματα, το ένα αμιγώς ελληνικό. Προς το παρόν, όμως, από τα σχήματα αυτά δεν έχει δηλωθεί ανοικτά ότι ενδιαφέρονται για τα ναυπηγεία και ουδείς είναι σε θέση να διαβεβαιώσει ότι θα υπάρξουν τελικά άλλες προσφορές, εκτός από αυτήν που έχει δηλώσει ότι θα υποβάλει ο Όμιλος Πριόβολου.

Έτσι, παραμένει εντελώς ασαφές ακόμη και το πώς θα εξελιχθεί η διαδικασία: αν υπάρξει μόνο μία έγκυρη προσφορά, θα πρέπει να επαναληφθεί αυτό που συνέβη και στον προηγούμενο διαγωνισμό, δηλαδή να παραπεμφθεί στη συνέλευση των πιστωτών (υπουργείο Οικονομικών, Τρ. Πειραιώς, εργαζόνενοι), οι οποίοι θα αποφασίσουν αν μπορεί να γίνει δεκτή. Αν υπάρξουν τουλάχιστον δύο έγκυρες προσφορές, η διαδικασία θα κριθεί αυτόματα υπέρ του πλειοδότη. Υπενθυμίζεται ότι στον προηγούμενο διαγωνισμό ακυρώθηκε ως συμβολική η προσφορά της Onex (1 εκατ. ευρώ) και, έτσι, αξιολογήθηκε από πιστωτές -και απορρίφθηκε ως υπερβολικά χαμηλή- μόνο η προσφορά της πλευράς Πριόβουλου (15 εκατ. ευρώ).

Πηγές που παρακολουθούν το διαγωνισμό τονίζουν ότι θα βοηθούσε πολύ, εάν αυτός διεξαγόταν με καθαρό τοπίο, όσον αφορά το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού. Η συμπαραγωγή των τριών από τις τέσσερις νέες φρεγάτες στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα ήταν μια πολύτιμη «προίκα» για τον αγοραστή τους και θα άλλαζε εντελώς τους υπολογισμούς για την αξία τους. Όμως, ενώ υπάρχουν πολλές και ελκυστικές προτάσεις για τη νέα φρεγάτα, η τελική αξιολόγησή τους αναμένεται από το φθινόπωρο και μετά, όταν θα κατατεθεί και η τελική πρόταση της αμερικανικής πλευράς. Έτσι, όσοι ενδιαφέρονται για το διαγωνισμό για τα ναυπηγεία δεν μπορούν να είναι απολύτως βέβαιοι για το έργο που θα αναλάβουν στο πλαίσιο της προμήθειας των φρεγατών.

Την ίδια ώρα, η ελληνοαμερικανική Onex, που ελέγχει ήδη τα Ναυπηγεία Σύρρου και έχει προσπαθήσει να θέσει σε τροχιά εξυγίανσης τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, φαίνεται ότι έχει «παγώσει» την υλοποίηση του σχεδίου «Τρίαινα», που προέβλεπε την εξαγορά και των τριών μεγάλων ναυπηγικών συγκροτημάτων της χώρας. Στον προηγούμενο διαγωνισμό υπέβαλε μόνο συμβολική προσφορά, η οποία ακυρώθηκε, ενώ στον επόμενο θα ήταν μεγάλη έκπληξη αν κατέθετε οποιαδήποτε προσφορά. Η Onex έχει «δεμένα χέρια», όπως λένε στην αγορά, καθώς έχει μείνει μετέωρη η προσπάθεια διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, μετά την αποκάλυψη χρεών διπλάσιων από τα αρχικώς αναμενόμενα, ενώ ακόμη και αν εξασφάλιζαν τα ναυπηγεία κατασκευαστικό αντικείμενο από το πρόγραμμα για τις φρεγάτες και πάλι θα ήταν δύσκολο να γίνουν βιώσιμα με τα χρέη που έχουν μείνει από την προηγούμενη διαχείριση. Όσο παραμένει άλυτο αυτό το θέμα, η Onex είναι απίθανο να κάνει κίνηση για την εξαγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Έτσι, στο παιχνίδι της διεκδίκησης ο μόνος «παίκτης» που κάνει εμφανή την παρουσία του είναι ο όμιλος Πριόβολου, ο οποίος, όμως, ασκεί έντονη δημόσια κριτική στον ειδικό διαχειριστή, με τρόπο που δίνει σαφώς την εντύπωση ότι δεν προτίθεται στη νέα διαδικασία να βελτιώσει το τίμημα που είχε αρχικά προσφέρει και το οποίο κρίθηκε απαράδεκτο από τους πιστωτές. Η λογική της πρότασης Πριόβολου, όπως παρουσιάζεται ως τώρα, είναι ότι έχει ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο, ύψους 700 εκατ. ευρώ, αλλά σε αυτό το σχέδιο δεν «χωράει» μια μεγάλη δαπάνη για την αρχική εξαγορά των ναυπηγείων. Σε αυτό το πλαίσιο, η Pyletech κατηγόρησε, την προηγούμενη εβδομάδα, τον ειδικό διαχειριστή ότι έχει αφήσει απλήρωτες τις δαπάνες τακτοποίησης αυθαιρέτων και έκδοσης αδειών πυρασφάλειας, κάτι που σημαίνει ότι ο αγοραστής θα επιβαρυνθεί με μια δαπάνη της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ μόλις μπει στο ναυπηγείο.

Με αυτό το συλλογισμό, μάλιστα, η Pyletech εξηγεί και το τίμημα των μόλις 15 εκατ. ευρώ που πρόσφερε στον πρώτο διαγωνισμό: «Με βάση τα παραπάνω, είναι σαφές ότι στον πρώτο διαγωνισμό, στην πραγματικότητα προσφέραμε 25 εκατ. ευρώ (15,1 εκατ. ευρώ το τίμημα συν 10 εκατ. ευρώ τα πρόστιμα)», αναφέρει χαρακτηριστικά στην ανακοίνωσή της, αφήνοντας έτσι να εννοηθεί ότι εξακολουθεί και σήμερα να θεωρεί εύλογο ένα τίμημα ανάλογου ύψους. Μάλιστα, η πλευρά της Pyletech δείχνει να κινείται με τη σιγουριά του μοναδικού υποψηφίου, τονίζοντας ότι «παρά την επίμονη διασπορά φημών από συγκεκριμένα κέντρα συμφερόντων για δεκάδες δήθεν ενδιαφερομένους, κανείς δεν έχει εμφανιστεί μέχρι σήμερα, εκτός από την Pyletech Shipyards».

Ο διαχειριστής της ΕΝΑΕ δεν άφησε αναπάντητες αυτές τις αιτιάσεις, σημειώνοντας σε σχετική ανακοίνωση ότι «έχει πλήρως προετοιμάσει και εξασφαλίσει την επόμενη μέρα της λειτουργίας του ναυπηγείου ως οφείλει με βάση τα καθήκοντα του ειδικού διαχειριστή και προς όφελος της εθνικής οικονομίας». Για το θέμα της τακτοποίησης αυθαιρέτων και της άδειας πυρασφάλειας, επιβεβαιώνει ότι οι σχετικές δαπάνες θα πρέπει να γίνουν από τον αγοραστή, σημειώνει όμως ότι όλες οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει και βρίσκονται στο τελικό στάδιο, ώστε να αρχίσει χωρίς καθυστερήσεις η λειτουργία του ναυπηγείου.

Κατά τα άλλα, ο διαχειριστής τονίζει ότι:

  • Επικαιροποίησε την άδεια λειτουργίας, με αποτύπωση της σύγχρονης μορφής των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου μετά τους διαδοχικούς διαγωνισμούς και λοιπές ανακατατάξεις που έλαβαν χώρα τα προηγούμενα έτη στο ναυπηγείο.
  • Διατήρησε σε ισχύ την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, η οποία διαρκεί για τουλάχιστον άλλα τρία έτη.
  • Όλη η οικοπεδική έκταση είναι ενιαία και ιδιόκτητη, όπως και οι εγκαταστάσεις. Δεν υπάρχουν παραχωρήσεις, πέραν  της παραχώρησης χρήσης του αιγιαλού και του έμπροσθεν θαλάσσιου χώρου, ο οποίος είναι ιδιοκτησία της Πολιτείας και γι’ αυτό υπάρχει σχετική, νομοθετικά κατοχυρωμένη, μακροχρόνια μίσθωση.
  • Αξιοποιείται πλήρως η υπάρχουσα υποδομή του ναυπηγείου στο σύνολο της επισκευής και συντήρησης των υποβρυχίων και των πλοίων επιφανείας του Πολεμικού μας Ναυτικού.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Άγονος ο διαγωνισμός για Σκαραμαγκά, νέα προσπάθεια στις αρχές 2021

Το τίμημα των 15,1 εκατ. ευρώ από τον όμιλο Πριόβολου κρίθηκε υπερβολικά χαμηλό από το Δημόσιο, την Τρ. Πειραιώς και το Σωματείο Εργαζομένων. Νέος διαγωνισμός με αλλαγές για να διασφαλιστεί η επιτυχία του.
nafpigeia_skaramanga
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο γρίφος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά: Ποια είναι η πραγματική αξία τους;

Οι εκκρεμότητες λύθηκαν, τα ναυπηγεία είναι έτοιμα για επανεκκίνηση με μεγάλο αντικείμενο εργασιών του Ναυτικού, τονίζουν πηγές που παρακολουθούν τη διαδικασία πώλησης. Γιατί απορρίπτεται η προσφορά των 15 εκατ. ευρώ.
Skaramanga
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νομική «μάχη» για τον Σκαραμαγκά, όλα κρίνονται από τους πιστωτές

Ο ειδικός διαχειριστής συγκαλεί συνέλευση των πιστωτών στο τέλος Δεκεμβρίου, ενώ ο όμιλος Πριόβολου ισχυρίζεται ότι πρέπει να αναδειχθεί από τον ειδικό διαχειριστή ως πλειοδότης με τίμημα 15 εκατ. ευρώ.
Skaramanga
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Πώς εξηγούν οι «μνηστήρες» τις μικρές προσφορές

Άγονος λόγω χαμηλών προσφορών αναμένεται να κινηθεί ο διαγωνισμός. Ο όμιλος Πριόβολου εξηγεί γιατί πρόσφερε μόνο 15 εκατ. ευρώ, ενώ η ONEX αναφέρει ότι η προσφορά της ήταν συμβολική και όχι ανταγωνιστική.