ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Φεύγουν μεγάλες φίρμες από τη Ρωσία, έρχονται Κινέζοι και Τούρκοι

Υπολογίζεται ότι η μαζική «έξοδος» των δυτικών εταιρειών της βιομηχανίας της μόδας δύναται να αφήσει κενό περί το 30%-40% του εμβαδού των εμπορικών κέντρων που λειτουργούν στην ρωσική αγορά.

Ευκαιρία ανάπτυξης των δραστηριοτήτων τους στην αχανή ρωσική αγορά συνιστά η έξοδος σειράς εταιρειών επώνυμης ένδυσης με προέλευση από την Δύση, για κινεζικές και τουρκικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με πληροφορίες από ρωσικά μέσα ενημέρωσης. Σε συνέντευξη του στην ρωσική εφημερίδα Izvestia, ο πρόεδρος της ένωσης εμπορικών κέντρων της Ρωσίας, Bulat Shakirov, σημείωσε ότι εκπρόσωπος της ένωσης βρίσκεται ήδη στην Τουρκία προκειμένου να έχει επαφές με εταιρείες που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν την εμπορική τους δραστηριότητα στην αγορά της Ρωσίας, υπολογίζοντας τον αριθμό τους σε 200 περίπου, ενώ αντίστοιχες ενέργειες προγραμματίζονται και για την κινεζική αγορά.

Υπολογίζεται ότι η μαζική «έξοδος» των δυτικών εταιρειών της βιομηχανίας της μόδας εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία δύναται να αφήσει κενό περί το 30%-40% του εμβαδού των εμπορικών κέντρων που λειτουργούν στην ρωσική αγορά σήμερα, αν και παραμένει ασαφές κατά πόσο πρόκειται για οριστική έξοδο ή προσωρινή παύση δραστηριοτήτων. Εταιρείες-κολοσσοί όπως η Η&Μ, η ΙΚΕΑ και η Mango δεν έχουν διευκρινίσει ακόμη εάν αποδεσμεύουν τα καταστήματα τους οριστικά, με την τελευταία μάλιστα να αφήνει ακόμη σε λειτουργία τα 65 σημεία που έχει αναπτύξει στην ρωσική αγορά μέσω δικαιόχρησης, έως εξαντλήσεως των αποθεμάτων της. Ωστόσο, τα 55 σημεία που η Mango ανέπτυσσε αυτόνομα έχουν κλείσει, ενώ και η αποστολή εμπορευμάτων έχει παγώσει. Να σημειωθεί ότι πλέον και η ιαπωνική αλυσίδα fast fashion Uniqlo προστέθηκε στον κατάλογο των εταιρειών που αναστέλλουν την λειτουργία τους στην ρωσική αγορά, ανατρέποντας προηγούμενη δήλωση ότι θα παραμείνει σε λειτουργία επειδή «τα ρούχα είναι βασικό αγαθό και κατ’ επέκτασιν αναγκαίο και για το ρωσικό κοινό». Η αλυσίδα λειτουργούσε 49 καταστήματα στην ρωσική αγορά. 

Αντίστοιχα, η ΙΚΕΑ έσπευσε να διευκρινίσει ότι το κλείσιμο των καταστημάτων της καθώς και των παραγωγικών της μονάδων οπωσδήποτε θα επηρεάσει το προσωπικό των 1500 ατόμων που απασχολεί σε Ρωσία και Λευκορωσία, επισημαίνοντας εντούτοις ότι έχει εξασφαλίσει την μισθοδοσία τους για το άμεσο μέλλον. Σε κάθε περίπτωση, η έξοδος από την ρωσική αγορά -έστω και προσωρινή- θα αφήσει σημαντικό αποτύπωμα σε πολλές εταιρείες του χώρου της μόδας τουλάχιστον για φέτος. Για τον ισπανικό όμιλο Inditex (Zara, Pull & Βear, κλπ) η ρωσική αγορά συνεισφέρει το 8% της κερδοφορίας του, ενώ για την βρετανική πλατφόρμα online πωλήσεων Asos η Ρωσία αποτελεί το 4% του συνολικού της τζίρου. 

Πιο περίπλοκη είναι η κατάσταση για την αγορά πολυτελών αγαθών. Συγκεκριμένα, η ιταλική βιομηχανία μόδας και πολυτελών αγαθών υπολογίζεται ότι εξάγει στην ρωσική αγορά αγαθά αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ ετησίως, ποσό που πλέον τίθεται σε κίνδυνο, ενώ για τους ομίλους LVMH και Richemont η Ρωσία συνιστά ποσοστό μικρότερο του 2% και 3% των ετήσιων εσόδων τους αντίστοιχα. Ασαφές παραμένει το μέλλον και για την αγορά διαμαντιών του Βελγίου. Ειδικότερα, ρωσικά διαμάντια αξίας άνω του 1 δισ ευρώ πέρασαν από τα βελγικά λιμάνια το 2020, σε συνέχεια συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ του κέντρου διαμαντιών της Αμβέρσας (Antwerp World Diamond Centre) και της ρωσικής ALROSA, σύμφωνα με την οποία το 86% των ακατέργαστων διαμαντιών της Ρωσίας θα εισάγονται στην διεθνή αγορά μέσω του Βελγίου. Πλέον, η ανησυχία των Βέλγων αφορά στο ενδεχόμενο η Ρωσία να βρει δρόμους εκτός Ευρώπης για την εξαγωγή των πολύτιμων λίθων της. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτιμήσεις της BNP Paribas τοποθετούν την συνεισφορά των Ρώσων καταναλωτών στον ευρύτερο κλάδο πολυτελών αγαθών μεταξύ 5% και 7% ως ποσοστό επί της ετήσιας παγκόσμιας δαπάνης, έναντι 14% που συνεισφέρουν οι Αμερικανοί καταναλωτές. Αντίστοιχα, σύμφωνα με εκτιμήσεις του περιοδικού Forbes, ο τζίρος της βιομηχανίας της μόδας στην ρωσική αγορά υπολογίζεται ότι άγγιξε τα 2,69 τρισ. ρούβλια το 2021, με το 67% του ποσού αυτού να αφορά σε ενδύματα. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Με όπλο τις σταθερές τιμές, η Pink Woman πετυχαίνει ισχυρή ανάπτυξη

Η εταιρεία γυναικείων ενδυμάτων έχει επιλέξει να κρατά σταθερές τιμές τα τελευταία χρόνια και κερδίζει έδαφος στην αγορά με διψήφια ποσοστά αύξησης πωλήσεων και σημαντική αύξηση κερδών το 2023.
mango stores-emporio
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επιδόσεις ρεκόρ για τη Mango το 2023, κινείται στα χνάρια της Inditex

Ο ισπανικός όμιλος ακολουθεί το παράδειγμα της Inditex, αναβαθμίζοντας τις συλλογές του και κρατώντας αποστάσεις από τον φθηνότερο ανταγωνισμό. Τουλάχιστον 500 νέα καταστήματα μέχρι το 2026, τα έσοδα θα αγγίξουν τα 4 δισ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέες φίρμες στα πολυκαταστήματα Attica, διψήφια αύξηση πωλήσεων το 2023

Διεύρυνση εμπορικών συνεργασιών με νέα διεθνή brands, τόσο στην ένδυση όσο και στα καλλυντικά. Μέχρι τον Σεπτέμβριο η ριζική ανακαίνιση του Attica στο Golden Hall. Αύξηση πωλήσεων 12% και καθαρών κερδών 25% το 2023.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στην... επίθεση η πολωνική Pepco, έφτασε τα 27 καταστήματα στην Ελλάδα

Ο πολωνικός όμιλος είχε αυξημένα έσοδα κατά 11% το πρώτο τρίμηνο της χρήσης, κυρίως χάρη στη συστηματική επέκταση των αλυσίδων του. Προβληματισμός για την Ερυθρά Θάλασσα και τις επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επεκτατικά σχέδια από τη Marks & Spencer, έμφαση σε Ευρώπη και Ινδία

Η αλυσίδα επενδύει στην περιοχή της Νοτίου Ευρώπης με τη δημιουργία νέου κέντρου διανομής στην Κροατία. Οι διεθνείς πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 10% το πρώτο εξάμηνο 2023. Στην Ελλάδα ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 14% το 2022.