ΓΔ: 905.04 -0.05% Τζίρος: 54.65 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: ΔΕΠΑ

Ο κύβος ερρίφθη... στις ΗΠΑ για ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Στην Νέα Υόρκη οι ανακοινώσεις από την κυβέρνηση για την εμβληματική ιδιωτικοποίηση, ενώ εκδηλώνεται ενδιαφέρον από αμερικανικά funds. Η σίγουρη επένδυση στην ΔΕΠΑ Υποδομών και η μεγάλη «μάχη» για την ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Σε θέση μάχης βρίσκονται Έλληνες και ξένοι για την εμβληματική αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, με την κυβέρνηση να επιλέγει να ανακοινώσει την έναρξη του διαγωνισμού από το βήμα του χθεσινού συνεδρίου Capital Link στη Νέα Υόρκη.

Σε μια ιδιωτικοποίηση, γύρω από την οποία υπάρχει ήδη συνωστισμός μνηστήρων, η απόφαση των υπ. Οικονομικών Χρ.Σταικούρα, και υφυπ. Ενέργειας Γ. Θωμά να εξαγγείλουν μπροστά στους Αμερικανούς επενδυτές την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, πέραν του ισχυρού συμβολισμού που αυτό συνεπάγεται για το comeback της Ελλάδας, σηματοδοτεί πιθανόν και ότι υπάρχει ενδιαφέρον από αμερικανικά funds, τα οποία ούτως ή άλλως «κοιτάζουν» την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου.

Στην παρούσα πάντως φάση, τον τόνο θα δώσουν οι ζυμώσεις γύρω από την ΔΕΠΑ Υποδομών, που με επενδυτικό πρόγραμμα 400 εκατ. ευρώ μέσα στην επόμενη πενταετία, αναμένεται εξ αντικειμένου, να αποτελέσει πεδίο διεκδίκησης μόνο ξένων παικτών που δραστηριοποιούνται στην διαχείριση δικτύων. Η «μάχη» θα μεταφερθεί στο πεδίο της ΔΕΠΑ Εμπορίας, στις αρχές του επόμενου χρόνου, γύρω από την οποία συνωστίζονται σχεδόν όλα τα μεγάλα εγχώρια ονόματα, και η οποία έχει χαρακτηριστεί ως η «μητέρα των μαχών» για την ελληνική αγορά ενέργειας.

Το μοντέλο που επελέγη για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, ήταν αυτό του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή η από κοινού διάθεση του ποσοστού του Δημοσίου (65%), με εκείνου των ΕΛΠΕ που κατέχουν το υπόλοιπο 35%, και οι οποίοι θα ενεργήσουν ως από κοινού πωλητές.

Ευρωπαίοι ενδιαφερόμενοι

Εδώ η γκάμα των ενδιαφερομένων εντοπίζεται σε μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες που ελέγχουν δίκτυα φυσικού αερίου, καθώς και σε επενδυτικά χαρτοφυλάκια που τοποθετούνται στον κλάδο, τα οποία πιθανόν να προσέλθουν στο διαγωνισμό σε συνεργασία με εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους. Γερμανοί όπως η EON, Ιταλοί όπως η Italgas, αλλά και η ιταλο-βελγο-ισπανική κοινοπραξία SENFLUGA, που ελέγχει το ΔΕΣΦΑ, έχουν μέχρι στιγμής εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους, επίσημα ή ανεπίσημα, στην κυβέρνηση αλλά και στη διοίκηση της ΔΕΠΑ.

Βλέπουν όλοι οι παραπάνω στη ΔΕΠΑ Υποδομών, μια σίγουρη επένδυση σε ένα κόσμο αρνητικών επιτοκίων, με διασφαλισμένη απόδοση και χαμηλό βαθμό ρίσκου, καθώς τα κεφάλαια που απαιτούνται για νέα δίκτυα και εκσυγχρονισμό των παλαιών, ανακτώνται μέσα από τις ρυθμιζόμενες από την ΡΑΕ χρεώσεις, οι οποίες επιμερίζονται στα τιμολόγια που πληρώνουν οι τελικοί καταναλωτές.

Όσο για την SENFLUGA που ελέγχει τον ΔΕΣΦΑ, δηλαδή τα εγχώρια δίκτυα υψηλής πίεσης, έχει ενδεχομένως ένα επιπλέον λόγο να διεκδικήσει τη ΔΕΠΑ Υπδομών: Αποκτώντας τα δίκτυα μέσης και χαμηλής πίεσης (εφόσον φυσικά δεν υπάρξει πρόβλημα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού), βάζει στέρεες βάσεις για ευρύτερες συνέργειες στην ελληνική αγορά ενέργειας, έχοντας την απόλυτη κυριαρχία.

Κρυμμένος θησαυρός στα δίκτυα της ΔΕΠΑ, όπως και σε εκείνα του ΔΕΔΔΗΕ, είναι η δυνατότητα να «κουμπώσουν» πάνω τους οπτικές ίνες, αλλά και η επέκτασή τους, όπως φαίνεται και από το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα της επιχείρησης, ύψους 400 εκατ ευρώ της επόμενης πενταετίας. Η προς πώληση εταιρεία θα προέλθει από την απόσχιση από την ΔΕΠΑ, του κλάδου των υποδομών, και την συγχώνευση του 100% της Εταιρείας Διανομής Αττικής, του 51% της Εταιρείας Διανομής Θεσσαλονίκης, και του 100% της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτίων Διανομής Αερίου (αφορά όλη την υπόλοιπη Ελλάδα).

«Μητέρα των μαχών»

Το επόμενο βήμα προς το μετασχηματισμό της αγοράς φυσικού αερίου είναι η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, με έναρξη που τοποθετείται χρονικά μέσα στον Ιανουάριο του 2020, και η οποία θεωρείται ως η κορυφαία ενεργειακή μάχη της ελληνικής αγοράς, αφού η απόκτησή της, θα αναδιατάξει όλο τον σημερινό επιχειρηματικό χάρτη.

Δημόσια έχουν επιβεβαιώσει το ενδιαφέρον τους, οι Mytilineos και ΕΛΠΕ, ενώ ανάμεσα σε εκείνους που θεωρείται πολύ πιθανό να κατέβουν στο διαγωνισμό είναι οι ΤΕΡΝΑ, Motor Oil, ο όμιλος Κοπελούζου, η ZeniΘ, και η Edison. Κλειδί θεωρείται η απόφαση των ΕΛΠΕ, που ελέγχουν το 35%, και που εφόσον δεν κερδίσουν το διαγωνισμό, έχουν δηλώσει ότι δεν τους ενδιαφέρει να παραμείνουν σε θέση μειοψηφικού μετόχου, άρα θα πωλήσουν την συμμετοχή τους.

Στην περίπτωση πάλι της Mytilineos, που έχει καταστεί leader στην αγορά με ποσοστό 35%, τυχόν διεκδίκηση του εμπορικού τομέα της ΔΕΠΑ, θα πρέπει να λάβει υπόψιν της ζητήματα ανταγωνισμού. «Η ΔΕΠΑ μας ενδιαφέρει, ωστόσο για να την αποκτήσουμε, πρέπει πρώτα να αποδεχθούμε ότι θα αφήσουμε πελάτες, και θα κατεβάσουμε τα μερίδια μας σε αποδεκτά από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, επίπεδα», ανέφερε προ ημερών ο Ευ. Μυτιληναίος κατά την ενημέρωση των αναλυτών, προσθέτοντας ότι η επιχείρηση θα λάβει τις οριστικές της αποφάσεις, όταν η κυβέρνηση γνωστοποιήσει τους ακριβείς όρους του διαγωνισμού.  

Η μεγαλύτερη «προίκα» της ΔΕΠΑ Εμπορίας, είναι η ΕΠΑ Αττικής, με ένα πελατολόγιο πάνω από 400.000 νοικοκυριών, περισσότερους από 9.000 επιχειρηματικούς - βιομηχανικούς πελάτες, και ένα συνεχώς διευρυνόμενο δίκτυο εντός και εκτός Λεκανοπεδίου.

Στη χονδρεμπορική διάθεση, μπορεί το μερίδιο της ΔΕΠΑ να έχει συρρικνωθεί στο 40%, ωστόσο η τεχνογνωσία της, οι εξαγωγικές προοπτικές που διανοίγονται στις αγορές των Βαλκανίων μέσω της ολοκλήρωσης αγωγών και σταθμών αποθήκευσης, αλλά και η σημασία του φυσικού αερίου, ως καύσιμου-γέφυρα μέχρι την πλήρη απανθρακοποίηση, σημαίνουν ότι ο νικητής του διαγωνισμού, αποκτά αυτόματα πολύ ισχυρό πλεονέκτημα έναντι όλων των άλλων παικτών.

Έπειτα, μπορεί το υγροποιημένο LNG να είναι πολύ φθηνότερο του αερίου που μεταφέρουν οι αγωγοί, ωστόσο ο νέος αγοραστής της ΔΕΠΑ μπορεί κάλλιστα να επαναδιαπραγματευτεί τις τιμές των σημερινών μακροπρόθεσμων συμβολαίων της εταιρείας, με τις Gazprom, Botas, και Sonatrach.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ