ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: SOOC

Τρίτο βαρύ πρόστιμο στην Coca Cola 3Ε σε 30 χρόνια από την Επ. Ανταγωνισμού

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, η COCA-COLA 3E τιμωρείται με πρόστιμο 10,34 εκατ. επειδή, κατά την περίοδο 2015-2019, χρησιμοποίησε διάφορες πρακτικές, με στόχο τον εκτοπισμό ανταγωνιστών από την αγορά της Ρόδου.

Το τρίτο πρόστιμο τα τελευταία τριάντα χρόνια για παράβαση της νομοθεσίας για τον ανταγωνισμό επέβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην COCA-COLA 3E. Και στις τρεις περιπτώσεις η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιλήφθηκε του θέματος μετά από καταγγελίες μικρών τοπικών εταιρειών αναψυκτικών.

Αυτή την φορά, η σχετική καταγγελία έγινε από τη δωδεκανησιακή ΒΑΠ –παράγει αναψυκτικά, εμφιαλωμένο νερό, κρύο τσάι και διαθέτει και μικροζυθοποιία με την ίδια επωνυμία– αλλά η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού διεύρυνε την έρευνα αυτεπαγγέλτως και σε άλλες τέσσερις περιοχές. Κι εν τέλει η COCA-COLA 3E καταδικάστηκε σε πρόστιμο ύψους 10.342.773 ευρώ για παράβαση των άρθρων 2 του ν. 3959/2011 και 102 της Συνθήκης για την Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωση και παράλληλα Επιτροπή επέβαλε στην καταδικασθείσα εταιρεία την υποχρέωση για δύο χρόνια να εκχωρήσει το 20% του χώρου των ψυγείων της σε σημεία πώλησης τα οποία δεν διαθέτουν άλλο ψυγείο ή εναλλακτικό ψυκτικό χώρο που να είναι κατάλληλος για τοποθέτηση αναψυκτικών τύπου cola / non cola και είναι άμεσα προσβάσιμος στους καταναλωτές. Και τούτο για να αποκατασταθεί ο ανταγωνισμός.

Από την πλευρά της η Coca Cola 3Ε ανακοίνωσε πως διαφωνεί με το πρόστιμο που της επέβαλε η Επ. Ανταγωνισμού και θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη καθώς η εμπορική της πολιτική είναι απόλυτα σύμφωνα με τους κανόνες δικαίου του ανταγωνισμού.

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωση της η Επιτροπή Ανταγωνισμού, αποφασίσθηκε από την Ολομέλεια η επιβολή προστίμου συνολικού ύψους 10.342.773 ευρώ για παράβαση του άρθρου 2 από την Coca Cola 3E (σ.σ.: αφορά την καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης) στις αγορές διάθεσης προς πώληση αναψυκτικών τύπου cola και λοιπών αναψυκτικών τύπου non cola μέσω σημείων επιτόπιας κατανάλωσης (κρύα αγορά), μετά από εξέταση καταγγελίας της εταιρείας ΒΑΠ και σχετικής αυτεπάγγελτης έρευνας που πραγματοποιήθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού. 

Σύμφωνα με την Επ.Αν., τον Ιούνιο του 2016 υποβλήθηκε στη ΓΔΑ καταγγελία της εταιρείας ΒΑΠ κατά της εταιρίας COCA-COLA 3E, η οποία αφορούσε σε πρακτικές με στόχο τον εκτοπισμό των ανταγωνιστών της, και δη της καταγγέλλουσας, στην αγορά της νήσου Ρόδου και γενικότερα των Δωδεκανήσων, με την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού να ξεκινά αυτεπάγγελτη έρευνα προκειμένου να ερευνηθεί το ενδεχόμενο να λαμβάνουν χώρα παρόμοιες πρακτικές και σε ευρύτερες γεωγραφικές περιοχές ή πελάτες,

Μετά την καταγγελία, η ΓΔΑ ξεκίνησε αυτεπάγγελτη έρευνα και πραγματοποίησε επιτόπιους ελέγχους τόσο στην εταιρεία COCA-COLA 3E (στα κεντρικά γραφεία της αλλά και στις εγκαταστάσεις της στη Ρόδο) όσο και σε πολυάριθμα τελικά σημεία πώλησης στη Ρόδο, στην Αττική, στην Κρήτη, στην Πάτρα και στη Θεσσαλονίκη. Επίσης, η ΓΔΑ απέστειλε πολυάριθμα αιτήματα παροχής στοιχείων σε τελικά σημεία πώλησης, σε ανταγωνιστές και σε χονδρεμπορικές επιχειρήσεις συνεργαζόμενες με την εταιρεία COCA-COLA 3E

Η σχετική Εισήγηση κοινοποιήθηκε στην καταγγελλόμενη και την καταγγέλλουσα τον Ιούνιο του 2021. Η ακροαματική διαδικασία ενώπιον της Ολομέλειας της ΕΑ έλαβε χώρα τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 2021. Επισημαίνεται ότι η COCA-COLA 3E υπέβαλε και αίτημα δεσμεύσεων, το οποίο απορρίφθηκε κατά πλειοψηφία από την ΕΑ.

Η απόφαση της ΕΑ

Με την υπ’ αριθ. 762/2021 απόφασή της, η Ολομέλεια της ΕΑ ομόφωνα αποφάσισε, κατόπιν σχετικής Εισήγησης, ότι η COCA-COLA 3E, κατά την περίοδο 2015-2019, χρησιμοποίησε ποικίλες πρακτικές, προβαίνοντας σε σύναψη προφορικών συμφωνιών αποκλειστικότητας ή σε πρακτικές μη αξιοκρατικού εκτοπισμού συγκεκριμένων ανταγωνιστών με σκοπό την προώθηση σήματος (single branding) (και ειδικότερα προϊόντων ή/ και ψυγείων ή/ και σημάτων των ανταγωνιστών της), όπως π.χ. σε απειλές και τιμωρητική συμπεριφορά σε περίπτωση συνεργασίας με ανταγωνιστικό προμηθευτή, και σε άλλες πρακτικές ισοδύναμου αποτελέσματος που αντίκεινται στα άρθρα 2 του ν. 3959/2011 και 102 ΣΛΕΕ. 

Οι υποχρεώσεις αποκλειστικής συνεργασίας αποτελούν σημαντικό εμπόδιο πρόσβασης των ανταγωνιστών στην αγορά και στερούν από τους καταναλωτές τη δυνατότητα να ικανοποιήσουν ένα μέρος των αναγκών του από ανταγωνιστές της δεσπόζουσας επιχείρησης κατά παράβαση των ως άνω άρθρων. Συνέπεια αυτών ήταν η αύξηση της παρουσίας της COCA-COLA 3E στα τελικά σημεία πώλησης με καταχρηστικά μέσα, εκτοπίζοντας τους ανταγωνιστές της και αποστερώντας την ευκαιρία πρόσβασης σε υφιστάμενους ή/και νέους πελάτες στις αγορές αναψυκτικών τύπου cola και λοιπών αναψυκτικών τύπου non cola για επιτόπια κατανάλωση. 

Σύμφωνα με την ΕΑ, οι πρακτικές μη αξιοκρατικού εκτοπισμού των ανταγωνιστών της από την COCA-COLA 3E, έθεσαν εμπόδια στην ανάπτυξη του ανταγωνισμού και την επέκταση των ανταγωνιστών στη συγκεκριμένη αγορά, επί σειρά ετών. Σε συνδυασμό με τις προφορικές συμφωνίες αποκλειστικότητας, οι πρακτικές αυτές συνέβαλλαν στην διαμόρφωση μίας «σταθερής ιεραρχίας» στις συγκεκριμένες σχετικές αγορές, με το δυνητικό αλλά και ισχύοντα ανταγωνισμό περιορισμένο, και με αρνητικές συνέπειες για τους καταναλωτές, όσον αφορά μεταξύ άλλων την ποικιλία, την ποιότητα και την καινοτομία.

Υπό το φως των διαπιστώσεων αυτών, η ΕΑ αποφάσισε την επιβολή προστίμου ύψους €10.342.773 στην εν λόγω εταιρία, καθώς και την επιβολή του εξής συγκεκριμένου μέτρου συμπεριφοράς για δύο έτη από τη δημοσίευση της απόφασης προς το σκοπό της αποκατάστασης των συνθηκών ανταγωνισμού στις σχετικές αγορές: 

Όταν η COCA-COLA 3E παρέχει σε ορισμένο τελικό σημείο πώλησης ψυγείο αναψυκτικών με σύμβαση χρησιδανείου, και το συγκεκριμένο τελικό σημείο πώλησης δεν διαθέτει άλλο ψυγείο ή εναλλακτικό ψυκτικό χώρο που να είναι κατάλληλος για τοποθέτηση αναψυκτικών τύπου cola / non cola και άμεσα προσβάσιμος στους καταναλωτές, η COCA-COLA 3E  θα πρέπει να επιτρέπει στο τελικό σημείο πώλησης να αξιοποιεί κατά το δοκούν το 20% του χώρου του ψυγείου που τους έχει χρησιδανείσει η εταιρεία.

Περαιτέρω, η ΕΑ υποχρέωσε την  εταιρία COCA-COLA 3E να παραλείπει στο μέλλον τις παραβάσεις των ως άνω άρθρων του ν. 3959/2011 και της ΣΛΕΕ και την απείλησε με πρόστιμο εάν με απόφαση της ΕΑ βεβαιωθεί στο μέλλον η συνέχιση ή επανάληψη των διαπιστωθεισών παραβάσεων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε νέα φάση ο «πόλεμος των cola» με ισχυρή επίθεση της Coca Cola 3Ε

Με ακριβή διαφημιστική εκστρατεία, ο κυρίαρχος παίκτης της αγοράς αναψυκτικών επιχειρεί να αναχαιτίσει τον ανταγωνισμό από τους μικρότερους. Μεγάλες εκπτώσεις προσφέρει συνεργαζόμενος χονδρέμπορος.
Lidl-store
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η επέλαση της Lidl στην ελληνική αγορά: Πώς κατέκτησε τη δεύτερη θέση

Από τα πρώτα καταστήματα στη Β. Ελλάδα, τη δεκαετία του '90, στη δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ. Πώς αρχίζει να σπάει η μυστικοπάθεια για τα οικονομικά της στοιχεία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Έφοδος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στα γραφεία της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας

Η μεγαλύτερη έρευνα από την αντίστοιχη του 2019 στις τράπεζες έγινε από ελεγκτές της Επιτροπής στην κυρίαρχη εταιρεία του κλάδου της μπύρας. Η έρευνα για ενδεχόμενη κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και το μεγάλο πρόστιμο του 2015.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς αναβαθμίζει η αλυσίδα Κρητικός την παρουσία της στη Β. Ελλάδα

Ολοκληρώθηκε η εξαγορά της αλυσίδας Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες με την έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η Κρητικός αποκτά δίκτυο μικρών καταστημάτων σε 20 νομούς και δύο μεγάλες αποθήκες στη Θεσσαλονίκη.