ΓΔ: 1413.13 0.33% Τζίρος: 137.76 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04 DATA
Φωτό: Κύκλος Ιδεών

Η προφητεία Θεοδωρόπουλου, ο Χατζηδάκης ξεσπάθωσε και το υπερβολικά φθηνό ρεύμα

Μόνιμα υψηλό πληθωρισμό «βλέπει» ο πρόεδρος του ΣΕΒ, τι είπε ο Κ. Χατζηδάκης για τις ιδιωτικοποιήσεις, η εξήγηση των πολύ φθηνών τιμολογίων ρεύματος, το ελληνικό sovereign wealth fund και το σπριντ για Αττική Οδό.

Σε μια δυσοίωνη πρόβλεψη προχώρησε ο πρόεδρος του ΣΕΒ κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος μιλώντας στο 5ο συνέδριο θεσμικής διαχείρισης της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών: Όσο υπάρχει κλιματική κρίση, ο πληθωρισμός και ειδικότερα ο πληθωρισμός των τροφίμων δεν πρόκειται να υποχωρήσει. Όπως επισήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΒ, θα πρέπει να αλλάξουν τα μοντέλα και οι κεντρικές τράπεζες, να μην κυνηγάνε 2% πληθωρισμό και πρόσθεσε πως η κλιματική κρίση έφερε και θα φέρει αυξήσεις στα τρόφιμα, όσο θα εντείνεται.

-- Σε ερώτηση, αν όλες οι επιχειρήσεις έχουν επενδυτικά σχέδια, ο κ. Θεοδωρόπουλος απάντησε καταφατικά, επισημαίνοντας πως επτά στις δέκα μεγάλες επιχειρήσεις έχουν ενταχθεί σε στρατηγικές επενδύσεις, το ΕΣΠΑ έχει αξιοποιηθεί πλήρως και το πλαφόν στα 3 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις στον αναπτυξιακό νόμο βοηθά τις μικρές επιχειρήσεις. Επίσης, τόνισε ότι τα επενδυτικά σχέδια ύψους 11,5 δισ. ευρώ που έχουν υποβληθεί στο RRF δεν είναι καθόλου μικρό ποσό.

-- Η ένσταση του κ Θεοδωρόπουλου είχε να κάνει με το γεγονός ότι στους αναπτυξιακούς νόμους δεν προβλέπονται ισχυρά φορολογικά κίνητρα. Για να καλυφθεί το επενδυτικό κενό που έχει η Ελλάδα χρειάζεται να ενισχύονται οι επενδύσεις με μεγάλο αναπτυξιακό πολλαπλασιαστή, μέσα από φορολογικά κίνητρα και όχι με «χρήματα στο χέρι», υποστήριξε ο πρόεδρος του ΣΕΒ. Αυτό μέχρι τώρα δεν γίνεται γιατί η θέσπιση φορολογικών κινήτρων θα πρέπει να εγγραφεί στο δημόσιο χρέος, ενώ τα δημοσιονομικά οφέλη από αυτές τις επενδύσεις δεν προσμετρούνται. «Πρέπει να κάτσουμε όλοι μαζί, κυβέρνηση και φορείς να βρούμε έναν τρόπο για να αλλάξουμε αυτή  την κατάσταση», κατέληξε ο πρόεδρος του ΣΕΒ.


Ο Κ. Χατζηδάκης ξεσπαθώνει

Τον ξεκάθαρο ιδεολογικό του προσανατολισμό προς μια ανοιχτή οικονομία της αγοράς, ως μοναδικό δρόμο για τη δημιουργία πλούτου στην κοινωνία βρήκε την ευκαιρία να υπογραμμίσει ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης με τη χθεσινή ομιλία του στη Βουλή. Ο κ. Χατζηδάκης, μιλώντας στη συζήτηση για την κύρωση της σύμβασης για την Αττική Οδό άδραξε την ευκαιρία να επιχειρηματολογήσει υπέρ των αποκρατικοποιήσεων και της σημασίας τους για την ανάπτυξη της εγχώριας οικονομίας. «Η Ελλάδα αλλάζει. Δεν έχει πια το κρατικιστικό μοντέλο, αλλά οικονομία της αγοράς, που είναι προϋπόθεση για ανάπτυξη και κοινωνική πολιτική», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης και αναφέρθηκε σε όλες τις εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις: από την Ολυμπιακή Αεροπορία και τα περιφερειακά αεροδρόμια μέχρι τα λιμάνια κ.ο.κ., καταλήγοντας ότι μετά τις εκλογές ολοκληρώθηκαν 11 αποκρατικοποιήσεις, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ. Απάντησε έτσι έμμεσα και σε όσους ασκούν κριτική στην κυβέρνηση για αρρυθμίες και διστακτικά βήματα.


Ελληνικό sovereign wealth fund

Στον νόμο που προβλέπει την ίδρυση επενδυτικού ταμείου, που θα λειτουργήσει ως θυγατρική του Υπερταμείου, αναφέρθηκε χθες, μιλώντας στο συνέδριο της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών, ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου. Σύμφωνα με τον Γρ. Δημητριάδη, η ίδρυση του επενδυτικού ταμείου μας καθιστά αυτόματα ένα sovereign wealth fund, όπου το Υπερταμείο, εκτός από το core business που είναι η σωστή διαχείριση κρατικών περιουσιακών assets, θα έχει και μια θυγατρική που θα επενδύει στην ελληνική οικονομία, κινητοποιώντας και άλλα επενδυτικά κεφάλαια. Μάλιστα, όπως τόνισε, ο νέος νόμος προβλέπει την απορρόφηση στο τέλος του έτους του ΤΑΙΠΕΔ και του ΤΧΣ από το Υπερταμείο, γεγονός που σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη βάζει ένα τέλος στην εποχή της τρόικας και γενικότερα σε μια δύσκολη και μαύρη δεκαετία για την Ελλάδα.


Το ξαφνικό σπριντ για την Αττική Οδό

Την απάντηση στο ερώτημα, για το τι συνέβη και ξαφνικά στις 20 Σεπτεμβρίου ξεκίνησε ένα σπριντ για να παραδοθεί η Αττική Οδός στον νέο παραχωρησιούχο τα μεσάνυχτα της ερχόμενης Κυριακής, έδωσε από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. «Στη δύσκολη αυτή εξίσωση, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, είχε βάλει την παράμετρο του χρόνου, καθώς το τίμημα πρέπει να εισπραχθεί φέτος, μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου. Εξετάσαμε πολλά ενδεχόμενα. Οφείλω, λοιπόν, να πιστώσω στον κύριο Χατζηδάκη την πίεση που άσκησε προς την κατεύθυνση αυτή», είπε χαρακτηριστικά. Το τίμημα είναι, λοιπόν, η αιτία. Αφού με την είσπραξή τους τα 3,27 δισ. ευρώ από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα μειώσουν ισόποσα το δημόσιο χρέος, περίπου κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ. Απέδωσε, δε, και στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, ότι με τις διατάξεις που εισήχθησαν στη Βουλή γίνεται πράξη αυτή η δύσκολη μετάβαση.

-- Δεν έχει περάσει, βέβαια, και πολύς καιρός από τότε που τόσο η ηγεσία του υπουργείου, όσο και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, στη γενική συνέλευση των μετόχων, είχαν προσδιορίσει τον χρόνο που ρεαλιστικά θα είχαν κλείσει όλες οι αιρέσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2025. Τώρα τρέχουν όλοι να κλείσουν ό,τι προλαβαίνουν.


Διαβουλεύσεις στην ΕΕ για το ρεύμα

Στην πρώτη θέση της ατζέντας έχει μπει η συζήτηση για τη χονδρική αγορά ηλεκτρικού ρεύματος της Ευρώπης που θα λάβει χώρα στο πλαίσιο του συμβουλίου υπουργών Ενέργειας στις 15 Οκτωβρίου στο Λουξεμβούργο. Πρόκειται για βήμα που θα δώσει ευκαιρία στην Ελλάδα (και στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία) να προωθήσουν το αίτημα τους για δομικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της χονδρικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Σίγουρα θα έχουν πολλά να πουν οι υπουργοί Ενέργειας στη σύνοδο, αν και το θέμα της Ελλάδας κινδυνεύει να παραγκωνιστεί στην περίπτωση που συνεχιστούν τα προβλήματα στη Μέση Ανατολή και επηρεαστεί σημαντικά η αγορά ενέργειας της Ευρώπης. Τα υπόλοιπα θέματα που θα εξεταστούν υπό την ουγγρική προεδρία σχετίζονται με την ετοιμότητα για την επερχόμενη χειμερινή περίοδο. Η Επιτροπή θα ενημερώσει τους υπουργούς για την ασφάλεια του εφοδιασμού στην ΕΕ, μετά την οποία θα ακολουθήσει παρουσίαση για την ενεργειακή κατάσταση στην Ουκρανία από τον Ουκρανό υπουργό Ενέργειας. Επίσης, η Επιτροπή θα παρουσιάσει την έκθεσή της για την κατάσταση της ενεργειακής ένωσης και θα δώσει συνέχεια στην εφαρμογή του σχεδίου REPowerEU.


Τα υπερβολικά... φθηνά τιμολόγια

Αρχίζει να γεννά απορίες ο άγριος ανταγωνισμός στην αγορά του ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς οι προσφορές από ορισμένους παρόχους μοιάζουν πολύ καλές για να είναι αληθινές. Για παράδειγμα, μια από τις μικρές εταιρείες της αγοράς, μη καθετοποιημένη, προωθεί αυτόν τον καιρό πολύ επιθετικά, μεταξύ άλλων και με τηλεφωνικές κλήσεις σε τυχαίους αριθμούς, ένα μπλε (σταθερό) τιμολόγιο με χρέωση κάτω από 10 σεντς την κιλοβατώρα (με έκπτωση συνέπειας) και μάλιστα όχι για περίοδο έξι μηνών, αλλά για ένα χρόνο. Μαζί με αυτή την πολύ φθηνή χρέωση, η εταιρεία παρέχει και άλλα δώρα, όχι ευκαταφρόνητα. Προφανώς, η εταιρεία θέλει να αποσπάσει συνδρομητές από άλλους παρόχους και πολύ καλά κάνει να προσφέρει στους καταναλωτές ελκυστικά πακέτα -αυτό είναι και η πεμπτουσία του ανταγωνισμού.

-- Υπάρχει, όμως, μια απορία: μπορεί, άραγε, μια μικρή εταιρεία να έχει εξασφαλίσει ότι δεν θα «μπει μέσα» από τόσο χαμηλή χρέωση για ένα χρόνο; Μήπως αναλαμβάνει υπερβολικά ρίσκα; Σε αυτά τα ερωτήματα υπάρχει απάντηση. Η συγκεκριμένη εταιρεία προσφέρει αυτό το υπερβολικά φθηνό, για τα δεδομένα της αγοράς, τιμολόγιο, έχοντας εξασφαλίσει παροχή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές. Μάλιστα, πληροφορίες της στήλης λένε ότι ακόμη και με τα 9,5 σεντς, η εταιρεία εξασφαλίζει σημαντικό κέρδος από αυτό το τιμολόγιο, γιατί πολύ απλά η ενέργεια από ΑΠΕ που πουλάει είναι αρκετά φθηνή.

-- Αυτό το παράδειγμα είναι μια μικρογραφία της εικόνας που σκιαγράφησε πρόσφατα και ο Μάριο Ντράγκι στην έκθεση του για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης. Όπως ανέφερε, η Ευρώπη διαθέτει σημαντική παραγωγή ενέργειας από τις ΑΠΕ, με πολύ χαμηλό κόστος, το οποίο όμως δεν περνά στο σύνολό του στους καταναλωτές, καθώς η τιμολόγηση επηρεάζεται από την ενέργεια που παράγεται με φυσικό αέριο. Στο παράδειγμα της εταιρείας που αναφέραμε, το φυσικό αέριο έχει φύγει εντελώς από την εξίσωση, για αυτό και οι τιμές είναι πολύ καλές για τον καταναλωτή, ενώ και ο πάροχος βγάζει σημαντικό κέρδος.


Τρέχουν να προλάβουν τα deals...

Να κλείσουν νέες εισαγωγές στα χρηματιστήρια της Ευρώπης πριν από τις αμερικανικές εκλογές αλλά και την έναρξη ανακοίνωσης μεγεθών γ’ τριμήνου προσπαθούν οι διεθνείς επενδυτικές τράπεζες. Σημειώνεται ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν «σηκώσει» περί τα 76 δισ. δολάρια μέσω των χρηματιστηρίων από την αρχή του έτους, ποσό αυξημένο κατά 17% σε σύγκριση με το 2023. Αν και το γ’ τρίμηνο υπήρξε στασιμότητα σε επίπεδο συμφωνιών, το τελευταίο διάστημα η όλη δραστηριότητα ανεβάζει ρυθμούς, είτε μέσω αρχικών δημόσιων εγγραφών, ή μέσω placement. Όπως τονίζουν οι διαχειριστές αυτών των διαδικασιών οι περισσότερες εταιρείες, ειδικά για IPOs ασκούν πιέσεις για να κλείσουν πριν από την 5η Νοεμβρίου, ημέρα των αμερικανικών εκλογών. Εάν, δε, δεν κατακτηθεί αυτός ο στόχος, τότε προτιμούν να περιμένουν τους πρώτους μήνες του 2025.


Βέβαιοι οι traders για μείωση επιτοκίων

Μπορεί η Κριστίν Λαγκάρντ, στην τελευταία συνέντευξη Τύπου της ΕΚΤ, να μην θέλησε να δεσμευθεί για μία νέα μείωση επιτοκίων τον Οκτώβριο, όμως οι αγορές είναι βέβαιες ότι θα το πράξει, με το 90% των traders να θεωρούν απόλυτα σίγουρη μία νέα μείωση 0,25% στις 17 Οκτωβρίου, ημέρα συνεδρίασης της τράπεζας. Όπως υποστηρίζουν, η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η χαμηλή πτήση της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης και η μεγάλη μείωση επιτοκίου από τη Fed δεν αφήνουν πολλά περιθώρια στην ΕΚΤ, η οποία θεωρούν ότι «οφείλει» να συνεχίσει τις μειώσεις.


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ώρα αποφάσεων στον ΣΕΒ, κάτι τρέχει με Novartis, επιχειρήσεις και private equities

Ο Δ. Παπαλεξόπουλος αποφασίζει αν θα διεκδικήσει τρίτη θητεία, η παραγγελία εισαγγελέα για Novartis, πώς τα private equities «απογειώνουν» επιχειρήσεις, ο Χατζηδάκης στο Bloomberg, η «αφανής» ανακοίνωση της ABBank και τα νέα malls της Lamda.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Οι δεσμοί Χατζηδάκη – Στουρνάρα, το πάρτι στα φάρμακα και οι business στην Αλβανία

Η συνάντηση Χατζηδάκη - Στουρνάρα και η φιλία τους από τα δύσκολα χρόνια των μνημονίων, ο αναβαθμισμένος ρόλος του νέου ΥΠΟΙΚ, οι ξέφρενες ανατιμήσεις φαρμάκων, το βιβλίο του Μπ. Παπαδημητρίου και η εξαΰλωση των ελληνικών επιχειρήσεων στην Αλβανία.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Μέτρα για το ΧΑ, η δύσκολη σύνοδος, το story της Eurobank και το Demetra

Το νομοσχέδιο Χατζηδάκη για το ΧΑ και οι προτάσεις Κοντόπουλου, η ευρωπαϊκή Βαβέλ, το story υψηλών αποδόσεων της Eurobank, η νάρκη για το δολάριο, η Motor Oil και η πυρκαγιά και οι προβλέψεις Βακάκη.
mitsotakis_EU_council
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ευρώπη σε νευρική κρίση, ο Χατζηδάκης ξεσπάθωσε και οι δασμοί του Τραμπ

Όλα στραβά πριν τη Σύνοδο Κορυφής για το σχέδιο Ντράγκι, «ευρωδειλία» για το ψηφιακό ευρώ «βλέπει» ο Χατζηδάκης, πολεμικές προετοιμασίες στον ΣΥΡΙΖΑ, το άρωμα παλιού ΠΑΣΟΚ και τα γεμάτα ταμεία στη Νέα Αττική Οδό.
Kyriakos Mitsotakis, Kivernisi
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Οι τακτικισμοί πληρώνονται, οργή Μαξίμου για το υπ. Ναυτιλίας και γκρίνια στη Vivartia

Το βαρύ τίμημα για τον πρωθυπουργό από τους εκλογικούς τακτικισμούς, οι χειρισμοί Στυλιανίδη στην απεργία της ΠΝΟ που προκάλεσαν δυσφορία στο Μαξίμου, ο «διάλογος» ΣΕΒ - κυβέρνησης για το ρεύμα και οι επιδόσεις της Vivartia.
mitsotakis, kyvernisi
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο Ντράγκι πρωταγωνιστής στον ΣΕΒ, κίνδυνος στο μετρό και αγκάθι στο Ταμείο Ανάκαμψης

Τι είπαν Μητσοτάκης και Θεοδωρόπουλος για την έκθεση Ντράγκι, το ατύχημα που περιμένει να συμβεί στο μετρό, τι καθυστερεί τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, ένωση δυνάμεων στις κατασκευές και τα παραβατικά βενζινάδικα.