Πολλές παρεξηγήσεις έχουν γίνει τελευταία στο δημόσιο διάλογο για το θέμα των μεγάλων ανατιμήσεων στα ασφάλιστρα των ισόβιων συμβολαίων υγείας. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, ανακοινώνοντας μια παρέμβαση που φαίνεται ότι έγινε αρκετά βιαστικά, δεν προέτρεψε μόνο τις ασφαλιστικές εταιρείες να «μαζέψουν» τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα, αλλά προανήγγειλε επιπλέον ότι θα πάψει να χρησιμοποιείται ο Ενιαίος Δείκτης Υγείας του ΙΟΒΕ για τον υπολογισμό των αυξήσεων -παρεμπιπτόντως: ο προκάτοχός του στο υπουργείο, Άδωνις Γεωργιάδης, ήταν αυτός που είχε καθιερώσει με νόμο και προεδρικό διάταγμα τον υπολογισμό των αυξήσεων με βάση τον ΕΔΥ.
-- Κάπως έτσι, άρχισε να αιωρείται κάτι σαν κατηγορία πάνω από το ΙΟΒΕ, ότι με κάποιο τρόπο «φταίει» για τις υψηλές αυξήσεις -σημειωτέον ότι το ΙΟΒΕ μέτρησε την αύξηση των δαπανών για το 2023 σε 14,6%. Ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, προσπάθησε χθες μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ, με όρους κοινής λογικής (που συχνά τη χάνουμε στην Ελλάδα…) να εξηγήσει τι πραγματικά συμβαίνει με τον δείκτη του ΙΟΒΕ, αφήνοντας πολύ διπλωματικά και αιχμές στην κυβέρνηση για όσα έχουν ειπωθεί τις τελευταίες ημέρες: «Αυτό που γίνεται είναι αντιπαραγωγικό», τόνισε. «Δεν μπορείς να κατηγορείς τη μέτρηση για το φαινόμενο».
-- Όπως εξήγησε, ο δείκτης του ΙΟΒΕ μετράει εδώ και χρόνια με πολύ απλό τρόπο και με βάση στοιχεία που δίνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες για όλα τα ισόβιας διάρκειας συμβόλαια (περίπου 250.000) πόσες αποζημιώσεις πληρώνουν κάθε χρόνο οι εταιρείες. Όπως είπε, το 2022 ζήτησαν κάλυψη το 17,5% των ασφαλισμένων και κατά μέσο όρο οι εταιρείες πλήρωσαν 4.300 ευρώ σε κάθε ασφαλισμένο. Το 2023, το ποσοστό αυξήθηκε σε 19,5% και το κόστος για κάθε ασφαλισμένο ήταν 4.500 ευρώ. Με αυτή τη μεθοδολογία, που στηρίζεται σε απλή αριθμητική και όχι σε σύνθετα στατιστικά μοντέλα, προέκυψε η αύξηση κατά 14,6%. Αυτές οι αυξήσεις προκύπτουν, όπως εξήγησε ο κ. Βέττας, επειδή οι ιατρικές πράξεις γίνονται κάθε χρόνο πιο ακριβές και περίπλοκες, ενώ τα συγκεκριμένα χαρτοφυλάκια είναι κλειστά, δηλαδή δεν προστίθενται ασφαλισμένοι νεότερης ηλικίας, με αποτέλεσμα όσο περνά ο καιρός να χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο οι ασφαλιστικές καλύψεις.
-- Ο κ. Βέττας απέφυγε να πάρει θέση για τις αυξήσεις και αν πρέπει με κάποιο τρόπο να περιοριστούν, είπε όμως το λογικό και προφανές: οι αυξήσεις ασφαλίστρων αντανακλούν τα αυξημένα κόστη και αν κάποιος θέλει να μη γίνονται θα πρέπει να εξηγήσει και τι ακριβώς θα γίνει με τη ζημιά των εταιρειών. «Να αυξάνονται τα ασφάλιστρα λιγότερο από το κόστος είναι μια ενδιαφέρουσα ιδέα, αλλά πρέπει να εξηγηθεί ποιος θα καλύπτει τη ζημιά», είπε χαρακτηριστικά. Να δούμε αν η κυβέρνηση έχει κάποια απάντηση σε αυτό.
-- Πάντως, η Εθνική Ασφαλιστική έδειξε χθες τον δρόμο που θα ακολουθήσουν οι εταιρείες, ανακοινώνοντας αυξήσεις 7%. Έτσι, η ζημιά μοιράζεται σχεδόν εξίσου μεταξύ ασφαλισμένων και εταιρειών. Μόνο που αυτό δεν είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμο για τις εταιρείες και δεν παύει να υπάρχει ανάγκη μιας λύσης για τα υψηλά κόστη της υγείας.
Ο Χατζηδάκης, ο Παπαθανάσης και… οι ειδήσεις
Έχει δημιουργήσει πλέον μια παράδοση το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, να ενημερώνει κάθε τρίμηνο ο αναπληρωτής υπουργός, Νίκος Παπαθανάσης για την πορεία των δημόσιων επενδυτικών προγραμμάτων. Σήμερα, όμως, αυτή η δημοσιογραφική ενημέρωση παίρνει μεγαλύτερη βαρύτητα, γιατί στη συνέντευξη Τύπου θα συμμετάσχει και ο υπουργός, Κωστής Χατζηδάκης. Οι παροικούντες την οδό Νίκης λένε ότι αυτό αποφασίστηκε επειδή κρίθηκε ότι έπρεπε να δοθεί μεγαλύτερη πολιτική βαρύτητα στην πρώτη συνέντευξη του έτους, που θα έχει απολογιστικό και προγραμματικό χαρακτήρα, ο οποίος ξεπερνά τις τριμηνιαίες ενημερώσεις. Όσο για την παρουσία του αναπληρωτή υπουργού, Νίκου Παπαθανάση, οι γνωρίζει λένε ότι αυτός θα σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος της ενημέρωσης, αλλά θα κάνει και ορισμένες ανακοινώσεις που… θα βγάλουν ειδήσεις.
Η Sunlight και οι Βρυξέλλες
Το ναυάγιο της επένδυσης της Sunlight για τη δημιουργία giga factory μπαταριών λιθίου στη Δυτική Μακεδονία ύψους 1,2 δισ. ευρώ παρά το γεγονός ότι είχε εξασφαλιστεί γενναία επιδότηση 245 εκατ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία καταδεικνύει το μεγάλο έλλειμμα ανταγωνιστικότητας που έχει η Ευρώπη έναντι της Κίνας. Οι επιτελείς του ομίλου του Πάνου Γερμανού στον οποίο ανήκει η Sunlight πήραν χαρτί και μολύβι και είδαν ότι τα κόστη δεν βγαίνουν και οι Κινέζοι έχουν μεγάλο πλεονέκτημα στην τελική τιμή. Την επένδυση διεκδικούσε και η Γαλλία αλλά τελικά δεν θα γίνει πουθενά. Στην απόφαση ματαίωσης της επένδυσης συνέβαλε η ακύρωση άλλων 16 επενδυτικών σχεδίων για μπαταρίες λιθίου στην Ευρώπη, το γεγονός πως οι Κινέζοι δημιουργούν αντίστοιχα εργοστάσια και στην καρδιά της Ευρώπης (Ουγγαρία) αλλά και ο φόβος για δασμούς στα ευρωπαϊκά προϊόντα από τον Τραμπ.
Ασφαλώς δεν έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία η είδηση. Ο CEO της Olympia Group, Ανδρέας Αθανασόπουλος, είχε ξεκαθαρίσει από τον Νοέμβριο (συνέντευξη στην «Καθημερινή») ότι «δεν έχουµε καµία διάθεση να αποτελέσουµε την επόµενη Northvolt του Νότου». Η σουηδική Northvolt, θυμίζουμε, είχε φιλόδοξα σχέδια να γίνει ο πρωταθλητής Ευρώπης στις μπαταρίες λιθίου, αλλά πλέον βρίσκεται στο χείλος της κατάρρευσης.
-- Αν θέλουμε στ’ αλήθεια να δούμε τι φταίει, θα πρέπει να κοιτάξουμε προς τις Βρυξέλλες: Από τη μια, έχουν κάνει στρατηγική προτεραιότητα την πράσινη μετάβαση, από την άλλη αφήνουν τους παραγωγούς μπαταριών λιθίου χωρίς οικονομική στήριξη, απέναντι στους Κινέζους που στηρίζονται ποικιλοτρόπως από το κράτος και πωλούν μπαταρίες στη μισή τιμή. Έτσι, όμως, επενδύσεις δεν γίνονται και η πράσινη μετάβαση της Ευρώπης θα πρέπει να στηριχτεί σε μπαταρίες από την Κίνα…
Συμβιβασμός Intralot στις ΗΠΑ
Σε συμβιβαστική λύση για επίλυση αστικής διαφοράς οδηγήθηκε η Intralot Inc, θυγατρική της Intralot στις ΗΠΑ με το τοπικό Γραφείο του Γενικού Εισαγγελέα της Περιφέρειας της Κολούμπια (DC Ουάσιγκτον). Ο Γενικός Εισαγγελέας ισχυρίστηκε ότι η Intralot, Inc. και η VSC (συμμετέχουν με 49% και 51% στην εταιρεία που έχει σύμβαση με τη λοταρία του DC) δεν εκτέλεσαν ορισμένες εργασίες που ανατέθηκαν με υπεργολαβία στη VSC με τον ειδικό τρόπο που απαιτείται από τη νομοθεσία του DC και, ως εκ τούτου, η Intralot, Inc. και η VSC δεν συμμορφώθηκαν με τους ισχύοντες κανόνες υπεργολαβίας. Σημειώνεται πως η επίλυση της διαφοράς με την καταβολή 5 εκατ. δολαρίων από την Intralot Inc έχει επιτευχθεί χωρίς αποδοχή υπαιτιότητας από την εταιρεία.
-- Πηγές της Intralot αναφέρουν πως η εταιρεία επέλεξε να συμβιβαστεί και να επιταχύνει την επίλυση του ζητήματος αντί να καταναλώσει πολύτιμο χρόνο και πόρους. Αν και είχε ισχυρή θέση για να κερδίσει την υπόθεση επέλεξε το συμβιβασμό, καθώς το κόστος των νομικών εξόδων θα υπερέβαινε κατά πολύ το ποσό του συμβιβασμού ενώ μια μακροχρόνια νομική εκκρεμοδικία δεν θα ήταν προς το συμφέρον της εταιρείας και των πελατών της. Μετά τη διευθέτηση της διαφοράς, η Intralot, Inc. συνεχίζει την παροχή υπηρεσιών βάση του συμβολαίου της με την λοταρία του DC, καθώς και όλων των άλλων συμβολαίων της σε ολόκληρη τη Βόρεια Αμερική.
Στροφή στο φυσικό αέριο
Εκτός (ευρωπαϊκού) τόπου και χρόνου φαίνεται να είναι η ενεργειακή πολιτική της Ελλάδας, καθώς η Ευρώπη έχει θέσει στόχο τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, ενώ η Ελλάδα φαίνεται να κάνει στροφή προς το φυσικό αέριο, παρά τις αυξημένες επενδύσεις στις ΑΠΕ. Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΣΦΑ που δημοσιεύτηκαν χθες, σημαντική αύξηση κατά 30,03% σε σχέση με το 2023 σημείωσε η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Σε αυτό συνέβαλαν η αύξηση που καταγράφηκε στην κατανάλωση των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (+31,59%), η ενίσχυση της κατανάλωσης από τις μεγάλες βιομηχανίες και τους σταθμούς CNG που συνδέονται απευθείας με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς η οποία κατέγραψε αύξηση κατά 74,13%, καθώς και η αύξηση της κατανάλωσης από τους οικιακούς καταναλωτές και τις συνδεδεμένες στα δίκτυα διανομής επιχειρήσεις.
-- Οι ΗΠΑ παρέμειναν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στη χώρα μας με 13,89 TWh (ποσοστό 71,64% επί των συνολικών εισαγωγών LNG) από 19 δεξαμενόπλοια σε σύγκριση με τις 10,75 TWh από 17 δεξαμενόπλοια το 2023, σημειώνοντας αύξηση κατά 24,56%. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Ρωσία με 2,86 TWh (15,3%), με τις ποσότητες να καταγράφουν μείωση κατά 65,87% συγκριτικά με το 2023. Ακολούθησε η Αλγερία με 1,46 TWh (7,81%), ενώ στην τελευταία θέση για το 2024 βρέθηκε η Νορβηγία με 0,98 TWh (5,24%).
Αργούν τα νέα λεωφορεία
Με τον αραμπά έρχονται και τα καινούργια λεωφορεία φυσικού αερίου. Αν και σε δηλώσεις της η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών επιμένει ότι ως το καλοκαίρι θα έχουμε συνολικά 950 νέα οχήματα στους δρόμους της Αθήνας, οι καθυστερήσεις δίνουν και παίρνουν. Έτσι, ούτε η συμφωνία για την παραχώρηση στην κοινοπραξία έξι ΚΤΕΛ και δύο ταξιδιωτικών πρακτορείων έχει ενεργοποιηθεί για τη Δυτική Αττική, με αποτέλεσμα ο ΟΑΣΑ να καταφεύγει σε συμπληρωματική σύμβαση με τα ΚΤΕΛ Κορινθίας ως τα τέλη Απριλίου, κόστους 5,72 εκατ. ευρώ, αλλά και η σύμβαση με τους Ιταλούς για τα 200 ολοκαίνουργια CNG οχήματα, 12 μέτρων, καθυστερεί. Ήδη, το υπουργείο ενέκρινε τη μεταβολή του συμβατικού χρόνου παράδοσης των οχημάτων από τη Menarini (Industria Italiana Autobus), που θα ξεκινήσουν να έρχονται σταδιακά από τον Απρίλιο και τα τελευταία 69 ορίζεται πως θα φτάσουν τον Ιούλιο. Με τις απαραίτητες διαδικασίες εκτελωνισμού και δοκιμών, ας πούμε καλό χειμώνα.
Πηγαινοέρχεται η... έδρα των ΕΑΣ
Προσωρινή μεταφορά της έδρας της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) αποφάσισε χθες η γενική συνέλευση των μετόχων από τη Μάνδρα στον Υμηττό για έξι μήνες και από εκεί, την 1η Ιουλίου 2025, θα φύγει για να πάει στο Λαύριο. Η... ταλαιπωρημένη έδρα της εταιρείας που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται διαρκώς στο «μάτι του κυκλώνα», είχε μεταφερθεί ξανά από την προηγούμενη διοίκηση των ΕΑΣ του κ. Ν. Κωστόπουλου από τον Υμηττό στη Μάνδρα. Η απόφαση για τα «πήγαινε – έλα» της έδρας βρίσκει σύμφωνο και τον βασικό μέτοχο της εταιρείας που δεν είναι άλλος από το υπουργείο Οικονομικών.
Φόρος 100% στους ξένους
Κάτι παραπάνω από αυστηρή αποδεικνύεται η ισπανική κυβέρνηση στην προσπάθειά της να «ρίξει» τις τιμές πώλησης και ενοικίασης ακινήτων στη χώρα. Ο πρωθυπουργός, Πέδρο Σάντσεθ ανακοίνωσε ότι οι ξένοι -εκτός ΕΕ- πολίτες που θα αποκτήσουν σπίτι στη χώρα του θα πρέπει να πληρώσουν φόρο… 100%! Η Ισπανία αποτελεί πόλο έλξης τόσο για τους Βρετανούς όσο και για πλούσιους Λατινοαμερικανούς, με τους ξένους να έχουν αγοράσει 27.000 ακίνητα το 2023, σύμφωνα με τον Σάντσεθ και να τα χρησιμοποιούν κυρίως για επενδυτικούς σκοπούς, μεταξύ των οποίων και η χρήση τους ως ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Πέραν από αυτό το μέτρο η ισπανική κυβέρνηση προτείνει να υπάρξουν φορολογικές απαλλαγές για ιδιοκτήτες που προσφέρουν προσιτές κατοικίες, να πραγματοποιηθεί μεταβίβαση περισσότερων από 3.000 κατοικιών σε ένα νέο δημόσιο στεγαστικό οργανισμό, ενώ πιθανώς θα υπάρξει περαιτέρω αύξηση των φόρων και για τα τουριστικά καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, ώστε οι ιδιοκτήτες τους, ιδιαίτερα εάν έχουν πληθώρα τέτοιων ακινήτων, να καταβάλλουν ανάλογους φόρους με τις οργανωμένες ξενοδοχειακές μονάδες.
Μειώθηκε η παράνομη μετανάστευση στην Ευρώπη
Πτώση 38% σημείωσε ο αριθμός των παράνομων μεταναστών στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της Frontex. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι υπήρξε μείωση και του συνόλου των μεταναστών και κυρίως των ανθρώπων που έχουν καταθέσει αίτηση για άσυλο. Ο αριθμός όσων πέρασαν από τα σύνορα Λευκορωσίας και Ρωσίας αυξήθηκε κατά 192%, ενώ την ίδια ώρα μεγάλη αύξηση υπήρξε και στους αιτούντες άσυλο από Συρία, Αφγανιστάν, Αίγυπτο και αρκετές αφρικανικές χώρες. Η Frontex υποστηρίζει ότι η πτώση στην παράνομη μετανάστευση οφείλεται στην καλύτερη συνεργασία μεταξύ των κρατών – μελών αναφορικά με τον εντοπισμό και διάλυση των δικτύων εκμετάλλευσης μεταναστών. Από την Κεντρική Μεσόγειο η πτώση έφθασε στο 59%, με λιγότερες αφίξεις παράνομων μεταναστών από Λιβύη και Τυνησία, ενώ η υποχώρηση στα Δυτικά Βαλκάνια ήταν 78%.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.