GDP

Προϋπολογισμός αισιοδοξίας αλλά και υψηλού ρίσκου

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Η κυβέρνηση προσδοκά ένα αναπτυξιακό άλμα το 2020, αλλά αυτό κρύβει κινδύνους. Το νόημα της προτροπής Μοσκοβισί για «αξιόπιστο προϋπολογισμό».

«Ο νέος προϋπολογισμός θα πρέπει να είναι αξιόπιστος»: αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα που εξέπεμψε προς την κυβέρνηση, κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Αθήνα ο απερχόμενος επίτροπος Οικονομικών, Πιερ Μοσκοβισί. Δεν είναι καθόλου βέβαιο, όμως, ότι οι αποδέκτες έλαβαν το μήνυμα.

Ο πρώτος προϋπολογισμός της νέας κυβέρνησης βασίζεται σε μια αισιόδοξη υπόθεση: ότι, σε συνθήκες παγκόσμιας οικονομικής αβεβαιότητας και επιβράδυνσης της ανάπτυξης στα τρία μεγάλα οικονομικά μπλοκ του πλανήτη, η Ελλάδα θα επιτύχει ένα πρωτοφανές από την έναρξη της κρίσης, τουλάχιστον, αναπτυξιακό άλμα. Ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα εκτιναχθεί από 2% περίπου, το 2019, σε 2,8% το 2020.

Πράγματι, αν αυτό το αναπτυξιακό άλμα γίνει πραγματικότητα, όλα τα «τουβλάκια» της οικονομικής πολιτικής θα πέσουν στις σωστές θέσεις. Φοροελαφρύνσεις και μέτρα τόνωσης της ανάπτυξης θα τεθούν σε πλήρη εφαρμογή, χωρίς να απειληθεί ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% στο τέλος του χρόνου, για να πάμε αισίως στη διαπραγμάτευση για μείωση του δημοσιονομικού στόχου της διετίας 2020 - 2021.

Δεν υπάρχει Έλληνας πολίτης που να μην εύχεται να επιβεβαιωθεί το καλό οικονομικό σενάριο της κυβέρνησης. Υπάρχουν, όμως, δύο μεγάλα «αλλά»:

1. Το πρώτο σχετίζεται με το δείκτη αξιοπιστίας της οικονομικής πολιτικής. Όταν η Κομισιόν, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και ο ΟΟΣΑ «βλέπουν» την ανάπτυξη του 2018 να ανεβαίνει ως το 2,2%, η φιλόδοξη πρόβλεψη για το 2,8% δεν φαίνεται πειστική. Στις αρχές Νοεμβρίου, η Κομισιόν θα επικαιροποιήσει τις προβλέψεις της για την ανάπτυξη στην Ελλάδα το 2020. Αν δεν φέρει τον «πήχη» αρκετά υψηλότερα, τουλάχιστον στο 2,5%, θα τεθεί υπό αμφισβήτηση η αξιοπιστία του προϋπολογισμού συνολικότερα. Ανεξάρτητα από την τελική έκβαση αυτής της συζήτησης (το κλίμα στην Ευρώπη δεν φαίνεται να συνάδει αυτό τον καιρό με σκληρές συγκρούσεις για διορθώσεις σε προϋπολογισμούς κρατών της ευρωζώνης, όπως φάνηκε και στην περίπτωση της Ιταλίας), μια αμφισβήτηση της αξιοπιστίας της οικονομικής πολιτικής θα στείλει τα λάθος μηνύματα στις αγορές και στους ενδιαφερόμενους για επενδύσεις. Ένας λιγότερο φιλόδοξος στόχος για την ανάπτυξη, αντίθετα, παρότι θα προϋπέθετε κάποιες δύσκολες διορθώσεις σε δημοσιονομικό επίπεδο (πχ: μείωση φοροελαφρύνσεων και λοιπών τονωτικών μέτρων), θα διευκόλυνε την αποδοχή της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης από τους διεθνείς οργανισμούς, τις αγορές και την επιχειρηματική κοινότητα.

growth_projections

2. Το δεύτερο μεγάλο «αλλά» αφορά την πιθανή πρακτική επίπτωση των μεγάλων φιλοδοξιών της κυβέρνησης για την ανάπτυξη του 2020. Ας το πούμε απλούστερα: υπάρχει αρκετά μεγάλο περιθώριο πολλά να πάνε στραβά και να μην γίνει πραγματικότητα το προσδοκώμενο αναπτυξιακό άλμα. Εξωτερικοί παράγοντες (εμπορικός πόλεμος, επιβράδυνση, παρενέργειες του Brexit, προβλήματα στον τουρισμό στην μετά Thomas Cook εποχή), αλλά και εσωτερικοί, με κυριότερο ίσως το αν θα καταφέρουν οι τράπεζες να απεγκλωβισθούν από τα «κόκκινα» δάνεια για να χρηματοδοτήσουν και πάλι την οικονομία, μπορεί να επηρεάσουν τις εξελίξεις σε κατεύθυνση αντίθετη από τις κυβερνητικές προβλέψεις και προσδοκίες. Φυσικά, σε ύφεση δεν θα βυθισθεί η οικονομία, αλλά το 2,8% του αναπτυξιακού ρυθμού καθόλου δεν αποκλείεται να πέσει τελικά στο επίπεδο του 2% ή λίγο υψηλότερα. Αν επιβεβαιωθούν κάποια από τα κακά σενάρια, θα πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει σε δύσκολες, διορθωτικές αλλαγές στη δημοσιονομική πολιτική, που όχι μόνο δεν θα είναι ευχάριστες σε πολιτικό επίπεδο, αλλά θα δημιουργήσουν, με τη σειρά τους, πρόσθετες οικονομικές παρενέργειες.

Το συμπέρασμα είναι ότι η αισιοδοξία για την ανάπτυξη είναι θεμιτή και δεν θα μπορούσε κανείς να περιμένει κάτι πολύ διαφορετικό από μια κυβέρνηση που έχει κάνει έμβλημα της πολιτικής της την επιτάχυνση της ανάπτυξης. Επειδή, όμως, κατ' επανάληψη στο παρελθόν η υπερβολική αισιοδοξία όσων χαράζουν την οικονομική πολιτική έχει διαψευσθεί, με αρκετά σοβαρές επιπτώσεις, θα ήταν σίγουρα καλύτερο ο πρώτος προϋπολογισμός της κυβέρνησης Μητσοτάκη να παρέμενε πιο «προσγειωμένος» στην πραγματικότητα. Μακάρι αυτό το δύσκολο στοίχημα να κερδηθεί, για το καλό όλων!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προϋπολογισμός με άλμα ανάπτυξης (2,8%) και ελαφρύνσεις 1,2 δισ. ευρώ

Ραγδαία επιτάχυνση της ανάπτυξης «βλέπει» η κυβέρνηση το 2020, «αισιόδοξος αλλά εφικτός υπό προϋποθέσεις ο στόχος για 2,8%», σχολιάζει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Τονωτικά μέτρα 1,2 δισ. ευρώ χωρίς να προβλέπεται απόκλιση από το στόχο για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
budget
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Τρώνε από τα έτοιμα» τα ασφαλιστικά ταμεία: Χάθηκαν καταθέσεις 778 εκατ.

Εικόνα δραματικής επιδείνωσης της οικονομικής κατάστασης του Τομέα Κοινωνικής Ασφάλισης δίνουν τα στοιχεία του υπ. Οικονομικών: Άνοιξε «τρύπα» 1 δισ. ευρώ, μείωση εσόδων από εισφορές κατά 7,1%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έλλειμμα έως 8,1% του ΑΕΠ, χρέος μέχρι 204% - Κίνδυνος νέων μέτρων λιτότητας

Ανησυχητικές προβλέψεις του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου για τις επιπτώσεις της κρίσης στα δημόσια οικονομικά και προειδοποίηση για μέτρα λιτότητας που θα επιβραδύνουν την ανάκαμψη.
EXPRESS ANALYSIS

Η απειλητική αριθμητική του τουρισμού: Σε τρεις μήνες χάνεται 3,6% του ΑΕΠ

Περισσότερα από 7 δισ. ευρώ θα χάσει η οικονομία σε τρεις μήνες, σύμφωνα με τις μάλλον μετριοπαθείς προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου. Μεγάλη αδυναμία της οικονομίας η «μονοκαλλιέργεια».