ΓΔ: 1422.32 1.30% Τζίρος: 88.50 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Nick Paleologos/ SOOC

Το μετρό πάει δυτικά με έργα 550 εκατ. και τέσσερις ισχυρούς διεκδικητές

Πέρασε και από την περιφέρεια η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Τον διαγωνισμό «χτυπάνε» ΤΕΡΝΑ, Intrakat, ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom και ΑΚΤΩΡ-Μυτιληναίος. Τρεις νέοι σταθμοί και εξυπηρέτηση 67.000 επιβατών ημερησίως.

Ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στην επέκταση του μετρό προς τον Ίλιον έγινε με τη θετική γνωμοδότηση της Περιφέρειας Αττικής επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ. Η νέα γραμμή, μήκους 4,18 χλμ., θα ενώσει την Ανθούπολη με το Ίλιον, βάζοντας την αποκλεισμένη μεταφορικά Δυτική Αττική σε τροχιά έργων υποδομών και αποφορτίζοντας μακροπρόθεσμα την κυκλοφοριακή ασφυξία της ευρύτερης περιοχής.

Το ισχυρό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στον διαγωνισμό δεν είναι τυχαίο, αφού πρόκειται για τη μοναδική εργολαβία σε διαγωνιστική φάση για το μετρό της πόλης, με τις επόμενες επεκτάσεις να μην είναι ακόμη ώριμες να ξεκινήσουν. Μάλιστα, δεδομένης της χρηματοδοτικής στενότητας, πρόσφατα η Ελληνικό Μετρό προχώρησε σε απευθείας ανάθεση στην εταιρεία Planet, της προκαταρκτικής μελέτης διερεύνησης τρόπων χρηματοδότησης νέων γραμμών του μετρό της Αθήνας, ύψους 29,5 χιλιάδων ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και τρίμηνης διάρκειας.

Τα τέσσερα σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον είναι: ΤΕΡΝΑ, Intrakat, ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom και ΑΚΤΩΡ-Μυτιληναίος. Η έγκριση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, θα δώσει το πράσινο φως ώστε να περάσει ο διαγωνισμός στη β’ φάση. Εκτιμάται ότι αυτό μπορεί να γίνει μέσα στην άνοιξη. Εντωμεταξύ, η Ελληνικό Μετρό ολοκληρώνει τη σύνταξη των τευχών του δευτέρου σταδίου, που περιλαμβάνουν την προμελέτη, την τεχνική περιγραφή, τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) και τις προδιαγραφές του έργου.

Τα οφέλη της επέκτασης προς Ίλιον

Η νέα επέκταση της Γραμμής 2 έχει σχεδιαστεί για την κάλυψη πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών των δυτικών προαστίων, ενώ μελλοντικά πρόκειται να προχωρήσει προς τις Αχαρνές. Το νέο τμήμα της Γραμμής 2, μετά την Ανθούπολη έχει τρεις σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο, φτάνοντας δηλαδή στα όρια των δήμων Ιλίου και Αγίων Αναργύρων-Καματερού. Μελλοντικά θα συνδεθεί και με τη νέα Γραμμή 4, με ανταπόκριση στον σταθμό Ίλιον.

Το εν λόγω τμήμα θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως. Ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500 μέτρων από τους 3 νέους σταθμούς θα ανέλθει σε 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας εκτιμώνται σε περίπου 5.000.

Η χρήση της εν λόγω γραμμής του μετρό που θεωρείται ένα «πράσινο» μέσο μετακίνησης θα περιορίσει την ποσότητα CO2 που εκλύεται στην ατμόσφαιρα από τη χρήση των ΙΧ κατά 16.300 τόνους CO2eq ετησίως. Στους τρεις νέους σταθμούς προβλέπονται, ακόμα, αστικές αναπλάσεις και δενδροφυτεύσεις.

Όλοι οι σταθμοί θα έχουν πλευρικές αποβάθρες, πλάτους 4 ή 4,5 μέτρων, και θα διαθέτουν μία ή δύο εισόδους, θα έχουν μήκος 110 μ. και θα είναι πλήρως προσβάσιμοι σε άτομα με αναπηρία. Το βάθος των σταθμών θα κυμανθεί από 22 ως 24 μέτρα από την επιφάνεια του εδάφους.

Η χαρτογράφηση των τριών σταθμών

Ο σταθμός Παλατιανή χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου και διαθέτει δύο εισόδους εκατέρωθεν της Θηβών, με το βάθος του σταθμού να φτάνει στα 22,5 μ. από την επιφάνεια του εδάφους. Επίσης, επί της Θηβών, με δύο εισόδους εκατέρωθεν, στη διασταύρωση με την Ελαιών θα βρίσκεται και ο σταθμός Ίλιον, ο οποίος θα φτάσει 24 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους.

Ο τελικός σταθμός Άγιος Νικόλαος χωροθετείται κάτω από τμήμα της ομώνυμης οδού και τμήματος του διαμορφωμένου χώρου πρασίνου που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγίου Νικολάου.

Στην Παλατιανή θα δημιουργηθεί ακόμη σταθμός μετεπιβίβασης, σε αδόμητο χώρο εφαπτόμενο στον υπό κατασκευή σταθμό, μεταξύ των οδών Ανδρέα Παπανδρέου και Ικονίου. Θα διαθέτει τρία υπόγεια επίπεδα με πρόσβαση μέσω ραμπών, συνολικής χωρητικότητας περίπου 150 οχημάτων και με άμεση διασύνδεση με τον σταθμό. Στην επιφάνεια αυτού, θα διαμορφωθεί χώρος μετεπιβίβασης λεωφορείων.

Επέκταση και του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα

Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει ακόμη δύο άξονες. Η μελλοντική λειτουργία της εν λόγω επέκτασης, αλλά και οι προβλέψεις για τον μελλοντικό επιβατικό φόρτο του δικτύου της πρωτεύουσας, καθιστούν παράλληλα αναγκαία και την επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα σε όμορη περιοχή. Η έκταση έχει εμβαδό περίπου 20 στρ. και καταλαμβάνεται σήμερα κυρίως από αποθήκες του τέως εργοστασίου της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας και άλλες ιδιοκτησίες. Αυτό είναι το δεύτερο επιμέρους αντικείμενο της «τριπλής» εργολαβίας.

Αντίστοιχα, η μελλοντική λειτουργία της επέκτασης καθιστά απαραίτητη και την αναβάθιση/αντικατάσταση ορισμένων ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων σε μεγάλο τμήμα ή και στο σύνολο των υφιστάμενων Γραμμών 2 και 3, καθώς τα υφιστάμενα δεν υποστηρίζονται πλέον από τους κατασκευαστές, δεν υπάρχουν ανταλλακτικά και έχουν αυξηθεί οι αστοχίες τους.

Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 550 εκατ. ευρώ ή 682 εκατ. με ΦΠΑ. Η διάρκειά του προβλέπεται σε 57 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το ισχυρό χαρτί των παραχωρήσεων και οι παθογένειες στα έργα

Εναλλακτικά σενάρια εξετάζονται για τη μεγιστοποίηση του αποτυπώματος των παραχωρήσεων στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ δεν αποκλείονται οι συνέργειες με άλλους ομίλους σε Αττική Οδό και ΒΟΑΚ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μπλόκο του ΣτΕ στο Flyover και τα σενάρια για την τύχη του έργου

Επείγουσα συνεδρίαση του ΣτΕ στις 16 Απριλίου για να ληφθεί η τελική απόφαση. Οι ελλείψεις μελετών και ο κίνδυνος επιβάρυνσης του Δημοσίου με υψηλές αποζημιώσεις στους αναδόχους για τις καθυστερήσεις.
oikodomi, kataskeues
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα θα γίνουν για τους χρήστες τα έργα που προχωρούν με ΣΔΙΤ

Νέο μοντέλο για συμπράξεις δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, καθώς οι πληρωμές διαθεσιμότητας έχουν εξαντλήσει το δημοσιονομικό περιθώριο ως το 2029. Τέσσερα κτηριακά ΣΔΙΤ που ξεπερνούν τα 650 εκατ. ευρώ υπογράφονται μέσα στο 2024.
OLP, Perama, naupigoepiskeuastiki - zwni
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βυθίζεται» η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας ύστερα από 12 χρόνια αναμονής

Βήματα πίσω για το ταλαιπωρημένο έργο. Ο διαγωνισμός άρχισε το 2012 και έχει συναντήσει πλείστα εμπόδια και αντιδράσεις. Αγνοείται από το 2021 η τύχη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πράσινο» στα νέα διόδια της Εγνατίας, ανοίγει ο δρόμος για τη σύμβαση

Πέφτουν αύριο οι υπογραφές για την Εγνατία Οδό, αφού δρομολογήθηκε η αύξηση της χρέωσης των διοδίων στα 4 λεπτά το χιλιόμετρο. Η καταβολή του τιμήματος των 1,35 δισ. ευρώ αναμένεται στο τέλος του 2024.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μεγαλύτερο logistics hub της Ν.Α. Ευρώπης και ο... χορός παρατάσεων

Το Θριάσιο ΙΙ περιμένει έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού μέσα στο καλοκαίρι για να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Η περιπέτεια ενός μεγάλου έργου που άρχισε να συζητείται από τη δεκαετία του... 1970.