Καθημερινότητα τείνει να γίνει η ανομία στη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στη Θεσσαλονίκη, με τους δρόμους και τα πεζοδρόμια της πόλης να μετατρέπονται συχνά σε χώρους επικίνδυνων καταστάσεων. Κύριοι πρωταγωνιστές παραβατικών συμπεριφορών εμφανίζονται κυρίως νεαρά άτομα, θέτοντας σε κίνδυνο όχι μόνο τη δική τους σωματική ακεραιότητα, αλλά αυξάνοντας παράλληλα τις πιθανότητες σοβαρών ατυχημάτων.
Χαρακτηριστικά περιστατικά κυμαίνονται από τη μετακίνηση πέντε ατόμων πάνω σε ένα πατίνι, μέχρι ενέργειες με ακροβατικά στοιχεία –όπως η αποστολή μηνυμάτων στο κινητό εν κινήσει χωρίς χέρια στο τιμόνι. Εξίσου ανησυχητική είναι η είσοδος σε μονόδρόμους με κίνδυνο μετωπικής σύγκρουσης, αλλά και η “προσπάθεια ανάβασης σε κρασπεδα σαν να πρόκειται για μοτοσικλέτα” ή η διέλευση πατινιών από πλημμυρισμένες περιοχές της πόλης. Δεν είναι λίγες οι φορές που οδηγοί πατινιών κινούνται με υπερβολική ταχύτητα ή χωρίς κράνος και ανακλαστικό γιλέκο, αδιαφορώντας για τα εμφανή ρίσκα – είτε πρόκειται για κινδύνους πτώσης λόγω κατεστραμμένων πλακιδίων είτε για απρόσμενες συγκρούσεις με πεζούς στις πυκνοκατοικημένες όχθες της παραλίας.
Αυστηροί έλεγχοι και αυξημένες παραβάσεις
Η εφαρμογή μέτρων ευταξίας είναι εντατική, με την Τροχαία και τη Δημοτική Αστυνομία να ενισχύουν τους ελέγχους. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το 2024 ελέγχθηκαν συνολικά 4.416 χρήστες ηλεκτρικών πατινιών, εκ των οποίων βεβαιώθηκαν 1.472 παραβάσεις. Το πρώτο τετράμηνο του 2025 καταγράφηκαν 675 πρόστιμα – τα 512 αφορούσαν τη μη χρήση κράνους, 106 μη ανακλαστικό ρουχισμό, δύο τη χρήση κινητού, τρεις τη μη χρήση φώτων, δεκαπέντε την έλλειψη εγγράφων ταυτοποίησης και 37 περιπτώσεις μεταφοράς επιβατών.
Σε ό,τι αφορά τα ατυχήματα, έχουν καταγραφεί 23 περιστατικά στην πόλη, με αποτέλεσμα τον ελαφρύ τραυματισμό 26 ατόμων. Το πιο πρόσφατο αφορά σύγκρουση δίκυκλου με πατίνι στην οδό Κωνσταντίνου Καραμανλή, όπου και οι δύο οδηγοί διακομίστηκαν τραυματισμένοι σε νοσοκομείο.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστας Τσιαπακίδης, “οι έλεγχοι διενεργούνται με εντατικούς ρυθμούς και θα συνεχιστούν. Υπάρχει μεγάλη πίεση από πλευράς πολιτών και πολλά προβλήματα που δημιουργούνται από την άναρχη χρήση των πατινιών, με επικίνδυνη οδήγηση σε πεζόδρομους και το παραλιακό μέτωπο”.
Από τις 13 Σεπτεμβρίου ξεκινά η εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που θεσπίστηκε τον Μάιο, με αυστηρότερες κυρώσεις, ενώ εξετάζεται η ένταξη της θεματικής των ηλεκτρικών πατινιών σε εκπαιδευτικά προγράμματα Κυκλοφοριακής Αγωγής στα δημοτικά σχολεία, πάντα με τη συνδρομή της Δημοτικής Αστυνομίας.
Άνοδος στις πωλήσεις κρανών λόγω αυστηρότερων ελέγχων
Αξίζει να σημειωθεί το σημαντικό άλμα στις πωλήσεις όσον αφορά τον βασικό εξοπλισμό προστασίας. Το πρώτο τρίμηνο του 2025, στη Θεσσαλονίκη διατέθηκαν περισσότερα κράνη απ’ ό,τι είχαν πουληθεί συνολικά τα δύο προηγούμενα χρόνια, φαινόμενο που αποδίδεται καθαρά στη βούληση των χρηστών να αποφύγουν τα πρόστιμα.
Ο Γιώργος Σινάνης, ειδικός μικροοχημάτων και βετεράνος στη χρήση πατινιού, εξηγεί πως το 90% του προβλήματος πηγάζει από τα ενοικιαζόμενα πατίνια, καθώς η διαδικασία ενοικίασης γίνεται χωρίς ουσιαστικό έλεγχο. “Συχνά οι νεαροί χρησιμοποιούν πιστωτικές κάρτες γονέων, χωρίς να διαθέτουν επαρκή οδηγική παιδεία ή γνώση του ΚΟΚ και θεωρούν τα πατίνια παιχνίδι”, τονίζει ο ίδιος.
Η υφιστάμενη νομοθεσία επιτρέπει τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών από τα 15 έτη και άνω. Παρ’ όλα αυτά, δεν λείπει η προσπάθεια γονέων να εξασφαλίσουν για τα παιδιά τους πατίνια με υψηλότερες ταχύτητες. “Οι νέοι της προεφηβείας ή της εφηβείας δεν έχουν αντίληψη των κινδύνων της οδήγησης στο δρόμο. Χρειάζεται περιορισμός στην ηλικία ενοικίασης και ίσως κάποιου είδους πιστοποιητικό γνώσης ΚΟΚ, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις” προσθέτει ο κ.Σινάνης.
Επισημαίνει παράλληλα πως το ηλεκτρικό πατίνι ακολουθεί τους δικούς του λειτουργικούς κανόνες – ενδεικτικά, “πρέπει οι οδηγοί να παραμένουν πάντα στη δεξιά λωρίδα, να αποφεύγουν προσπεράσεις από τα αριστερά και, αν αισθανθούν ότι εμποδίζουν, να σταματούν και να διευκολύνουν τα αυτοκίνητα”. Η μετακίνηση στα πεζοδρόμια θα πρέπει να γίνεται μόνο πεζή ή με χαμηλή ταχύτητα και χωρίς ηχητικά σήματα.
Κανονιστική παρέμβαση για τις εταιρείες ενοικίασης
Με στόχο την τάξη στους δημόσιους χώρους, ξεκινά η περίοδος υποβολής αιτήσεων από 25 Αυγούστου έως 5 Σεπτεμβρίου για τις εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών, διεκδικώντας μία από τις συνολικά 800 θέσεις στάθμευσης στον δήμο.
Τα παρατημένα πατίνια αποτελούν σοβαρό πρόβλημα για τους πολίτες – ιδιαιτέρως για άτομα με αναπηρία ή οικογένειες με καρότσια. Σε περίπτωση εγκατάλειψης πατινιών εκτός προκαθορισμένων θέσεων, προβλέπεται κατάσχεση και επιβολή χρηματικών κυρώσεων στις εταιρείες, όπως γνωστοποιείται από τον δήμο Θεσσαλονίκης.
Όπως δήλωσε ο δήμαρχος, Στέλιος Αγγελούδης, “είναι δέσμευσή μας να βάλουμε τέλος στα φαινόμενα κατάληψης του δημόσιου χώρου από ηλεκτρικά πατίνια που αφήνονται παρατημένα παντού. Με την εφαρμογή της νέας Κανονιστικής και του νέου ΚΟΚ μπαίνουν κανόνες που οφείλουν να γίνουν σεβαστοί. Εάν διαπιστωθεί πως κάποιοι επιμένουν να παρανομούν, θα προχωρήσουμε σε συνολική επαναξιολόγηση της στάσης μας”.