Σε εξέλιξη βρίσκονται οι μελέτες για την επέκταση του Μετρό της Αθήνας προς το Ελληνικό και τη Γλυφάδα, ενώ παράλληλα σχεδιάζονται και επόμενα έργα επέκτασης του δικτύου.
Την ίδια στιγμή, προχωρούν τα έργα κατασκευής της γραμμής 4 του μετρό. Οι δύο μετροπόντικες έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο στη διάνοιξη των σηράγγων από το Γαλάτσι και το Γουδή, που θα συναντηθούν στον σταθμό του Ευαγγελισμού.
Η διάνοιξη της σήραγγας από το Γουδή προς τον Ευαγγελισμό προχωρά ταχύτερα και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025 ή στις αρχές του 2026. Ο δεύτερος μετροπόντικας, που ξεκινά από το Γαλάτσι, υπολογίζεται να φτάσει στον Ευαγγελισμό στο τέλος του 2026 ή στις αρχές του 2027.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, ανέφερε πρόσφατα ότι προτεραιότητα αποτελεί η επέκταση της γραμμής 2 από τον σταθμό Ανθούπολη στο Περιστέρι μέχρι τον Άγιο Νικόλαο στο Ίλιον, με ενδιάμεσους σταθμούς Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος.
Σε επόμενη φάση, η γραμμή αυτή προβλέπεται να φτάσει έως τις Αχαρνές και να συνδεθεί με το δίκτυο του προαστιακού, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα, δρομολογείται ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα.
Σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, μετά το Ίλιον, άμεση προτεραιότητα αποτελεί η επέκταση προς Γλυφάδα και Ελληνικό, όπου δημιουργείται μια νέα αστική περιοχή, με τις σχετικές μελέτες να έχουν ήδη ξεκινήσει.
Νέες επεκτάσεις και μελέτες
Επιπλέον, εξετάζεται η επέκταση της Γραμμής 4 και προς τις δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη διαδρομή θα ξεκινά από το Γουδή, θα περνά από τη Λεωφόρο Κηφισίας και θα καταλήγει στη Λυκόβρυση και τα Μελίσσια.
Η δεύτερη διαδρομή θα ξεκινά από το Γαλάτσι και θα φτάνει σχεδόν έως την Εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας. Σε εξέλιξη βρίσκονται και μελέτες για τη σύνδεση του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με το δίκτυο του μετρό.
Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα αυτών των παρεμβάσεων, ο κ. Κουρέτας εκτίμησε πως ορισμένα έργα θα απαιτήσουν από πέντε έως δέκα χρόνια, ενώ κάποια ενδέχεται να χρειαστούν ακόμη περισσότερο χρόνο για την ολοκλήρωσή τους.
Όπως σημείωσε, «Τα έργα του μετρό είναι δύσκολα, σύνθετα, πολύπλοκα, απαιτούνται πολλά στάδια μελετών μέχρι να φθάσουμε να τα συμβασιοποιήσουμε», υπογραμμίζοντας τη σημασία της καλής μελέτης, της αποτελεσματικής επίβλεψης και της ταχείας αντιμετώπισης προκλήσεων.
Τanto ο κ. Κουρέτας όσο και οι συγκοινωνιολόγοι τονίζουν την ανάγκη ανάπτυξης των μέσων σταθερής τροχιάς στα μεγάλα αστικά κέντρα, με έμφαση στην Αθήνα, που αντιμετωπίζει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα.