Φωτο: Pixabay

Πόσο ρυπαίνει ένα... t-shirt: Η βιομηχανία μόδας γίνεται οικολογική

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Περισσότεροι από δύο τόνοι ενδυμάτων αγοράζονται ανά λεπτό μόνο στην Βρετανία, προκαλώντας την εκπομπή 50 τόνων διοξειδίου του άνθρακα, που αντιστοιχεί σε ένα αυτοκίνητο που κάνει τον γύρο του κόσμου έξι φορές!

Καθώς το ζήτημα της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και των δυσμενών συνεπειών της σε όλο τον πλανήτη έρχεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, στην βάση της έκτακτης συνόδου του ΟΗΕ αυτή την εβδομάδα, ανησυχητικά στοιχεία σχετικά με την βιομηχανία της μόδας και το βαρύ οικολογικό της αποτύπωμα έρχονται στο φως της δημοσιότητας.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του οργανισμού Oxfam, περισσότεροι από δύο τόνοι ενδυμάτων αγοράζονται ανά λεπτό μόνο στην Βρετανία, προκαλώντας την εκπομπή 50 τόνων διοξειδίου του άνθρακα –ή την αντίστοιχη επιβάρυνση που προκαλεί ένα αυτοκίνητο που κάνει τον γύρο του κόσμου έξι φορές! Εκτιμάται ότι ένα κοινό βαμβακερό t-shirt διανύει κατά μέσο όρο 21.748 μίλια, από τις βαμβακοκαλλιέργειες της Αμερικής, στα εργοστάσια παραγωγής στο Μπανγκλαντές, κι έπειτα στην εφοδιαστική αλυσίδα της Ευρώπης για να καταλήξει στα ράφια των καταστημάτων fast fashion με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον πλανήτη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Oxfam, ο μέσος καταναλωτής ξοδεύει κατά μέσο όρο 30 ευρώ τον μήνα για αγορές σε κάποιο κατάστημα fast fashion, εκ των οποίων έως και 5 προσφάτως αγορασμένα είδη θα μείνουν αφόρετα... Το εντυπωσιακό είναι ότι το 53% των καταναλωτών δηλώνει άγνοια για το επιβαρυντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα της βιομηχανίας της μόδας, ενώ ένας στους δέκα δεν εμφανίζεται τόσο ανήσυχος ώστε να μεταβάλει τις συνήθειές του. Ωστόσο, ένας στους τρεις δηλώνει ότι προτίθεται να αλλάξει συμπεριφορά.

Αρκετοί κολοσσοί του χώρου πάντως έχουν ήδη θέσει φιλόδοξους στόχους για τον περιορισμό του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος. Ενδεικτικά, οι εταιρείες H&M, Target, C&A, PVH και Microsoft μεταξύ άλλων έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους με πανεπιστημιακά ιδρύματα και οργανισμούς για την δημιουργία μίας μοναδικής ψηφιακής ταυτότητας (Circular ID) που θα συνοδεύει κάθε ρούχο που παράγεται, περιέχοντας πληροφορίες όπως σύνθεση, χρώμα, τόπος κατασκευής και υλικά επεξεργασίας, διευκολύνοντας την διαδικασία της ανακύκλωσής του και προωθώντας την ιδέα της «κυκλικότητας» στην βιομηχανία της μόδας.

Εφόσον υιοθετηθεί ευρέως, εκτιμάται ότι η εν λόγω πρωτοβουλία θα ενισχύσει και την βιομηχανία αναδιάθεσης (resale ή second hand) πολλών ειδών, έναν κλάδο που αναμένεται να αγγίξει σε αξία τα 51 δις. δολάρια μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες στην επόμενη πενταετία.

Το «Πράσινο Κουμπί»

Στο ίδιο πλαίσιο, η γερμανική κυβέρνηση πρόσφατα λανσάρισε το «Πράσινο Κουμπί». Πρόκειται ουσιαστικά για μία ετικέτα που θα συνοδεύει όλα τα ενδύματα που παράγονται εκπληρώνοντας 26 κανόνες κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευθύνης μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται καλύτεροι μισθοί, ασφάλεια στην παραγωγή και πυροπροστασία των εργαζομένων στα εργοστάσια παραγωγής ρούχων αλλά και βελτίωση των διαδικασιών επεξεργασίας και φινιρίσματος των ενδυμάτων και ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Ήδη 70 γερμανικές εταιρείες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να προσθέσουν το «Πράσινο Κουμπί» στα είδη τους, μεταξύ των οποίων οι Aldi και Hugo Boss.

Τέλος αξίζει να αναφερθεί η χθεσινή ανακοίνωση της Amazon, του μεγαλύτερου retailer παγκοσμίως, ότι δεσμεύεται να χρησιμοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε ποσοστό 100% έως το 2030. Η εταιρεία δήλωσε ότι θα εκμηδενίσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα μέχρι το 2040, δέκα χρόνια νωρίτερα από τον φιλόδοξο στόχο της πρόσφατης Συμφωνίας του Παρισιού, καλώντας τους κολοσσούς της παγκόσμιας βιομηχανίας να ακολουθήσουν το παράδειγμά της.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Αναιμικό» restart στο λιανεμπόριο, ο τζίρος θυμίζει... καρδιογράφημα

Εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες σχεδιάζουν οι έμποροι για να προσελκύσουν τους διστακτικούς καταναλωτές. Καλύτερα πήγαν τις πρώτες ημέρες οι περιφερειακές αγορές και τα μικρότερα καταστήματα.