ΓΔ: 1457.65 0.63% Τζίρος: 25.32 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:58:05 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Super-Market
Φωτο: Shutterstock

Φρέναραν ήδη οι ανατιμήσεις στα σούπερ μάρκετ, πότε έρχονται οι μειώσεις

Η απαγόρευση προσφορών σε προϊόντα όπου έχουν γίνει ανατιμήσεις σταμάτησε ήδη τις αυξήσεις, ενώ αναμένονται μειώσεις της τάξεως του 10% με 15% το επόμενο διάστημα.

Στα τέλη του προσεχούς Μαρτίου θα αρχίσουν να γίνονται ορατές οι συνέπειες στην αγορά και στους καταναλωτές από την εφαρμογή των μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Χθες, μετά από καθυστέρηση μιας εβδομάδας, τελικώς εκδόθηκαν οι υπουργικές αποφάσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του BD παράγοντες της αγοράς είχαν τα σχέδια των αποφάσεων νωρίτερα στα χέρια τους για να τα μελετήσουν και να υποβάλουν τις τελευταίες παρατηρήσεις. Παράλληλα, χθες νωρίς το απόγευμα πραγματοποιήθηκε σύσκεψη όλων των μελών της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ) – εν είδει άτυπου «σεμιναρίου» - προκειμένου να ενημερωθούν οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ σχετικά με τις διατάξεις και την εφαρμογή τους.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων παρατηρείται μία «ύφεση» στο σκέλος των ανατιμήσεων, εκτός από τις περιπτώσεις που αφορούν σε προϊόντα τα οποία έχουν σχέση με τα χρηματιστήρια εμπορευμάτων.

Κι ενώ λοιπόν γενικότερα φαίνεται να επικρατεί μία τάση σταθερότητας των τιμών, σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις οι κατηγορίες των προϊόντων στις οποία επιβάλλεται η μείωση κατά 30% των παροχών από τους προμηθευτές στους λιανέμπορους, προβλέπεται οι τιμές να μειωθούν. Το ύψος των μειώσεων είναι ακόμη ασαφές. Υπολογίζεται όμως, κατά τις ίδιες πηγές, ότι οι νέοι τιμοκατάλογοι που θα εκδοθούν από τις προμηθευτικές εταιρείες θα περιλαμβάνουν στις εν λόγω κατηγορίες μειώσεις που θα κυμαίνονται από 10% ως και 15%.

Και το μεγαλύτερο μέρος αυτών των μειώσεων θα περάσει στις τελικές τιμές καταναλωτή. Προς το παρόν είναι παρακινδυνευμένη οποιαδήποτε εκτίμηση της τελικής μείωσης.  Αναφορικά με τη διατίμηση του βρεφικού γάλακτος – καθορίστηκε 7% μικτό περιθώριο κέρδους - αξίζει να σημειωθεί ότι όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές δεν μπορεί να εκτιμηθεί το ύψος της μείωσης της τελικής τιμής, δεδομένου ότι δεν είναι γνωστό το μικτό περιθώριο κέρδους της κάθε εταιρείας στο συγκεκριμένο προϊόν και η κάθε εταιρεία είχε διαφορετικό μικτό περιθώριο κέρδους. Στις κατηγορίες των νωπών προϊόντων – οπωροκηπευτικών και κρέατος – οι τιμές αγοράς είναι εξαιρετικά ευμετάβλητες από εβδομάδα σε εβδομάδα.

Ενώ όμως τα μέτρα αφορούν πρωτίστως τους προμηθευτές, είναι προφανές ότι δεν αφήνουν ανεπηρέαστες και τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Είναι βέβαιο ότι με την μείωση κατά 30% των παροχών, πως το μικτό περιθώριο κέρδους των αλυσίδων θα μειωθεί στις συγκεκριμένες κατηγορίες. Μιλώντας προς το BD πηγές της αγοράς έλεγαν πως υπάρχουν τρία - θεωρητικά – ενδεχόμενα:

Πρώτον, να επιβάλουν οι αλυσίδες markup, δηλαδή να αυξήσουν μονομερώς το μικτό περιθώριο κέρδους τους κατά το ποσοστό της απώλειας – πρόκειται για ενδεχόμενο που μάλλον δεν θα τύχει ευρείας εφαρμογής, ίσως σε ορισμένες περιπτώσεις και κάποιες αλυσίδες να το εφαρμόσουν.

Δεύτερον, την απώλεια του μικτού περιθωρίου να ζητήσουν από τους προμηθευτές – είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο.

Τρίτον, να αποδεχθούν την απώλεια και δεδομένου ότι η μείωση των τιμών είναι πιθανόν  να οδηγήσει σε μία μικρή αύξηση του όγκου των πωλήσεων γενικότερα στα σούπερ μάρκετ, η άνοδος των πωλήσεων να αντισταθμίσει την  μείωση του μικτού περιθωρίου – είναι η πιθανότερη εκδοχή που αναμένεται να εφαρμοστεί. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτριο πρώτο δίμηνο στα σούπερ μάρκετ με μείωση αξίας και όγκου πωλήσεων

Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,6% και η αξία τους κατά 0,2%. Η κατηγορία των τροφίμων απώλεσε το 0,8% του όγκου των πωλήσεων της, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς το 0,5% και τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού το 1,2%.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δεν χάνονται οι προσφορές από τα ράφια, οι πολυεθνικές σε στάση αναμονής

Παρά τις μειώσεις στους τιμοκαταλόγους, οι πολυεθνικές δεν θέλουν να σοκάρουν τους καταναλωτές με πλήρη απόσυρση προσφορών και παρακολουθούν στενά τις κινήσεις των ανταγωνιστών τους.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πού κρίνεται η μάχη των σούπερ μάρκετ για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις

Τα σημαντικότερα γενικά κριτήρια για την επιλογή ενός online σούπερ μάρκετ από κάποιο άλλο είναι οι χαμηλές τιμές, οι προσφορές, η δυνατότητα διαφόρων επιλογών πληρωμής, η ποικιλία των προϊόντων και η επάρκεια των προϊόντων.
super market-trofima-ielka-prosfores-xristougenna
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κύμα ανατιμήσεων τον Ιανουάριο έφερε υποχώρηση της κατανάλωσης

Τι δείχνει η ακτινογραφία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ τις τέσσερις εβδομάδες του Ιανουαρίου. Μειώσεις ή οριακές αυξήσεις στον όγκο των πωλήσεων και σημαντική άνοδος του τζίρου λόγω των συνεχών ανατιμήσεων.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έλεγχοι σε βιομηχανίες τροφίμων για «κόλπα» με τις συσκευασίες

Σε όλο το φάσμα της αγοράς οι έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ: από τις συσκευασίες τροφίμων που «ελαφραίνουν», έως την κερδοσκοπία με τεστ Covid. Δυσαρέσκεια και προσφυγές από αλυσίδες σούπερ μάρκετ για πρόστιμα.