ΓΔ: 1490.46 -0.08% Τζίρος: 119.96 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Γκάζια» στα έσοδα της Αττικής Οδού λίγο πριν περάσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ένα εξάμηνο προτού γίνει αλλαγή σκυτάλης, με τις εργασίες βαριάς συντήρησης του άξονα σε πλήρη εξέλιξη, τα έσοδα του αυτοκινητόδρομου συνέχισαν το πρώτο τρίμηνο του 2024 την ανοδική πορεία, ξεπερνώντας τα 50 εκατ. ευρώ.

Σε ανοδικό σερί συνεχίζει η Αττική Οδός λίγο προτού αλλάξει χέρια τον ερχόμενο Οκτώβριο. Επιβεβαιώνοντας τις θετικές προοπτικές, που μαγνήτισαν το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη νέα παραχώρηση, εκτοξεύοντας το τίμημα στα 3,27 δισ. ευρώ, το υψηλότερο που έχει επιτύχει μέχρι σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ, η μέση ημερήσια κυκλοφορία το πρώτο τρίμηνο του 2024 αυξήθηκε κατά 5% συγκριτικά με το ίδιο διάστημα πέρσι.

Οι αυξημένες διελεύσεις που ξεπέρασαν τις 250 χιλιάδες σε ημερήσια βάση, συμπαρέσυραν και τα έσοδα που κατέγραψε ο αστικός αυτοκινητόδρομος, ο οποίος στα 22 χρόνια λειτουργίας του έχει αλλάξει τις μετακινήσεις στο λεκανοπέδιο. Έτσι, τα έσοδα του πρώτου τριμήνου είναι, κατά πληροφορίες, 7,5% πάνω από την αντίστοιχη περίοδο του 2023, οπότε προσέγγιζαν τα 50 εκατ. ευρώ.

Οι επιδόσεις της Αττικής Οδού επέδειξαν αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα μέσα στην πανδημία που καθήλωσε τις μετακινήσεις. Ήδη, από το 2022, ξεπέρασε τα προ Covid επίπεδα, με την κυκλοφορία να προσπερνά κατά 0,3% αυτή του 2019. Τα έσοδα έφτασαν τα 197,2 εκατ. ευρώ, προσεγγίζοντας τις επιδόσεις της «χρυσής» εξαετίας πριν την οικονομική κρίση, οπότε οι εισπράξεις υπερέβαιναν ετησίως τα 200 εκατ. ευρώ.

Χρονιά επιτάχυνσης ήταν το 2023, με μια αύξηση της τάξης του 9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, τόσο σε όρους κυκλοφορίας όσο και εσόδων. Οι μέσες διελεύσεις σε ημερήσια βάση προσέγγισαν τις 260 χιλιάδες, ενώ ο τζίρος διαμορφώθηκε σε 214 εκατ. Σημειώνεται ότι η κορυφαία επίδοση ήταν το 2009 με 248,5 εκατ. ευρώ.

Η πορεία ως την παράδοση – παραλαβή

Εντωμεταξύ, αυτή την περίοδο και μέχρι την εκπνοή της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης στις 6 Οκτωβρίου 2024, κατά μήκος του άξονα γίνονται εργασίες βαριάς συντήρησης. Αυτό διότι ο αυτοκινητόδρομος θα πρέπει να επιστραφεί στο ελληνικό Δημόσιο σε άριστη λειτουργική κατάσταση. Η προετοιμασία για το σφύριγμα της λήξης έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου έναν χρόνο.

Μέχρι την παράδοση του άξονα των 70 χλμ. στο Δημόσιο, που είναι το πρώτο επιβεβλημένο βήμα ώστε να περάσει εν συνεχεία στα χέρια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα πρέπει ο σημερινός παραχωρησιούχος, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Egis Projects, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να επιθεωρήσουν κάθε χιλιόμετρο του άξονα και να καταγράψουν την υφιστάμενη λεπτομερώς την κατάσταση. Εν συνεχεία, θα συνταχθεί το πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής.

Όπως είπε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, το handover της Αττικής Οδού θα γίνει στις 8 Οκτωβρίου. Αν και φιλόδοξος στόχος, δεδομένου ότι απομένουν μόλις έξι μήνες, μία επί της ουσίας χέρι-με-χέρι παράδοση στον νέο παραχωρησιούχο που θα αναλάβει τον δρόμο για τα επόμενα 25 χρόνια θα είναι πιο βελούδινο σενάριο. Με μόνο δεδομένο την επιστροφή του asset στο Δημόσιο, εάν δημιουργηθεί «κενό» μεταξύ των δύο παραχωρήσεων, τότε τα πράγματα περιπλέκονται, διότι το υπουργείο θα κληθεί να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά ως προς τη λειτουργία του δρόμου.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΒΟΑΚ: Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το έργο των 1,8 δισ., συμβολή 693 εκατ. από το Δημόσιο

Το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης της δεκαετίας για τη χώρα, αλλά και την Ευρώπη, αναμένεται να αλλάξει τον κυκλοφοριακό χάρτη της Κρήτης, βελτιώνοντας την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα των υφιστάμενων υποδομών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απέραντο εργοτάξιο γίνεται πάλι η Αττική: Τα κορυφαία έργα και τα εμπόδια

Οι μεγάλες αστικές αναπλάσεις σε Αθηναϊκή Ριβιέρα και Βοτανικό και οι πόλοι logistics σε Θριάσιο και Φυλή αλλάζουν τον χάρτη. Έργα άνω των 10 δισ. στα σκαριά. Πού «κολλάνε» η Γραμμή 4 του μετρό και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κατασκευές: Πώς χτίζουν τα χαρτοφυλάκια του μέλλοντος οι μεγάλοι όμιλοι

Θηριώδες ανεκτέλεστο 15,8 δισ. έχουν διαμορφώσει στο τέλος του 2023 οι μεγάλοι των κατασκευών: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ, Άβαξ και Μυτιληναίος. Τα νέα δεδομένα στα δημόσια έργα, τα ιδιωτικά, οι παραχωρήσεις και οι ΣΔΙΤ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το ισχυρό χαρτί των παραχωρήσεων και οι παθογένειες στα έργα

Εναλλακτικά σενάρια εξετάζονται για τη μεγιστοποίηση του αποτυπώματος των παραχωρήσεων στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ δεν αποκλείονται οι συνέργειες με άλλους ομίλους σε Αττική Οδό και ΒΟΑΚ.