ΓΔ: 1422.32 1.30% Τζίρος: 88.50 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
ADMIE-Kalodiaki-diasyndesi
Φωτο: ΑΔΜΗΕ

Οι Αμερικανοί και το πολιτικό θρίλερ με το Great Sea Interconnector

Η Ουάσιγκτον ρίχνει το βάρος της υπέρ της διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ, την ώρα που έχει ξεσπάσει πολιτική θύελλα για το έργο στην Κύπρο. Οι Γάλλοι της Nexans προειδοποιούν για την πληρωμή των καλωδίων.

Σημαντική ώθηση στο έργο διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ αναμένεται να δώσει το ενδιαφέρον που δείχνει ο αμερικανικός κρατικός χρηματοδοτικός οργανισμός DFC για το υποθαλάσσιο καλώδιο, αν και το αρνητικό κύμα που έχει αναπτυχθεί κατά της επένδυσης στην δημόσια σφαίρα της Κύπρου αποτελεί σοβαρό εμπόδιο στην ολοκλήρωση του.

Μετά από περίοδο καθυστερήσεων, όπου φάνηκε η απροθυμία της κυπριακής πλευράς να συμμετάσχει στο Great Sea Interconnector, ανακοινώθηκε χθες ότι το κρατικό fund εξέφρασε το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στη διασύνδεση μέσω επιστολής προθέσεως (Letter Of Intent), που απηύθυνε στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ.

Με την πιθανή έλευση του νέου επενδυτή, αναμένεται να αυξηθούν οι πιέσεις προς την κυπριακή πλευρά για την επίσπευση του έργου, τόσο από τις ΗΠΑ, όσο και από τις Βρυξέλλες όπου αξιωματούχοι ήδη «σπρώχνουν» για αποτελέσματα σε αυτή την κατεύθυνση.

Γνωρίζοντες στη Μεγαλόνησο τονίζουν στο Business Daily ότι η εμπλοκή του αμερικανικού οργανισμού «προσδίδει αξιοπιστία που χρειάζεται το έργο».

«Πολλοί δεν πιστεύουν ότι πρόκειται για βιώσιμο έργο. Αν και υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε επιστολή πρόθεσης και στην πραγματοποίηση της συμμετοχής, θα κλείσουν πολλά στόματα με αυτό το νέο», τονίζουν πηγές.

Τον τελευταίο καιρό αυξάνονται οι φωνές που παίρνουν θέση κατά της διασύνδεσης, υποστηρίζοντας ότι είναι ασύμφορη και κατά των συμφερόντων του Κύπριου καταναλωτή.

Σε άρθρο που δημοσιεύτηκε την Κυριακή στο philenews.com, ο Αβέρωφ Νεοφύτου, πρώην πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού (ΔΗΣΥ) και νυν βουλευτής, κάνει λόγο για ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα της Κύπρου.

«Η Ηλεκτρική Διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου είναι ένα πανάκριβο έργο, με κανένα πραγματικό όφελος για τις δύο χώρες, το οποίο θα επιβαρύνει τους καταναλωτές δυσβάστακτα και αδικαιολόγητα», γράφει ο βουλευτής.

«Ίσως πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα επί εποχής Κυπριακής Δημοκρατίας και θα εξελίσσεται για τις επόμενες δεκαετίες (δεν είναι περίπτωση one off). Και διερωτώμαι γιατί αυτό το τεράστιο θέμα δεν υπάρχει στην πολιτική συζήτηση», προσθέτει ο ίδιος.

Επισήμως, η Κύπρος δηλώνει ότι περιμένει την επικαιροποίηση ανάλυσης κόστους - οφέλους ώστε να αποφασίσει αν θα προχωρήσει με το έργο, ωστόσο πηγές της αγοράς βλέπουν επιχειρηματικά συμφέροντα που κερδίζουν από την κλειστή αγορά ηλεκτρικού ρεύματος να βρίσκονται πίσω από την καθυστερήση.

Υπενθυμίζεται ότι η κυπριακή αγορά έχει μονοπωλιακό χαρακτήρα, ενώ η ηλεκτρική απομόνωση και η εξάρτηση της χώρας από το πετρέλαιο κρατούν ψηλά τις τιμές ρεύματος.

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας, η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος στην Κύπρο είναι 30% πιο υψηλή από τον μέσο όρο της Ευρώπης. Επισημαίνεται, επίσης, ότι τα τελευταία χρόνια η τιμή στην Κύπρο αυξάνεται με ρυθμό τρεις φορές υψηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρώπης, που οφείλεται κυρίως στη μεγάλη εξάρτηση της χώρας από το πετρέλαιο και στο χαράτσι των ρύπων.

Αξιωματούχοι από τον ΑΔΜΗΕ υποστηρίζουν ότι τα πρώτα αποτελέσματα της μελέτης που ζητήθηκε θα παρουσιαστούν στο Υπουργείο Ενέργειας της Κύπρου εντός Μαΐου.

Οι Γάλλοι

Στο μεταξύ, ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τον ΑΔΜΗΕ, καθώς η Nexans, η γαλλική εταιρεία που κατασκευάζει το καλώδιο, φέρεται να έχει στείλει τελεσίγραφο στο Διαχειριστή ότι αν δεν πληρωθεί η δόση του Απριλίου και του Μαΐου που τρέχει, το έργο θα τεθεί σε παύση εργασιών από τις αρχές Ιουνίου.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι η ισραηλινή πλευρά υποστηρίζει πλήρως την κατασκευή του έργου συνολικού ύψους 1,9 δισεκατομμυρίων ευρώ που εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τη ενεργειακή ασφάλεια και σταθερότητα της χώρας.

Η αξιολόγηση

Ως ένδειξη της αξιοπιστίας της επένδυσης, ο ΑΔΜΗΕ τονίζει ότι το DFC έλαβε τη σχετική απόφαση μετά από οικονομική και τεχνική αξιολόγηση του έργου και η συμμετοχή του θα έχει τη μορφή είτε συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο είτε δανειοδότησης είτε συνδυασμού των δύο.

Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες τηλεδιάσκεψη μεταξύ στελεχών του ΑΔΜΗΕ, του DFC και του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπου συζητήθηκαν οι προοπτικές και οι όροι συμμετοχής στο έργο, αναφέρει η ανακοίνωση.

Για την τελική επενδυτική απόφαση του DFC, βασική προϋπόθεση αποτελεί η έγκαιρη ολοκλήρωση του ρυθμιστικού πλαισίου από τις ρυθμιστικές αρχές της Ελλάδας και της Κύπρου.

Ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, κ. Μάνος Μανουσάκης, δήλωσε: «Καλωσορίζουμε την επισημοποίηση του ενδιαφέροντος από το DFC για συμμετοχή στον Great Sea Interconnector. Συνιστά ψήφο εμπιστοσύνης στην προσπάθεια υλοποίησης του έργου, το οποίο θα έχει πολλαπλά οφέλη για τους Κύπριους και Έλληνες καταναλωτές. Για την εξέλιξη αυτή θέλω να ευχαριστήσω θερμά για τη συμβολή τους, την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την Πρεσβεία των ΗΠΑ και, ειδικά, τον Πρέσβη κ. Γιώργο Τζ. Τσούνη».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κρίσιμες επαφές ΑΔΜΗΕ στην Κύπρο για την ενεργειακή διασύνδεση

Στα τέλη Ιουνίου ο Μ. Μανουσάκης θα παρουσιάσει στην πολιτική ηγεσία της Κύπρου τα οφέλη της διασύνδεσης, ενώ εντείνονται οι αντιδράσεις από τους παραγωγούς ενέργειας. Νέος «παίκτης» στο έργο η γαλλική Meridiam.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

AΔΜΗΕ - Meridiam: Μνημόνιο για είσοδο στον Great Sea Interconnector

Αντικείμενο του Μνημονίου είναι η είσοδος της Meridiam στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας Great Sea Interconnector, η οποία είναι υπεύθυνη για την υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στηρίζει την ενεργειακή σύνδεση το Ισραήλ, αμφιβολίες για τη Λευκωσία

Τα αποτελέσματα του νέου γύρου επαφών Μανουσάκη στην Κύπρο. Οι Ισραηλινοί διατηρούν ζωηρό ενδιαφέρον για τη διασύνδεση. Ισχυρά συμφέροντα στην ενεργειακή αγορά της Μεγαλονήσου βρίσκονται πίσω από τις καθυστερήσεις.