Οι προκλήσεις με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπος ο κλάδος ένδυσης μέσα στο 2024 στην χώρα μας, και κυριότερα η συρρίκνωση των εξαγωγών ως αποτέλεσμα της κάμψης της ζήτησης από τους μεγάλους πελάτες του εξωτερικού, ήταν ήδη εμφανείς σε έναν βαθμό από το προηγούμενο έτος.
Όπως πιστοποιούν τα στοιχεία που έχει επεξεργαστεί ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ) για την χρονιά που πέρασε, η εικόνα ήταν αρκετά διαφοροποιημένη μεταξύ των αμιγώς εξαγωγικών εταιρειών κι εκείνων που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην ελληνική αγορά. Οι τελευταίες παρουσίασαν υψηλή μονοψήφια ποσοστιαία αύξηση του κύκλου εργασιών τους στο σύνολο τους σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σε αντίθεση με τις πρώτες οι οποίες είδαν τα έσοδα τους να βυθίζονται.
Η τάση αυτή φαίνεται ότι διατηρήθηκε και την χρονιά που μόλις αποχαιρετήσαμε. Σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία του δεκαμήνου του 2024, οι εγχώριες λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων κατέγραψαν αύξηση της τάξεως του 3,7%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, με την αξία τους να αγγίζει τα 2,8 δισ. ευρώ, από 2,7 δισ. ευρώ το προηγούμενο έτος. Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι ο ρυθμός αύξησης κατέγραψε σημαντική κάμψη το τρίτο τρίμηνο, υποχωρώντας σε +0,8%, έναντι +4,5% το δεύτερο τρίμηνο.
Στον αντίποδα, οι εξαγωγές του κλάδου ένδυσης υποχώρησαν στο δεκάμηνο σε ποσοστό -12,9%, με την αξία τους να περιορίζεται σε 1,36 δισ. ευρώ, έναντι 1,56 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Πτώση δε κατέγραψαν και οι εισαγωγές, κατά 3,3%, με την αξία τους να περιορίζεται σε 2,76 δισ. ευρώ, από 2,87 δισ. το δεκάμηνο του 2023.
Όπως προαναφέρθηκε, οι τάσεις αυτές ήταν εμφανείς ήδη από το 2023. Πιο συγκεκριμένα, βάσει των οικονομικών αποτελεσμάτων ενός δείγματος 101 επιχειρήσεων ένδυσης που επεξεργάστηκε ο ΣΕΠΕΕ, ο συνολικός κύκλος εργασιών όλων των επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκε κατά 4,0% και διαμορφώθηκε σε 1,11 δισ. ευρώ. Τα μικτά κέρδη ανήλθαν σε 479,4 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9,6% σε σχέση με το 2022, με το περιθώριο μικτού κέρδους να διαμορφώνεται στο 42,9%. Κατά αναλογία, τα συνολικά καθαρά κέρδη των επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 4,4% και ανήλθαν σε 78,8 εκατ. ευρώ, με το περιθώριο καθαρού κέρδους να φθάνει το 7,1%.
Εξειδικεύοντας ωστόσο τα αποτελέσματα, προκύπτει θετικότερη εικόνα για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά, με τον κύκλο εργασιών τους να αυξάνεται κατά 8,8% το 2023, αγγίζοντας τα 952,3 εκατ. ευρώ. Τα μικτά κέρδη σημείωσαν αύξηση 11,1%, σε 439,2 εκατ. ευρώ, και τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 68,6 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο μικτού κέρδους διαμορφώθηκε στο 46,1% και το περιθώριο καθαρού κέρδους στο 7,2%.
Από την άλλη πλευρά ωστόσο, σε ό,τι αφορά τις αμιγώς εξαγωγικές επιχειρήσεις του δείγματος, ο κύκλος εργασιών μειώθηκε κατά 16,9% σε ετήσια βάση, με την αξία του να πέφτει από τα 198,6 εκατ. ευρώ το 2022 σε 165 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ και τα μικτά κέρδη υποχώρησαν κατά 4%, αγγίζοντας τα 40,3 εκατ. ευρώ. Αύξηση κατά 7,4% παρουσίασαν ωστόσο το 2023 τα καθαρά κέρδη του συγκεκριμένου δείγματος, διαμορφούμενα σε 10,2 εκατ. ευρώ, με το αντίστοιχο περιθώριο να φθάνει το 6,2%.
Η επιστροφή του ανδρικού ενδύματος
Αναφορικά με την κατηγοριοποίηση των αποτελεσμάτων ανά προϊόν, το 2023 σηματοδότησε την επιστροφή του ανδρικού ενδύματος, με τις πωλήσεις της αντίστοιχης υποομάδας του δείγματος να σημειώνουν την σημαντικότερη θετική μεταβολή, σε ποσοστό 13,1% σε σχέση με το 2022 και σύνολο τζίρου 105,1 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη συνδέεται άμεσα με την επιστροφή στο γραφείο και την οριστική άρση των περιορισμών της πανδημίας. Τα μικτά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 58,9 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 18,5% σε σχέση με το 2022, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 5,2 εκατ. ευρώ.
Στην κατηγορία των γυναικείων ενδυμάτων, η οποία είναι η σημαντικότερη, το 2023 καταγράφηκε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 7,9%, στα 490,4 εκατ. ευρώ. Τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 11,0%, στα 249 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν σε 32,1 εκατ. ευρώ. Στην κατηγορία των παιδικών ενδυμάτων καταγράφηκε μείωση 2,4% του κύκλου εργασιών, στα 105,7 εκατ. ευρώ -η μόνη αρνητική μεταβολή την χρονιά που πέρασε. Τα μικτά κέρδη του συγκεκριμένου δείγματος αυξήθηκαν κατά 5,8%, στα 34,8 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν κατά 15,4%, αγγίζοντας τα 6,6 εκατ. ευρώ.
Η κατηγορία των casual - αθλητικών παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 6,4%, στα 122,4 εκατ ευρώ. Τα μικτά κέρδη της υποομάδας αυξήθηκαν κατά 9,6% διαμορφούμενα σε 66,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν κατά 7%, στα 16 εκατ. ευρώ. Τέλος, στην κατηγορία των εσωρούχων ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 3,9% το 2023, αγγίζοντας τα 89,8 εκατ. ευρώ. Τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 4,5% σε σχέση με το 2022, στα 41,9 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν κατά 6,1%, υποχωρώντας σε 6,2 εκατ. ευρώ.