ΓΔ: 1548.93 -0.19% Τζίρος: 102.22 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 DATA
Μετρό
Φωτό: Aris Oikonomou / SOOC

Ήρθαν οι ανέπαφες συναλλαγές στα ΜΜΜ, αλλά αργούν οι νέοι συρμοί μετρό

Άλυτος γρίφος η χρηματοδότηση των νέων συρμών μετρό, ενώ ναυάγησε το σχέδιο για κλιματισμό σε παλιούς συρμούς. Πώς θα λειτουργήσει το νέο σύστημα για είσοδο με τραπεζική κάρτα ή έξυπνο κινητό σε όλα τα μέσα.

Ένα βήμα μπρος και δύο πίσω κάνουν οι αστικές συγκοινωνίες. Από τη μία, με την έναρξη από εχθές της «ανέπαφης» επιβίβασης με τραπεζική κάρτα στα μέσα μαζικής μεταφοράς, η Αθήνα γίνεται επιτέλους μία ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Από την άλλη, θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια για την αλλαγή εικόνας στον ηλεκτρικό, ενώ η δυσκολία εξασφάλισης χρηματοδότησης «στέλνει» την προμήθεια 15 καινούργιων συρμών μετά την τριετία.

Έχοντας βάλει τα προηγούμενα χρόνια σε προτεραιότητα την ανανέωση του γερασμένου στόλου των λεωφορείων, που βρίσκεται στην τελική ευθεία, αφού ως το φθινόπωρο του 2025 έχει δρομολογηθεί η κυκλοφορία συνολικά 950 νέων οχημάτων, το βάρος της κυβέρνησης πέφτει πια στη σταθερή τροχιά. Το «σαφάρι» εξεύρεσης πόρων, όμως, προσγειώνει τα σχέδια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την απόκτηση νέων συρμών, που είναι η μοναδική λύση για συχνότερα δρομολόγια και λιγότερες βλάβες στο μετρό, όπου ειδικά η Γραμμή 3 «στενάζει».

Αργεί η «δροσιά» στο μετρό

Αυτό που εγκαταλείπεται είναι η ανάσα δροσιάς στους 24 παλιότερους συρμούς του μετρό, παραλαβής του 2000, που εκ κατασκευής δεν διέθεταν κλιματισμό. Παρότι η ταλαιπωρία των επιβατών κάθε καλοκαίρι είναι τεράστια, το υψηλό κόστος -που έχει αρχικώς μόνο εκτιμηθεί σε 39,6 εκατ. ευρώ- και η μεγάλη τεχνική δυσκολία, αφού μόλις μία εταιρεία έχει προτείνει μία εφικτή λύση, βγάζουν από το κάδρο την εγκατάσταση.

«Δεν μπορούμε να βάλουμε κλιματισμό σε έξι μήνες, μπορούμε να κάνουμε όμως ανακατασκευή υφιστάμενων συρμών, όπου θα περιλαμβάνεται και αυτό το κομμάτι», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στο περιθώριο της χθεσινής παρουσίασης της νέας υπηρεσίας tap2ride. Στην απόφαση φαίνεται πως βάρυνε η μεγάλη επένδυση που απαιτείται σε συνάρτηση με την παλαιότητα των συρμών, που πιάνουν τα 25 χρόνια.

Όπως έχει γράψει το BD, η σκοπιμότητα των διαφορετικών σεναρίων για τον κλιματισμό συρμών που με τον καύσωνα «βράζουν», σε συνδυασμό με την παράταση της ωφέλιμης ζωής τους κατά 20 χρόνια, έχει μπει στο ραντάρ της ΣΤΑ.ΣΥ. από τον Δεκέμβριο.

Ως το καλοκαίρι τα νεότερα για νέους συρμούς

Σε αντιδιαστολή με τις μέχρι πρότινος αποσπασματικές λύσεις, σε προτεραιότητα μπαίνει πια δυναμικά ο σχεδιασμός για την αγορά νέων συρμών για τις Γραμμές 2 και 3. «Κλειδί» για κάθε απόφαση παραμένει η εξασφάλιση χρηματοδότησης που δεν είναι εύκολη υπόθεση. Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι ως το καλοκαίρι να έχει «χτιστεί» ένα στέρεο αφήγημα γύρω από την προμήθεια, ώστε να μην ναρκοθετηθεί η προσπάθεια.

Ο κ. Σταϊκούρας προσδιόρισε, βάσει των συζητήσεων που έχουν ξεκινήσει με τα αρμόδια υπουργεία, τον ρεαλιστικό ορίζοντα εξασφάλισης πόρων εντός της ερχόμενης τριετίας. Από το ύψος της χρηματοδότησης θα εξαρτηθεί και το αντικείμενο της προμήθειας, με την πρόθεση του υπουργείου να είναι για 15 καινούργιους συρμούς. Σε αυτούς περιλαμβάνονται και 7 ή 8 διρευματικοί που θα κάνουν τα αεροδρομιακά δρομολόγια, καθώς οι υφιστάμενοι έχουν καταπονηθεί σημαντικά με το «μεγάλωμα» της Γραμμής 3 ως τον Πειραιά που προσέθεσε έξι σταθμούς

«Δεν είναι κάτι που θα δείτε σε 1 ή 3 χρόνια, αλλά οφείλουμε να αφήσουμε μια παρακαταθήκη για τα επόμενα χρόνια, αφού έχουμε σήμερα συρμούς 25ετίας», είπε ο υπουργός. Δεδομένου ότι ακόμα και αύριο να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός -που δεν είναι καν έτοιμος ακόμα, αφού δεν έχει αντικείμενο- θα χρειαστεί σίγουρα μία τριετία για να μπει το νερό στο αυλάκι, είναι σίγουρο ότι νέους συρμούς δεν θα δούμε σε αυτή την κυβερνητική θητεία.

Διετία ανανέωσης για τη Γραμμή 1

Τα πράγματα είναι πιο αισιόδοξα για τον ηλεκτρικό, αφού παρά τις παλινωδίες οι πρώτες ουσιαστικές παρεμβάσεις έχουν ξεκινήσει. Η αναβάθμιση των 14 συρμών, που μπήκαν σε κυκλοφορία μεταξύ 1983-1985, έχει μπει σε ρυθμό, μετά από πολλές καθυστερήσεις, αφού η σύμβαση με την ισπανική Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2022. Αυτή την περίοδο, το πρότυπο βαγόνι είναι έτοιμο στην Ισπανία.

«Επιδιώκουμε στη διετία να έχουμε 14 ανακαινισμένους συρμούς, εκ των οποίων περίπου οι μισοί δεν είναι καν σήμερα σε κυκλοφορία. Άρα θα έχουμε επιπλέον συρμούς στο δίκτυο», επισήμανε ο κ. Σταϊκούρας. Η ολοκλήρωση του έργου θα δώσει τη δυνατότητα να επιστρέψουν στις Γραμμές 2 και 3, οι τέσσερις «δανεικοί» συρμοί που σήμερα ενισχύουν το δίκτυο του ηλεκτρικού.

Παράλληλα, επιδιώκεται μέσω της Siemens να επισκευαστούν ορισμένοι ακόμα συρμοί, ώστε να βελτιωθεί περαιτέρω η καθημερινότητα στη Γραμμή 1, ενώ αναζητούνται πόροι και για παρεμβάσεις στους σταθμούς, πχ. για τις κυλιόμενες σκάλες.

Επιβίβαση με τραπεζική κάρτα

Η χθεσινή ημέρα πάντως ήταν ορόσημο για τα μέσα μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας. Η επέκταση της υπηρεσίας tap2ride στα συνολικά 6.500 ακυρωτικά μηχανήματα που διαθέτει ο ΟΑΣΑ σε λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό και τραμ, άνοιξε την πόρτα σε μία νέα εποχή. Οι επιβάτες μπορούν πλέον αντί εισιτηρίου να «χτυπούν» την τραπεζική τους κάρτα, ακόμα και από το έξυπνο κινητό ή το smartwatch τους, και να επιβιβάζονται άμεσα στα μέσα που επιθυμούν.

Επί του παρόντος, η δυνατότητα αντιστοιχεί είτε σε ένα εισιτήριο του 1,20 ευρώ είτε στο ημερήσιο κόστους 4,10 ευρώ. Ακόμη, ισχύει για μετακινήσεις από και προς το αεροδρόμιο με τα λεωφορεία Express με χρέωση 5,50 ευρώ και με το μετρό έναντι 9 ευρώ. Σταδιακά θα επεκταθεί στα εκπτωτικά προϊόντα που σήμερα ενσωματώνονται στην προσωποποιημένη κάρτα (65+, φοιτητές, ΑμεΑ κλπ).

Οι ειδικοί «αναγνώστες» που εγκαταστάθηκαν μετατρέπουν τα ακυρωτικά μηχανήματα σε smart POS και την τραπεζική κάρτα για 90 λεπτά, όση η διάρκεια του ενιαίου κομίστρου, σε εισιτήριο. Έτσι, ακόμα και όταν μπει ελεγκτής, σκανάροντας την κάρτα στον εξοπλισμό που διαθέτει, όπως εξήγησε εχθές ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, αυτή αναγνωρίζεται σαν εισιτήριο.

«Είναι ένα έξυπνο σύστημα που εάν ο επιβάτης κάνει μία διαδρομή θα χρεώσει 1,20 ευρώ, εάν κάνει όμως μέσα στην ημέρα 5 διαδρομές δεν χρεώνει 6 ευρώ, αλλά το ημερήσιο εισιτήριο», σημείωσε ο κ. Σπηλιόπουλος. Η εκκαθάριση θα γίνει το βράδυ της ίδιας ημέρας και δεν υπάρχουν πρόσθετες χρεώσεις. Οι επιβάτες θα πρέπει να χρησιμοποιούν την ίδια κάρτα ή συσκευή κατά την αποβίβαση ή μετεπιβίβαση, για να αποφύγουν διπλή χρέωση, ενώ κάθε κάρτα αντιστοιχεί σε έναν μόνο επιβάτη.

Εκτιμάται ότι η νέα υπηρεσία μπορεί θα συμβάλλει στην εξοικονόμηση ως και 5 εκατ. ευρώ ετησίως για τον ΟΑΣΑ, αφού σήμερα αυτό είναι το κόστος για τα 50 εκατ. εισιτήρια που χρησιμοποιεί το επιβατικό κοινό μόνο μία φορά. Ακόμη, οι επιβάτες θα γλιτώσουν ακόμα και περισσότερες από 120.000 εργάσιμες ημέρες, που σήμερα «ξοδεύονται» μπροστά σε μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων και γκισέ.

Η εφαρμογή των ανέπαφων συναλλαγών αναπτύχθηκε στο πλαίσιο σύμβασης με την Hellas Smart Ticket., θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε συνεργασία με την LG CNS και με την υποστήριξη της Visa και της NBG Pay.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: Έμειναν από... χρήμα οι επεκτάσεις για 800.000 νέους επιβάτες

Ακόμα και ο διαγωνισμός για το Ίλιον έχει βαλτώσει, ενώ εξετάζονται σενάρια επέκτασης στο Ελληνικό και στο κυβερνητικό πάρκο Υμηττού. Αγορές συρμών για τη γραμμή αεροδρομίου, αλλά σε μια τριετία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα λεωφορεία ξέμειναν από οδηγούς, μείωση 7% στα δρομολόγια μετρό

Η έλλειψη οδηγών μειώνει κατά 20% τα δρομολόγια των λεωφορείων. Ελάχιστοι οι υποψήφιοι, παρά την αύξηση των μισθών. Λιγότερα δρομολόγια των μέσων σταθερής τροχιάς, παρότι οι επιβάτες αυξάνονται.
Ταξί
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ταξί... πολιορκούν τις λωρίδες λεωφορείων, πιέζουν για αλλαγή του ΚΟΚ

Γυρίζουν την πλάτη στην ηλεκτροκίνηση οι ταξιτζήδες, εκτροχιάστηκε το πρόγραμμα για τα «Πράσινα Ταξί». Ζητούν να μπαίνουν ελεύθερα στις λωρίδες λεωφορείων, όπως συμβαίνει και σε ευρωπαϊκές χώρες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα διόδια και «πράσινος» δακτύλιος, τα αντίδοτα στο μποτιλιάρισμα

Μόνο 18 χλμ./ώρα η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων το πρωί. Οι συγκοινωνιολόγοι ζητούν αύξηση διοδίων, «πράσινο» δακτύλιο, επεκτάσεις μετρό και προαστιακού και οδική σύνδεση Ελευσίνας - Οινοφύτων.