ΓΔ: 1512.75 0.39% Τζίρος: 5.79 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:54:35 DATA
Φωτο: Nick Paleologos/ SOOC

Μετρό: Ψάχνουν λύση για κλιματισμό σε παλιούς συρμούς που «βράζουν»

Προϋπόθεση η εύρεση χρηματοδότησης για να δροσίσουν οι 24 παλιοί συρμοί του μετρό, που τα τελευταία καλοκαίρια αποσύρονται μέσα στον καύσωνα. Σε 265.000-275.000 ευρώ ανά όχημα το κόστος της εφικτής λύσης.

Το σενάριο της εγκατάστασης κλιματισμού στους παλιούς συρμούς του μετρό που τα τελευταία χρόνια «βράζουν» με τις υψηλές θερμοκρασίες, σε συνδυασμό με την επέκταση του χρόνου ζωής τους για 20 χρόνια, θα εξετάσει η ΣΤΑΣΥ. Η διερεύνηση της βιωσιμότητας της επένδυσης, που μόνο για το σύστημα κλιματισμού έχει υπολογιστεί ότι θα φτάσει στα 39,6 εκατ. ευρώ, θα ανοίξει τον δρόμο για την αναζήτηση χρηματοδότησης.

Τα τελευταία καλοκαίρια τα παράπονα των επιβατών του μετρό για τη ζέστη στους συρμούς των Γραμμών 2 και 3, κατά τις ημέρες του καύσωνα όλο και πληθαίνουν. Πρόκειται για τους 24 παλαιότερους συρμούς της πρώτης προμήθειας του μετρό της Αθήνας, οι οποίοι δεν διαθέτουν κλιματισμό εκ κατασκευής. Αυτοί αντιστοιχούν στο 30% του διαθέσιμου στόλου της ΣΤΑΣΥ.

Όταν κυκλοφόρησε το 2000, η λεγόμενη σειρά 1 αριθμούσε 28 συρμούς, αλλά σήμερα οι 4 εξ αυτών παραμένουν παροπλισμένοι, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και ανθρώπινου δυναμικού για την ανάταξή τους.

Η αλλαγή των καιρικών συνθηκών, όμως, έφερε νέα δεδομένα και εκεί που κατά τον σχεδιασμό της πρώτης προμήθειας δεν είχε κριθεί απαραίτητο να εγκατασταθεί κλιματισμός, τώρα είναι πια αδιανόητο. Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο δύσκολη για τους 4 συρμούς αυτής της σειράς που έχουν μετακινηθεί στη γραμμή του ηλεκτρικού, ως τονωτική ένεση για να βγαίνουν τα δρομολόγια, όμως σε συνθήκες καύσωνα αναγκαστικά αποσύρονται.

Σημειώνεται πως ο κανονισμός για τα μέσα δημόσιας μεταφοράς, ορίζει ότι «πρέπει να υπάρχει μέριμνα για την τήρηση ικανοποιητικής θερμοκρασίας εντός οχημάτων και συρμών που διαθέτουν κλιματισμό, ώστε για τη μεν θερινή περίοδο η ψύξη να ενεργοποιείται όταν η εσωτερική θερμοκρασία φτάσει στους 28 βαθμούς, για τη δε χειμερινή η θέρμανση να ενεργοποιείται όταν πέσει κάτω από τους 15 βαθμούς Κελσίου».

Εναλλακτικά σενάρια

Με αυτά τα δεδομένα και με την απόκτηση νέων συρμών να μην φαίνεται στον ορίζοντα, η ΣΤΑΣΥ αναζητά, έναντι 22.320 ευρώ (με ΦΠΑ), σύμβουλο για να διερευνήσει τη σκοπιμότητα της εγκατάστασης κλιματισμού σε αυτούς τους 24 συρμούς ως μέρος της αναβάθμισής τους. Ο σύμβουλος θα έχει στη διάθεσή του 75 ημέρες για να προσδιορίσει και να εξετάσει τα εναλλακτικά σενάρια, μεταξύ των οποίων και το «μηδενικό», δηλαδή να μην γίνει καμία παρέμβαση, να περιγράψει το έργο της αναβάθμισης και τον χρονικό προγραμματισμό του, αλλά και να εκτιμήσει την επιβατική κίνηση ανά σενάριο.

Ας μην ξεχνάμε ότι, στο οκτάμηνο του 2024, οι επιβάτες στα μέσα σταθερής τροχιάς αυξήθηκαν κατά 10%, πλέον της αύξησης 16,5% που είχε σημειωθεί το 2023. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να συνεκτιμηθεί η επίπτωση στον διαθέσιμο στόλο, άρα στο ήδη στριμωγμένο πρόγραμμα των δρομολογίων, καθώς και η επίπτωση στο κόστος λειτουργίας και συντήρησης. Ο σύμβουλος θα κληθεί να προτείνει το βέλτιστο επενδυτικό σχέδιο και να εξετάσει διάφορες πηγές και εργαλεία χρηματοδότησης.

Όπως ορίζεται πάντως στη διακήρυξη του διαγωνισμού, ως βασικό σενάριο θα εξετασθεί η εγκατάσταση συστήματος κλιματισμού για τη βελτίωση των συνθηκών για τους επιβάτες, καθώς και η αντικατάσταση συστημάτων, όπως αυτό της έλξης, η αντικατάσταση κινητήρων και συστήματος διαχείρισης και ελέγχου συρμού TCMS, που θα οδηγήσουν σε επέκταση χρόνου ζωής τους κατά 20 χρόνια. Ακόμη, θα εξετασθεί η αγορά νέων συρμών σταδιακά, με ή χωρίς την πώληση των υπαρχόντων, η μερική ή ολική αναβάθμιση των 24 συρμών κ.ά. Προβλέπεται, δε, για όλα τα σενάρια να δοθεί τεχνική περιγραφή και ενδεικτικό κόστος επένδυσης, συντήρησης και λειτουργίας.

Η δυσκολία της «εφικτής» λύσης

Η μεγαλύτερη πρόκληση, μέχρι στιγμής, ήταν να βρεθεί η εφικτή τεχνική λύση για την εγκατάσταση συστήματος κλιματισμού. Η αναζήτηση ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2023, όμως τα πράγματα δεν ήταν εύκολα. Παρότι κλήθηκαν από τη ΣΤΑΣΥ διάφορες τεχνικές εταιρείες να καταθέσουν ρεαλιστικές προτάσεις, επιβεβαιώνοντας την εφικτότητα της προτεινόμενης λύσης, τελικά μόνο μία υπέβαλε πλήρη λύση.

Σε αυτό το πλαίσιο, χρειάστηκε να μετρηθούν ακόμα και τα περιθώρια ύψους που υπάρχουν εντός των σηράγγων του μετρό, ώστε να υπολογιστεί και κατά πόσο μπορεί ο απαραίτητος πρόσθετος μηχανισμός να βγει πάνω από την οροφή. Επίσης, θα απαιτηθούν νέες καλωδιώσεις και πολλή τεχνική εργασία.

Ο προϋπολογισμός της πρότασης, όπως έχει προσδιοριστεί στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ανέρχεται στο ποσό των 265.000-275.000 ευρώ ανά όχημα, με το συνολικό κόστος να εκτιμάται σε 39,6 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται, πάντως, πως ακόμα και αν οι πόροι βρεθούν αύριο, οι απαραίτητες εργασίες θα χρειαστούν 12-18 μήνες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εργασίες - «μπαλώματα» στο μετρό, επειδή λεφτά... δεν υπάρχουν

Ο χρόνος θαμπώνει την εικόνα του πιο αξιόπιστου μέσου μετακίνησης στην Αθήνας, αλλά είναι δύσκολη η εξεύρεση των πόρων για τις οριστικές λύσεις στην έλλειψη συρμών και στην αναβάθμιση σταθμών και υποδομών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετ' εμποδίων και καθυστερήσεων η νέα επέκταση του μετρό στο Ίλιον

Ο διαγωνισμός για την επέκταση προς Ίλιον δεν έχει περάσει εδώ και ενάμιση χρόνο στη δεύτερη φάση. Επόμενα βήματα η σύνδεση με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και οι επεκτάσεις προς τα βόρεια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φθορές σε ράγες του μετρό, αρχίζουν έργα για ενίσχυση της ασφάλειας

Διαγωνισμό ύψους 4,89 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση των φθαρμένων γραμμών του μετρό υλοποιεί η ΣΤΑ.ΣΥ., ενώ θα τεστάρει μέσω σεναρίων φωτιάς τα συστήματα της σήραγγας από Μοναστηράκι ως Αττική.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα διόδια και «πράσινος» δακτύλιος, τα αντίδοτα στο μποτιλιάρισμα

Μόνο 18 χλμ./ώρα η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων το πρωί. Οι συγκοινωνιολόγοι ζητούν αύξηση διοδίων, «πράσινο» δακτύλιο, επεκτάσεις μετρό και προαστιακού και οδική σύνδεση Ελευσίνας - Οινοφύτων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε... έμφραγμα το μετρό και ο Ηλεκτρικός, καθυστερούν οι νέοι συρμοί

Η έλλειψη πόρων καθυστερεί τις διορθωτικές κινήσεις που θα βάλουν τέλος στις καθημερινές δοκιμασίες των επιβατών. Σοβαρά προβλήματα στον διαγωνισμό για νέους συρμούς μετρό, αργεί και ο κλιματισμός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κλιματισμός για να σταματήσουν να... βράζουν οι παλιοί συρμοί του μετρό

Η εγκατάσταση κλιματισμού στους πρώτους συρμούς του μετρό της Αθήνας, που είναι πια ηλικίας 24 ετών, είναι το πρώτο στοίχημα για τα μέσα σταθερής τροχιάς. Αναβαθμίζονται 14 συρμοί του ηλεκτρικού με σύμβαση 70 εκατ. ευρώ.