ΓΔ: 1693.61 1.33% Τζίρος: 231.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Πηγή: Υπ. Υποδομών και Μεταφορών

Αλλάζει... δρόμο η διαδικασία για τα μεγάλα οδικά έργα στην Εύβοια

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέθεσε στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας τις μελέτες για τα έργα των 200 εκατ. ευρώ, αφού προηγουμένως μπλόκαρε τις διαδικασίες το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Τρία χρόνια από τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες για τον νέο οδικό «κορμό» που θα ενώσει τη Χαλκίδα με τη Βόρεια Εύβοια, η μελέτη του έργου περνά στα χέρια της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Αφού τα βρήκε σκούρα με τη fast-track ανάθεση της μελέτης, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πετάει τη μπάλα στην Περιφέρεια, εκχωρώντας 7,9 εκατομμύρια ευρώ για τη μελετητική ωρίμανση του έργου.

Την ίδια στιγμή, όπως διαβεβαίωσε εχθές ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, απαντώντας σε ερώτηση στον κοινοβουλευτικό έλεγχο για την κατασκευή του κεντρικού οδικού άξονα Βόρειας Εύβοιας, τμήμα Παράκαμψη Ψαχνών – Στροφυλιά, «η πολιτεία δεν υπαναχωρεί από την εκτέλεση αυτού του έργου».

Ξεκαθάρισε, μάλιστα, πως το υπουργείο διατηρεί σταθερά δημοσιονομικό χώρο της τάξης των 200 εκατ. ευρώ, τον οποίο «φυλάει με θρησκευτική προσήλωση» για την υλοποίηση του έργου, που έχει ενταχθεί στο master plan ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας, μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 2021.

«Η Εύβοια πολλές φορές πληρώνει τα σπασμένα της Αθήνας. Είναι το οχυρό της Αττικής έναντι των καιρικών φαινομένων. Οφείλουμε στην Εύβοια να γίνουν αυτά τα έργα», είπε χαρακτηριστικά.

Το ιστορικό της τριετίας

Ο κεντρικός οδικός άξονας, συνολικού μήκους 56 χλμ., ξεκινώντας από την Παράκαμψη Ψαχνών, έργο που επίσης γνωρίζει ήδη καθυστερήσεις, τουλάχιστον 18 μηνών, κυρίως λόγω απαλλοτριώσεων, θα βγάλει από την απομόνωση τη Βόρεια Εύβοια. Εκτιμάται, δε, ότι θα συμβάλλει στη μετάβαση του νησιού σε μία νέα αναπτυξιακή εποχή.

Για αυτό και στα τέλη του 2021, το τμήμα Παράκαμψη Ψαχνών – Στροφυλιά, μήκους περίπου 36 χλμ., που θα περιορίσει τον χρόνο για να διανυθεί η απόσταση κατά 55%, χαρακτηρίσθηκε ως «εθνικού επιπέδου». Έναν χρόνο αργότερα εγκρίθηκε η δέσμευση 3,16 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο οφειλόμενο 40% της προεκτιμηθείσας δαπάνης για την εκπόνηση της οριστικής μελέτης του έργου, ύψους 7,9 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Τα προβλήματα άρχισαν με την επιλογή της ανάθεσης μέσω διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, για την οποία έβγαλε «κόκκινη κάρτα» το Ελεγκτικό Συνέδριο. Για να ξεφύγει από αυτόν τον σκόπελο, το αρμόδιο υπουργείο προχώρησε σε συζητήσεις με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, η οποία και αναλαμβάνει την εκπόνηση του συνόλου των μελετών για τη δημοπράτηση του έργου, με το master plan να το προϋπολογίζει στα 230 εκατ. ευρώ.

Η σχετική υπουργική απόφαση, όπως ενημέρωσε ο κ. Ταχιάος, έχει ήδη υπογραφεί και αναμένεται η δημοσίευσή της στο ΦΕΚ. Σημειώνεται ότι η Περιφέρεια αναλαμβάνει και την ευθύνη για την προπαρασκευαστική διαδικασία και τις αδειοδοτήσεις. Το έργο θα γίνει με τη μέθοδο της μελετοκατασκευής.

Σημειώνεται ότι αντίστοιχη διαδικασία ακολουθείται ήδη για το τμήμα Στροφυλιά – Ιστιαία, όπου η περιφερειακή αρχή είναι σε φάση ολοκλήρωσης της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών για την ανάθεση της μελέτης.  Πρόκειται για νέο οδικό έργο 25 χλμ. περίπου, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση της επαρχιακής οδού ως τις Ροβιές σε μήκος 3 χλμ. Η μελέτη χρηματοδοτείται με 1,3 εκατ. ευρώ από το ΠΕΠ «Στερεά Ελλάδα 2014-2020».

Αποκρούοντας τις σχετικές ανησυχίες, ο υφυπουργός σημείωσε ότι ο περιφερειάρχης Φάνης Σπανός έχει δεσμευτεί για την επάρκεια των υπηρεσιών να φέρουν εις πέρας αυτή την ευθύνη. Πρόκειται να βασιστεί σε υφιστάμενη αναγνωριστική μελέτη, που έχει στη διάθεσή της η Περιφέρεια. Εκτίμησε, μάλιστα, ότι συχνά η τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική, καθώς λαμβάνει υπόψη τοπικές ιδιαιτερότητες. Εν προκειμένω, μπορεί να συνεκτιμήσει τη διάσταση των κάθετων αξόνων που πρέπει να γίνουν για να υποστηρίξουν τις προς ανάπτυξη περιοχές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εμπόδια και δυσκολίες χρηματοδότησης στα μεγάλα έργα της Β. Ελλάδας

Σε κίνδυνο η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για το σιδηροδρομικό «Νέα Καρβάλη – Τοξότες». Προτεραιότητα το «κλείσιμο» της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, που απαιτεί βαριά συντήρηση άνω των 1 δισ. ευρώ. Τι συμβαίνει με τον ΟΛΘ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έξι χρόνια μετά την καταστροφή θα ολοκληρωθούν τα έργα στη Θεσσαλία

Χρειάστηκαν 17 μήνες για να πάρουν τον δρόμο για το Ελεγκτικό Συνέδριο οκτώ συμβάσεις έργων και δύο για συμβούλους, ενώ μαίνεται η «μάχη» κατασκευαστικών εταιρειών που μπορεί να φτάσει ως το ΣτΕ.
pyrkal
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Μάχη» μεγάλων κατασκευαστικών για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό

«Πράσινο φως» για την επόμενη φάση του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ των 421 εκατ. ευρώ. Στόχος η ανάδειξη του αναδόχου εντός του 2025. Ποιες εταιρείες ενδιαφέρονται. Ποια υπουργεία θα μεταφερθούν.
AENAON Metropolitan Park Faliro
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανάπλαση Φαληρικού: Με ιδιώτη operator το νέο μητροπολιτικό πάρκο

Προετοιμάζεται η προκήρυξη της β’ φάσης ανάπλασης του Φαληρικού, ύψους 370 εκατ. ευρώ, ώστε το νέοπάρκο να ανοίξει στα τέλη 2028. Με 50ετή παραχώρηση του Tae Kwon Do θα καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό.