ΓΔ: 1441.21 -0.52% Τζίρος: 19.68 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:09:41 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Ισχυρό πλήγμα σε οικονομία και κατανάλωση λόγω του κορονοϊού, αναμένει η Eurobank

Πλήρης θα είναι η αντιστροφή των τάσεων στην ελληνική οικονομία το επόμενο διάστημα, με όλους τους τομείς να επηρεάζονται αρνητικά, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού.

Σημαντικό θα είναι το πλήγμα του κορονοϊού τόσο στο οικονομικό κλίμα όσο  και στις εξαγωγές αλλά και την κατανάλωση τον Μάρτιο, όπως εκτιμά η Eurobank, στην τακτική εβδομαδιαία της έκθεση «7 Ημέρες Οικονομία».

Όπως αναφέρεται στο report της ελληνικής τράπεζας έχει καταστεί σαφές ότι το θετικό κλίμα που επικρατούσε στην οικονομία στο δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2020 έχει αντιστραφεί πλήρως, κάτι απόλυτα δικαιολογημένο με δεδομένο το «πάγωμα» σχεδόν κάθε οικονομικής δραστηριότητας. 

Παράλληλα τονίζεται ότι σύμφωνα με τους εθνικούς λογαριασμούς της ελληνικής στατιστικής αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), η ιδιωτική κα τανάλωση ανέκαμψε το 2ο εξάμηνο 2019, καταγράφοντας θετικούς τριμηνιαίους ρυθμούς μεταβολής της τάξης του 0,6% και 0,7% το 3ο τρίμηνο και το 4ο τρίμηνο 2019 αντίστοιχα. Η εν λόγω επίδοση, πέραν της ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, συνδέεται με τη βελ τίωση του οικονομικού κλίματος. 

Στο 1ο εξάμηνο 2020 αναμένεται αντιστροφή της προαναφερθείσας πορείας. Η κρίση του κορονοϊού (Covid-19) προβλέπεται να επηρεάσει αρνητικά και απότομα τη συνιστώσα της αυτόνομης δαπάνης (autonomous spending) των νοικοκυριών. Με δεδομένο το ύψος του διαθέσιμου εισοδήματος, τα νοικοκυριά, προβλέπεται να μειώσουν τις δαπάνες κατανάλωσης λόγω των υφιστάμενων ισχυρών περιορισμών που αντιμετωπίζουν, 1ον για την πραγματοποίηση αγορών με φυσική παρουσία και 2ον για τη δυνατότητα κατανάλωσης συγκεκριμένων υπηρεσιών (η αρχική αντίδραση αγοράς μεγάλων ποσοτήτων συγκεκριμένων προϊόντων από τα πολυκαταστήματα ή αγορών μέσω του διαδικτύου θα αντισταθμίσει σε πολύ μικρό βαθμό τη γενική πτώση της ιδιωτικής κατανάλωσης στη βραχυχρόνια περίοδο). 

Η δεύτερη συνιστώσα της συνολικής ζήτησης που αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από τη διαταραχή της πανδημίας του κορονοϊού είναι αυτή των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών. Στον τομέα των εμπορευμάτων εκτός πετρελαιοειδών, η ΕΕ-28 απορροφά το 67,7% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών εμπορευμάτων, με την οικονομία της Ιταλίας να συνεισφέρει τις 12,3 ποσοστιαίες μονάδες του προαναφερθέντος μεριδίου. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ραγδαίες εξελίξεις σε υγειονομικό και οικονομικό επίπεδο – ειδικά στη γείτονα χώρα – και τις προ βλέψεις επίσημων οργανισμών για ύφεση στην Ευρωζώνη το 2020 (η BofA εκτιμά μείωση του πραγματικού ΑΕΠ στην Ευρωζώνη, στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Ιταλία και στην Ισπανία της τάξης του -1,7%, -1,5%, -1,7%, -2,2% και -1,9% αντίστοιχα), οι ελληνικές εξαγωγές εμπορευμάτων αναμένεται να επηρεαστούν αρνητικά, ειδικά το 1ο εξάμηνο 2020. 

Στο πεδίο των εξαγωγών υπηρεσιών, της συνιστώσας της ζήτησης με την υψηλότερη συνεισφορά στον πραγματικό ρυθμό μεγέθυνσης το 2019, οι τομείς του τουρισμού και των μεταφορών εκτιμάται να δεχτούν πλήγμα το 1ο εξάμηνο 2020.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος (ΤτΕ), τα τουριστικά έσοδα το 2019 διαμορφώθηκαν στα €18,2 δις ή 9,7% του ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές. Τα αντίστοιχα μεγέθη το 2010 ήταν στα €9,6 δις ή 4,3% του ΑΕΠ. Συνεπώς η σχετική άμεση βαρύτητα της τουριστικής βιομηχανίας στην εγχώρια οικονομική δραστηριότητα είναι πολύ υψηλότερη σήμερα σε σχέση με το παρελθόν. Λόγω της έντονης εποχικότητας που χαρακτηρίζει την εν λόγω βιομηχανία, οι μήνες με την υψηλότερη συνεισφορά στα ετήσια τουριστικά έσοδα είναι ο Ιούνιος, ο Ιούλιος, ο Αύγουστος και ο Σεπτέμβριος. 

Κατά μέσο όρο τα τελευταία 9 χρόνια οι προαναφερθέντες μήνες συνεισέφεραν σωρευτικά το 73,9% των ετήσιων τουριστικών εσόδων. Επί παραδείγματι, από τα €18,2 δις των ετήσιων ταξιδιωτικών εισπράξεων το 2019, τα €13,3 δις αφορούσαν την περίοδο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου 2019. Ως εκ τούτου η διάρκεια της παρούσας κρίσης του κορονοϊού (Covid-19) είναι καθοριστικής σημασίας για την πορεία των του- ριστικών εσόδων. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

michalis vlastarkis eurobank
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βλασταράκης: Τι πέτυχε η πρωτοβουλία της Eurobank για το δημογραφικό

O Γενικός Διευθυντής Marketing και Εταιρικής Επικοινωνίας Ομίλου Eurobank  Μιχάλης Βλασταράκης, συμμετείχε σε πάνελ στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών με θέμα την μεγάλη αυτή πρόκληση που αντιμετωπίζει η χώρα μας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ζαχαράκη: Αύξηση αφορολόγητου ανά παιδί και αύξηση άδειας μητρότητας

Η υπουργός αναφέρθηκε εκτενώς στα επιδοτούμενα δάνεια. Όπως ανέφερε «αυτή την εβδομάδα έχουμε φτάσει στα 5.600 δάνεια σε νέα ζευγάρια, την κοινωνική αντιπαροχή – αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας για διαμερίσματα και άλλους χώρους».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιαννακλής (Eurobank): Η τεχνολογία ανοίγει νέα εποχή στον τραπεζικό τομέα

«Οι πελάτες πλέον επισκέπτονται λιγότερο τα φυσικά καταστήματα σε σχέση με το παρελθόν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι τράπεζες μπορούν να προχωρήσουν χωρίς αυτά» τόνισε ο αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank.