Καθώς η αναζήτηση χρηματοδότησης για οκτώ συρμούς του μετρό συνεχίζεται, ώστε μαζί με τους επτά «αεροδρομιακούς», για τους οποίους οι πόροι έχουν βρεθεί, να αθροίσουν 15 καινούργιους συρμούς για την Αθήνα, η αναστήλωση των μέσων σταθερής τροχιάς δεν είναι εύκολη υπόθεση. Αν και προετοιμάζονται σχετικές ανακοινώσεις σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, η ανάσα για τις Γραμμές 2 και 3 αργεί, με ορίζοντα το 2029-2030.
Κι ενώ το αίτημα της ασφάλειας, δύο χρόνια μετά τα Τέμπη, παραμένει επιτακτικό, τα περιστατικά διαδέχονται το ένα το άλλο με συχνές βλάβες, πόρτες που δεν κλείνουν ή ανοίγουν εν κινήσει, εκκενώσεις λόγω έκλυσης καπνού που αποδίδεται στο φρενάρισμα. Όμως, περιορισμένοι πόροι και συνήθεις παθογένειες φρενάρουν τις διορθωτικές παρεμβάσεις, παρότι τα μέσα σταθερής τροχιάς λειτουργούν εδώ και τρία χρόνια στα όρια της αντοχής τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αργοπορία των 216 ημερών στην παράδοση του πρώτου ανακαινισμένου συρμού του ηλεκτρικού από τους 14 συρμούς της όγδοης γενιάς,, που παραδόθηκαν στην κυκλοφορία μεταξύ 1983 - 1985. Πρόκειται για την επισφράγιση μίας ακόμα καθυστέρησης στη σύμβαση αναβάθμισης, κόστους 65,49 εκατ. ευρώ, που ξεκίνησε στραβά από τον Δεκέμβριο του 2022.
«Κίτρινη» κάρτα για τους 14 συρμούς 40ετίας
Για αυτή την τελευταία επτάμηνη καθυστέρηση επιβλήθηκε στην ανάδοχο CAF S.A. πρόστιμο 45.377,75 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) από τη ΣΤΑΣΥ. Εντωμεταξύ, όμως, έχουν ήδη ζητηθεί μεταθέσεις ενδιάμεσων χρόνων παράδοσης, αφού ως και το περασμένο καλοκαίρι η σύμβαση κρεμόταν σε τεντωμένο σχοινί. Η ανάδοχος, μάλιστα, ζήτησε και αναπροσαρμογή του τιμήματος κατά 6,22 εκατ. ευρώ (+9,5%), λόγω των συνεπειών του Covid και της ενεργειακής κρίσης στα κόστη.
Σήμερα, το έργο δείχνει επιτέλους να προχωρά με καλό ρυθμό. Το πρότυπο βαγόνι ετοιμάστηκε στην Ισπανία και έτσι «χτίζεται» και ο πρώτος συρμός στο συνεργαζόμενο εργοστάσιο της NK trailers στον Βόλο, με την προθεσμία παράδοσης να ορίζεται εκ νέου στις 5/9/2025, δηλαδή ένα μήνα πριν την αρχική προθεσμία περαίωσης της σύμβασης!
Με τα νέα δεδομένα, εκτιμάται ότι ο πρώτος συρμός θα είναι λειτουργικός τον ερχόμενο Νοέμβριο, καθώς θα πρέπει να γίνουν δοκιμές και να πιστοποιηθεί πάνω στη γραμμή. Με αυτόν ως πιλότο, θα προχωρήσει η ανακατασκευή των υπόλοιπων 13 συρμών του ηλεκτρικού, που θα ολοκληρωθεί σταδιακά ως το 2027.
Έτσι, από τους 22 διαθέσιμους συρμούς σήμερα στη Γραμμή 1 θα πάμε στους 31, αφού με την προσθήκη των ανακαινισμένων -οι μισοί εκ των οποίων σήμερα είναι εκτός λειτουργίας-, θα γυρίσουν πίσω στις Γραμμές 2 και 3 οι τέσσερις «δανεικοί» συρμοί που σήμερα ενισχύουν το δίκτυο του ηλεκτρικού.
Στόχος για 28 επιπλέον συρμούς στο μετρό
Αν και η εξασφάλιση των πόρων αποτελεί από μόνη της ένα δύσκολο στοίχημα, μιας και εκτιμάται ότι για τους 15 συρμούς που ζητά διακαώς η ΣΤΑΣΥ θα χρειαστούν περί τα 300 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), δεν είναι και ο μόνος σκόπελος που πρέπει να ξεπεραστεί.
Θα πρέπει η Ελληνικό Μετρό να καταλήξει στις προδιαγραφές για την προμήθεια και να ετοιμαστούν τα τεύχη του διαγωνισμού, ενώ εκτιμάται ότι από την προκήρυξη θα απαιτηθεί τουλάχιστον μία τριετία για να φτάσουν οι πρώτοι συρμοί στην Αθήνα. Ως εκ τούτου, φτάνουμε προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
Τα τελευταία χρόνια, έχει καταβληθεί πάντως μεγάλη προσπάθεια από το προσωπικό της ΣΤΑΣΥ για να ξαναμπούν σε τροχιά συρμοί που έμεναν εκτός δρομολογίων, προκειμένου να στηρίξουν το καθημερινό πρόγραμμα.
Στη Γραμμή 3, που είναι και η πλέον επιβαρυμένη, λόγω των έξι επιπλέον σταθμών της επέκτασης προς Πειραιά, αλλά και του φόρτου του αεροδρομίου, από το 2019 έχουν προστεθεί επτά συρμοί φτάνοντας φέτος τους 25. Εκτιμάται, δε, ότι με την προσθήκη ακόμα τριών ως το τέλος του έτους, θα καλυφθεί ικανοποιητικά η επιβατική κίνηση.
Έχει, ακόμη, κατατεθεί πρόταση για την αναβάθμιση ορισμένων από τους συρμούς της σειράς 1 του μετρό, που κυκλοφόρησε το 2000. Πρόκειται για αυτούς που εκ κατασκευής δεν έχουν κλιματισμό, τέσσερις εκ των οποίων είναι μάλιστα παροπλισμένοι λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και προσωπικού για την ανάταξή τους, σε συνδυασμό με την επέκταση του χρόνου ζωής τους για 20 χρόνια.
Στόχος είναι το 2026, μέσα από το ευρύ πρόγραμμα ανατάξεων, στη Γραμμή 3 η χρονοαπόσταση να κατέβει στα 3,5 λεπτά, διενεργώντας 70-80 επιπλέον δρομολόγια, ενώ στη Γραμμή 2 να είναι στα 4 λεπτά στις ώρες αιχμής. Παράλληλα, ο μακρόπνοος σχεδιασμός που βρίσκεται στα σκαριά προβλέπει από τους 51 συρμούς που είναι σήμερα διαθέσιμοι και στις δύο γραμμές του μετρό, να αυξηθούν στους 79.