ΓΔ: 1959.87 -0.05% Τζίρος: 115.53 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:35:32
Φώτο: Shutterstock

Ηλεκτρονικές απάτες: Πώς κλέβουν χωρίς να μπουν στον τραπεζικό λογαριασμό

Πώς οι απατεώνες εξαπατούν τους πολίτες χωρίς να χρειαστεί να παραβιάσουν τα συστήματα της τράπεζας. Τα νέα κόλπα για να αποσπούν τα στοιχεία μας και να... «ελαφραίνουν» τους τραπεζικούς λογαριασμούς.

Τα τραπεζικά ιδρύματα έχουν αυξήσει σημαντικά τις δικλείδες ασφαλείας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολο για κάποιον απατεώνα να εισέλθει σε τραπεζικό λογαριασμό και να «σηκώσει» χρήματα. 

Εντούτοις, οι ηλεκτρονικές απάτες δεν έχουν σταματήσει και αυτό γιατί οι επιτήδειοι συχνά δεν είναι hackers που στοχεύουν στο να παραβιάσουν ένα σύστημα, αλλά social engineers, που επικεντρώνονται στον ανθρώπινο παράγοντα και στο πώς να τον ξεγελάσουν.

Με ευρέως διαδεδομένες μεθόδους, όπως πλαστά email, αναρτήσεις στα social media, ή ακόμη και επείγοντα τηλέφωνα, οι απατεώνες καταφέρνουν να αποσπάσουν από τον καταναλωτή τα στοιχεία της κάρτας του, ή ακόμη και να τον πείσουν να ολοκληρώσει ο ίδιος τη συναλλαγή, εγκρίνοντας κάθε βήμα των ελέγχων, με κωδικούς και βιομετρικά στοιχεία, που προσφέρουν τα mobile banking apps οι πλατφόρμες web banking.

Την τάση αυτή επιβεβαιώνουν πηγές του τραπεζικού κλάδου, που υπογραμμίζουν την ανάγκη της συνεχούς ενημέρωσης και εκπαίδευσης του καταναλωτικού κοινού, ώστε να μπορούν να προστατευτούν από τις απάτες. 

Πώς προσεγγίζουν τα θύματά τους

Μια από τις πιο συχνές μεθόδους είναι η αποστολή παραπλανητικών email, με τα οποία οι κακόβουλοι τρίτοι, υποδυόμενοι επίσημους φορείς όπως είναι οι τράπεζες ή η ΑΑΔΕ, «ενημερώνουν» τον παραλήπτη πως δικαιούται επιστροφή φόρου, εξαργύρωση πόντων κλπ. Στα μηνύματα δημιουργούν την αίσθηση της επείγουσας ανάγκης, τονίζοντας πως οι παραλήπτες πρέπει να δράσουν άμεσα για να μη χάσουν την προσφορά, και έτσι τους παραπλανούν στο να μοιραστούν ευαίσθητα δεδομένα.

Ο παραλήπτης πρέπει να εντείνει την προσοχή του σε σημεία κλειδιά που φανερώνουν την πλαστότητα του ηλεκτρονικού μηνύματος: Αρχικά, πρέπει να ελέγχει τη διεύθυνση αποστολής, η οποία σχεδόν στο σύνολο των περιπτώσεων μαρτυρά πως πρόκειται για απάτη. 

Επιπλέον, ο τρόπος γραφής ενός πλαστού email είναι πολύ διαφορετικός από ένα επίσημο, καθώς συχνά εμπεριέχει ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη. Το πιο βασικό, πάντως, είναι πως ποτέ ένας επίσημος φορέας δεν θα ζητήσει ευαίσθητα στοιχεία και μάλιστα δημιουργώντας τόση βιασύνη.

Ωστόσο, συχνά προσεγγίζουν τα θύματά τους και τηλεφωνικώς, υποδυόμενοι τον λογιστή. Γνωρίζουν ήδη το όνομα του πιθανού θύματος και του συστήνονται, λέγοντας πως τηλεφωνούν γιατί δικαιούται επιστροφή φόρου, ώστε να δημιουργήσουν μια ψευδή αίσθηση οικειότητας και να αυξήσουν τις πιθανότητες το θύμα να δώσει τα στοιχεία του. 

Θύματα και οι επιχειρήσεις

Στο «στόχαστρο» των απατεώνων δεν βρίσκονται μόνο οι ιδιώτες, αλλά και οι επιχειρήσεις, τις οποίες προσεγγίζουν μέσω email υποδυόμενοι μια αξιόπιστη επαγγελματική επαφή και προσπαθούν να τους ξεγελάσουν ώστε να προχωρήσουν σε πληρωμές προς τον «συνεργάτη», οι οποίες στην πραγματικότητα θα κατευθυνθούν στον λογαριασμό του κακόβουλου τρίτου.

Τα πιο συχνά παραδείγματα περιλαμβάνουν το invoice scam, όπου υποδύονται τον προμηθευτή της εταιρείας και ζητούν αλλαγή του λογαριασμού πληρωμής προς έναν άλλον που ελέγχουν αυτοί, καθώς και το CEO fraud, όπου υποδύονται κάποιο ανώτατο στέλεχος και ζητούν από τον υπάλληλο να κάνει άμεση μεταφορά χρημάτων σε έναν λογαριασμό, εκμεταλλευόμενοι την εξουσία του ανώτατου στελέχους, ώστε να παρακάμψουν τις διαδικασίες ελέγχου. Ενδεικτικά, θύματα αυτού του είδους των επιθέσεων έχουν πέσει ακόμη και εταιρείες-κολοσσοί, όπως η Google, η Facebook και η Toyota.

Ενδεικτικά, το 2024 οι απώλειες από τέτοιες ηλεκτρονικές απάτες στην Ελλάδα έφτασαν τα 3,4 εκατ. ευρώ, με τη μέση ζημιά για τη χώρα μας να ανέρχεται σε 42.000 ευρώ.

Είναι σημαντικό οι παραλήπτες να διασταυρώνουν τουλάχιστον με δύο διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας τις ύποπτες πληροφορίες. Για παράδειγμα, αν το email ζητάει αλλαγή λογαριασμού πληρωμών, τότε ο υπάλληλος πρέπει να επικοινωνήσει και τηλεφωνικώς με τον συνεργάτη, ώστε να επιβεβαιώσει πως πράγματι το αίτημα αυτό είναι αληθές ή αν πρόκειται για προσπάθεια εξαπάτησης.  

Οι ζημιές που καταγράφηκαν το 2024 από ηλεκτρονικές απάτες

Χάρη στην ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών και στις καμπάνιες ενημέρωσης των πολιτών, η αναλογία του αριθμού και της αξίας των συναλλαγών απάτης με κάρτες πληρωμών προς το συνολικό αριθμό και την συνολική αξία των συναλλαγών με κάρτες (Δείκτης έντασης της απάτης – “Fraud-to-Transaction ratio”) παρουσίασε μείωση κατά 14% και 13%, αντίστοιχα, σύμφωνα με την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδος. Παράλληλα, η αξία των συναλλαγών απάτης με τη χρήση χαμένης/κλεμμένης κάρτας σε POS μειώθηκε κατά 54%, σε 1,7 εκατ. ευρώ,από 3,7 εκατ. ευρώ το 2023.

Ωστόσο, υπάρχουν άλλοι τύποι απάτης που εμφανίζουν θεαματική αύξηση. Το 2024 καταγράφηκε αύξηση κατά 4% στον αριθμό των εξ αποστάσεως συναλλαγών χωρίς φυσική παρουσία κάρτας, γνωστών ως CNP (Card-Not-Present) συναλλαγές. Παράλληλα, τα περιστατικά από απάτες που σχετίζονται με συναλλαγές μέσω ΑΤΜ αυξήθηκαν οριακά κατά 2%, με την αξία όμως να σημειώνει σημαντική αύξηση 22%, φτάνοντας τα 2,4 εκατ. ευρώ από 2 εκατ. το 2023.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συσκευή POS πληρωμής
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα μετρητά δεν είναι... βασιλιάς: Οι έμποροι προτιμούν ψηφιακές πληρωμές

Περισσότεροι από 6 στους 10 εμπόρους προτιμούν πληρωμές χωρίς μετρητά και σχεδόν οι μισοί λένε ότι θα αρνούνταν τα μετρητά, εάν μπορούσαν. Πάνω από 3 δισ. ο αριθμός των συναλλαγών χωρίς μετρητά το 2024.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι neobanks επιλέγουν την Austriacard: Μερίδιο πάνω από 50% στις κάρτες

Στόχος οι διψήφιοι ρυθμοί ενίσχυσης των μεγεθών τα επόμενα χρόνια για την πολυεθνική με τις ελληνικές ρίζες. Το στοίχημα της επέκτασης στις ΗΠΑ, η «φρεναρισμένη» μετοχή και οι εκτιμήσεις για τη μερισματική πολιτική.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλλάζει τα δεδομένα στις συναλλαγές το IRIS, υπό πίεση οι τραπεζικές κάρτες

Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς η ενίσχυση της χρήσης του IRIS θα εντείνει τις πιέσεις προς την κατεύθυνση μείωσης των χρεώσεων στις κάρτες. Σε μείωση των προμηθειών του IRIS για επαγγελματικές συναλλαγές προχωρούν οι τράπεζες.
POS
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχέδιο της κυβέρνησης σε τρία στάδια για φθηνότερες τραπεζικές συναλλαγές

Αύξηση της χρήσης του συστήματος πληρωμών IRIS και ένταση τραπεζικού ανταγωνισμού με τον πέμπτο πυλώνα αναμένεται να πιέσουν τις προμήθειες, ενώ έσχατη λύση θα αποτελέσει η νομοθετική παρέμβαση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έτος ορόσημο το 2022 στις πληρωμές: Οι κάρτες ξεπέρασαν τα μετρητά

Το 2022 οι κάρτες έφτασαν στο 46% της συνολικής αξίας των συναλλαγών έναντι 42% των μετρητών, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΚΤ. Τα μετρητά είχαν σαφές προβάδισμα πριν την πανδημία, με 47% της αξίας συναλλαγών.