ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:08:09
Ψηφιακή φορολογία Ελλάδα
Φώτο: Shutterstock

Ελλάδα: Άνοδος τρεις θέσεις στον Δείκτη Διεθνούς Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας

Η Ελλάδα ανέβηκε φέτος στην 23η θέση μεταξύ 38 χωρών του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με το ΚΕΦΙΜ και το Tax Foundation, βελτιώνοντας τη βαθμολογία της χάρη σε στοχευμένες φορολογικές αλλαγές.

Τρεις θέσεις υψηλότερα σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος κατατάσσεται η Ελλάδα στον φετινό Δείκτη Διεθνούς Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ) σε συνεργασία με το Tax Foundation.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του ΚΕΦΙΜ, η Ελλάδα βρίσκεται φέτος στην 23η θέση μεταξύ των 38 χωρών του ΟΟΣΑ, συγκεντρώνοντας συνολική βαθμολογία 67/100, έναντι 62,9 πέρυσι.

Αναλυτικά, η κατάταξη της Ελλάδας στις επιμέρους κατηγορίες του Δείκτη έχει ως εξής:

• 16η θέση στην εταιρική φορολόγηση,

• 4η θέση στη φορολόγηση φυσικών προσώπων,

• 30η θέση στη φορολόγηση της κατανάλωσης,

• 29η θέση στους φόρους επί της ιδιοκτησίας,

• 23η θέση στη φορολόγηση των κερδών στο εξωτερικό.

Οι συντάκτες της έρευνας επισημαίνουν ορισμένες αδυναμίες του ελληνικού φορολογικού συστήματος.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις υπόκεινται σε αυστηρούς περιορισμούς σχετικά με τη χρήση καθαρών ζημιών για την αντιστάθμιση μελλοντικών κερδών και δεν έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν ζημιές για μείωση προηγούμενου φορολογητέου εισοδήματος.

Επιπλέον, η Ελλάδα διαθέτει σχετικά περιορισμένο αριθμό φορολογικών συμβάσεων (58), σε σύγκριση με τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (76).

Σημαντικό μειονέκτημα αποτελεί και ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ (24%), ο οποίος εφαρμόζεται σε μια από τις πιο περιορισμένες φορολογικές βάσεις (καλύπτοντας περίπου το 43% της τελικής κατανάλωσης).

Ωστόσο, η έκθεση εντοπίζει και θετικά στοιχεία στο ελληνικό φορολογικό πλαίσιο.

Ο καθαρός φορολογικός συντελεστής φυσικών προσώπων στα μερίσματα ανέρχεται στο 5%, σημαντικά χαμηλότερα από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (24,7%), ενώ οι υπεραξίες από εισηγμένες μετοχές χωρίς ουσιώδη συμμετοχή απαλλάσσονται από τη φορολόγηση.

Ο συντελεστής φορολόγησης εταιρικού εισοδήματος είναι 22%, κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (24,2%).

Επιπλέον, οι κανονισμοί για τις Ελεγχόμενες Αλλοδαπές Εταιρείες είναι μετριοπαθείς και εφαρμόζονται μόνο στο παθητικό εισόδημα.

Για δωδέκατη συνεχή χρονιά, η Εσθονία κατακτά την πρώτη θέση με τον πιο ανταγωνιστικό φορολογικό κώδικα, ενώ η Γαλλία κατατάσσεται τελευταία (38η θέση). Η Ελλάδα βρίσκεται φέτος ανάμεσα στην Ιαπωνία (22η) και τη Φινλανδία (24η).

Ο πρόεδρος του ΚΕΦΙΜ, Νίκος Ρώμπαπας, ανέφερε πως η άνοδος της Ελλάδας κατά τρεις θέσεις αποδεικνύει ότι στοχευμένες και εφικτές αλλαγές στο φορολογικό σύστημα μπορούν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της χώρας. Τόνισε επίσης ότι παρεμβάσεις σε τομείς όπως οι διεθνείς φορολογικές συμβάσεις και το σύστημα αποσβέσεων μπορούν να βελτιώσουν περαιτέρω το φορολογικό προφίλ της Ελλάδας χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στα έσοδα.

Ο συντάκτης του Δείκτη και βασικός αναλυτής διεθνούς πολιτικής του Tax Foundation, Alex Mengden, σημείωσε ότι τα κακώς δομημένα φορολογικά συστήματα είναι δαπανηρά, στρεβλώνουν τις οικονομικές αποφάσεις και πλήττουν την οικονομία. Υπογράμμισε ότι, αν και πολλές χώρες έχουν αναγνωρίσει το πρόβλημα και προχώρησαν σε μεταρρυθμίσεις, οι πρόσφατες αλλαγές στη φορολογική πολιτική των χωρών του ΟΟΣΑ δεν οδήγησαν όλες σε βελτίωση της δομής των φορολογικών συστημάτων, ενώ κάποιες είχαν αρνητικές επιπτώσεις.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Κώτσηρας ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κώτσηρας: Οικοδομούμε φορολογικό πλαίσιο δίκαιης ανάπτυξης για όλους

Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Κώτσηρας, τόνισε στο Athens Riviera Summit ότι η Ελλάδα αφήνει πίσω της την υπερφορολόγηση και χτίζει ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα που ενισχύει την ανάπτυξη και το διαθέσιμο εισόδημα.
Κωστής Χατζηδάκης ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χατζηδάκης: Μείωση άμεσων φόρων για απευθείας ενίσχυση των πολιτών

Ο Κωστής Χατζηδάκης τόνισε στην ΕΡΤnews πως η μείωση άμεσων φόρων ωφελεί απευθείας τους πολίτες, ενώ η μείωση ΦΠΑ, όπως προτείνει η αντιπολίτευση, μπορεί να ευνοήσει επιτήδειους και όχι απαραίτητα τους καταναλωτές.